Är det någon som har ett bra tips på hur man får plankor att se sjödränkta ut? Har provat med stålborste på borrmaskinen men det blir inte helt 100. Någon som provat en blästerrondell ( en sån där i blå gummi med piggar på)
Sandblästring har jag hört ska vara bäst men finns det enklare sätt?
 
Satinerinsmaskin och sen en drivvedslasyr.
 
Jäklar, lät hightec. Provade förra helgen med stålborste och det såg si sådär naturligt ut. Så är nyfiken på ovan.

Rapportera jättegärna med bilder!
 
Taggar: gamla plank, shabby chic, vintage, patina
 
Precis den effekten jag är ute efter, men vill hitta ett billigare alternativ. Ska kolla om det går att hyra.
 
IMG_7260.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här blev det när jag slipat med stålborste, slipat med en nätliknande rondell, slipat med slipmaskinen med fint papper och sen med en nylonslip. Tog väldigt lång tid och det är ett stort bord...
 
Bränn dom kolsvart med gasbrännare sedan stålborste ger grymt liv i virket. Funkar även på plywood
 
Heggeland skrev:
Bränn dom kolsvart med gasbrännare sedan stålborste ger grymt liv i virket. Funkar även på plywood
Precis som man gjorde i träslöjden! Blir jättebra.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips!

/Gunilla
 
  • Gilla
Heggeland
  • Laddar…
Ta en bit stålull och lägg i vinäger. Låt stå i lufttät behållare några dagar. Pensla på träet. Det kan kräva en eller ett par omgångar för att få fram den nyans som du vill ha. Pröva med dold yta först.

Med lite övning så kan det se ut som du tagit en planka från en skreva på Hållö...
 
  • Gilla
GullanH
  • Laddar…
Högtryckstvätten funkar bra. Iaf på furu och mjuka träslag.
 
  • Gilla
GullanH
  • Laddar…
bild (3).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (4).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (5).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag använde en sliprondell av hård nylon från Bauhaus. Funkade jättebra. Sen lite "duttande" med brun bets och sen silvergrå bets. Lite olja på det...klart :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.