Tänkte byta luckor och lådfronter på mitt kök, men tänkte att det är platta skivor som bara är rundade i kanterna. Men finns det något bra sätt att få till det utan att använda slipmaskin/sandpapper/fil etc? Känns som att man inte kommer få det lika rundat runt om hela skivan om ni fattar.
Det är alltså det rundade i ytterkanten av luckan/lådfronten jag snackar om. Hoppas ni fattar vad jag menar, annars lägger jag upp en bild imorgon
Men som sagt, finns det någon "magisk maskin" som man kan ställa in så det blir ganska exakt runt om. Eller är det bara slipmaskinen som funkar?
Det är alltså det rundade i ytterkanten av luckan/lådfronten jag snackar om. Hoppas ni fattar vad jag menar, annars lägger jag upp en bild imorgon
Men som sagt, finns det någon "magisk maskin" som man kan ställa in så det blir ganska exakt runt om. Eller är det bara slipmaskinen som funkar?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är nog bäst att du ser upp!
Väldigt många luckor är uppbyggda med en kärna av MDF eller spånskiva, och sedan fanerade och lackade, eller bara lackade eller folierade.
Då kan man inte runda av kanterna som du tänker utan att förstöra luckan.
Men om du hittar luckor i massivt trä så går det bra.
Fast sedan måste de ju lackas om då.
Så varför inte leta upp luckor som passar som de är?
Till frågan:
För att runda kanten använder man nog oftast en handöverfräs och frässtål med den profil man önskar:
Bild från https://www.jula.se/frassats-av-hardmetall-12delar-186151
Väldigt många luckor är uppbyggda med en kärna av MDF eller spånskiva, och sedan fanerade och lackade, eller bara lackade eller folierade.
Då kan man inte runda av kanterna som du tänker utan att förstöra luckan.
Men om du hittar luckor i massivt trä så går det bra.
Fast sedan måste de ju lackas om då.
Så varför inte leta upp luckor som passar som de är?
Till frågan:
För att runda kanten använder man nog oftast en handöverfräs och frässtål med den profil man önskar:
Bild från https://www.jula.se/frassats-av-hardmetall-12delar-186151
Luckorna tänkte jag göra helt själv, dvs köpa mdfskivor och kopiera dom luckor jag har. Kollade priser för att lackera för ca 1 år sen, och om dom har kvar samma priser så kommer det bli halva mot att köpa nytt.
Klicka här för att svara