Byggahus.se

Vardagsrumsbord, problem med ytfinish

3k läst  2 svar

1. Shakula
    Husägare Nivå 7
    Jag är en glad amatör som försöker lära mig att hobbysnickra. Har snickrat ett vardagsrumsbord som jag är nöjd med för att vara mitt första projekt.
    Men tycker mig ha en del problem med bordets ytfinish. Bordets skiva är av ek undre delen av mdf och benen vanlig 45x45. Skivan är betsad med Herdins äkta bets (ebenholtz) och sedan två tunna lager med Osmo hårdvaxolja (matt).
    Problemet är att det blir vita streck i linjen mellan limstavarna samt i vissa sprickor som jag lagat med möbel spackel. Gissar det är på grund av att träet torkat när det kom in (bordet har varit inomhus ca 1 månad, innan dess var det ca 2 månader i garaget)?
    Blev även ett streck efter att min son dragit en bil över bordet (med på bilden). Känns lite tråkigt då man försökt läsa på och alla rekommenderar Osmo för att det är så tåligt. Borde väl ha hunnit härda vid detta laget?

Vad kan jag göra? Vad borde jag gjort?
    Mina funderingar är att slipa ner nästa sommar (då borde väl bordet hunnit stabiliserat sig för inomhusklimat?) och antingen lägga på ny Osmo hårdvaxolja, Lack (helst inte då jag gärna vill behålla träets struktur) eller Lackbets.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5342.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5348.jpg

2. A
    Medlem Nivå 3
    Att det blir vitt i fogar och spacklingar är skulle jag gissa pga att betsen inte fäster på lim o spackel. Antar att det är köpeskiva eller har du limmat den själv? Då vet man ju inte heller vad de har använt för lim.
    Märkena efter bilen beror ju på om de är ner i träet eller i vaxet? Ett hårt vasst plasthjul kan vara hårdare än trä och vax och då blir det märken. Du kan ju lägga på någon matt lack om du vill ha det tåligt mot leksaker, men då försvinner ju strukturen som du säger. Hårdvaxolja har jag inte så mycket erfarenhet av.

3. H
    Medlem · Nivå 9
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka