Byggahus.se

Foga samman mdf utan att gera?

1. S
    Medlem Nivå 4
    Har letat mycket här på forumet men hittar inget svar jag behöver..

Jag ska bygga ett vägghängt sängbord av 16mm mdf. Utförandet kommer vara simpelt, rektangulär "låda" utan bakstycke.

Jag undrar om det skulle fungera att gera (eller inte gera?) limma och skruva ihop skivändarna med varandra och sedan spackla skarvarna. För att sedan grundmåla och slutligen måla täckfärg.

Håller spacklet i skarvarna eller kommer sprickorna visa sig? Fungerar vanligt snickerispackel?

Tack på förhand ers kungliga forum!

2. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Sprickorna mellan skivorna kommer att visa sig (endast synligt i framkant om du gerar) och de överspacklade skruvarna kommer också att synas med tiden. Rekommenderar att undvika skruv och att göra skarvarna tydliga istället, vilket gör att den hårfina spricka som så småningom kommer i färgen inte kommer att synas.

3. S
    Medlem Nivå 4
    Ok! Då kör jag lim! Om det inte går att dölja geringen så hoppar jag kanske det då? Eller hur hade du/ ni gjort?

4. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Du kan inte bara limma mdf "ändträ" mot varandra, det håller inte för mycket. Träplugg och lim blir mycket bättre.

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 4
    Absolut! Men finns det någon direkt fördel att gera fogarna?

6. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Ja, gör du det bra så får du aldrig någon synlig skarv på utsidan av boxen, endast framifrån som sagt.

7. S
    Medlem Nivå 4
    Tack! :)