Vi bor i Stockholm och undrar om det finns någon som vet hur man går till väga för att låta något företag såga upp plank med mobilt sågverk? Det är raka, fina och kvistfria ekstockar som vuxit på en privat tomt dvs inga spikar. OBS att våra ekar är relativt tjocka och tunga med en diameter på 80-100 cm.

Eller är det kanske enklast att köra våra åtta 2 meters ekstockar med diameter 1 meter till ett sågverk? Vardå isåfall?

Är det någon som har tips om hur man går till väga?
Undrar
Lövdala

Det är riktigt roligt att göra något av egna träd.
Att såga Ø1m kräver enormt stor mobil såg (80-90cm är vanligare). Skulle tro att det inte är många sågverk som kan såga dessa stockar (svarvar ner dem). Men det finns säkert några som har stora sågar också. Det finns manuella motorsågsvarianter också för bjässar (kolla logosol.se). Det finns föreningar för småsågare, försök hitta någon där i ditt område som du kan fråga om hjälp.

Sen när man väl sågat så måste det torkas möbeltorrt (golv). Det är en vetenskap i sig. Sen ska det hyvlas och om det ska bli golv även spontas. Att som första projekt göra något så avancerat hade inte jag vågat mig på. Skulle nog göra utemöbler eller liknande av det när jag fått det sågat.

Hur vet du att de är kvistfria? Jag brukar också hoppas att stockar är kvistfria men ännu har jag inte hittat många...

Lycka till med stockarna!

Många små brädgårdar ute i Roslagen har egna sågar. Vet dock inte om de kan eller vill såga. Typ Spillersboda, Lindros Såg, Räffsnäs etc.

Tack för dessa kloka råd! Det blir tydligen en riktig utmaning.Jag skall ta mig en funderare.
Mvh
Gunnar i Lövdala

eller så sågar du dom och sen säljer det, kubik priset på sågad ek är rätt hög :)
fast bäst betalt får du om det är möbeltorrt.

Mitt bästa tips är logosol som länkas till ovan, en sån kostar inte mycket, och det är säkert rätt kul.

Jag har aldrig sågat ek så jag vet inte men man pratar ibland om att garvsyran kan skada utrustning. Därav bör man vänta en säsong att såga....
Men som föregående talare sa så är sågad ek välbetald. Har du minsta intresse så kika på utrustning, eller försök hitta någon som kan hjälpa dig.

Jag fick hjälp att såga upp ek. Var en typ av såkblad med kedja (lik klinga till motorsåg) som gick på en räls. Man lyfte upp stocken med traktor, justerade in och låste fast. Sen drog man sågen längs stocken manuellt, en planka åt gången. Denna utrustning var fast monterad så vi körde dit stockarna. Men finns säkert något liknande mobilt så dom kan komma till er.

Med tanke på att det är många bitar som skall fraktas och det är dyrt med lastbil. Så föreslår jag att ni letar efter ett mobilt sågverk.
Vart ligger stockarna geografiskt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.