Föreslog i ett svagt ögonblick för svärfar att jag skulle bygga ihop ett bord och två bänkar till uteplatsen dom har.

Just den delen känner jag mig säker på.
Dock så vill jag få en grym finish på grejerna.

Det lutar åt att det blir plank till bordsskivan som jag vill få snygga med järnvitriol.

Hur bör man gå tillväga för att få till det på bästa vis? Vilken olja och så vidare?

Tack!

Man använder järnsulfat utblandat i vatten. Effekten är inte omedelbar, syns inte direkt, direkt. :o

Oljning då? Direkt eller ska man vänta? Torktider?

Vad för finish vill du ha och varför tror du att järnvitriol ger denna effekt? Det låter som du vill ha det trägrått, då är det bästa att inte göra någonting.

Jag har sett bilder på bord/panel med järnvitriol och jag gillar det utseendet. Jag tänkte mest i vilken ordning man gör saker. Vitirol, lång torka, olja?

Med järnvitriol brukar man inte ha någonting annat vad jag vet. Så vill du ha den den silvergrå färgen så ta bara järnvitriol, eller bara ingenting och låt solen ta fram den silvergrå färgen. Det blir inte silvergrått direkt med järnvitriol heller och den du järnvitriol hittar i färgaffären (Nitor, Herdins) brukar vara lite grönaktig i början. Tror att Gysinges järnvitriol ger dig en grå färg snabbare och den är mera lite brun än lite grön från start. Olika tillverkare verkar använda olika mängd/typ silverbets. Sedan undrar jag om det öht är en bra behandling för en möbel eftersom det inte fäster så bra på hyvlat virke (men det går att få dit det med arbete). Kanske är det bäst att bara låta solen göra jobbet.

PS Jag har aldrig provat, men jag skulle tro att om du oljar in träet efteråt så blir det mörkbrunt/mörkgrått och inte silvergrått DS

Vill man snabba på det gråa med järnvitriol så kan man blanda i silverbets, billigast blir det att blanda själv av pulver, både järnvitriol och silverbets. Vill minnas att man även hade i lite lite såpa i blandningen för att minska ytspänningen så att det kryper in i träet bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.