Håller på att bygga en TV-bänk i MDF som är vitmålad med vit lackfärg.

Troligtvis har jag borrat för djupt för pluggen, så jag fick en liten upphöjning samt sprickor i färgen där två av pluggen sitter.
Går detta att rädda? Eller jag måste göra en ny sida?

Alternativen som jag ser det:
1. Ignorera problemet. Eftersom det är sidan så lär det inte synas, men jag kommer nog personligen reta mig på det...
2. Måla över sprickorna. Räcker detta? MDF rör sig väl inte och eftersom det är limmat så borde det väl inte skapa nya sprickor? Måste kanske spackla då?
3. Slipa ner upphöjningen samt måla över. Är nog detta jag lutar åt. Men är det risk att ytan blir för tunn och jag får mer/andra problem?
4. Gör om, gör rätt.

Försökte ta en bild på problemet, men den blev inte bra. Kan se om jag kan ta en bättre bild ikväll.

Du har sammanfattat det rätt bra tycker jag, men tänk på att även om MDF inte rör sig, så gör säkert bänken det, och då kan pluggarna röra sig något och det spricker igen. Jag skulle satsa på 1, 3 eller 4 i den ordningen beroende på hur petig jag är.

Med reservation för att jag inte har sett bilden: Ta bort löst och spackla upp m 2K-spackel, PP Ultima. Sen lacka efter det. För övrigt rör sig MDF, även om det är mindre än det mest andra träbaserade.

Jag skulle nog tagit ett lite större borr, typ 10-12 mm, borrat ur några mm i ett område runt pluggen och sen spacklat, slipat och målat om. Det gäller förståss att man inte kommer för nära kanten, för då blir det nog inte bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.