Byggahus.se

Smyckeskrin

1. Sir Anton
    Medlem Nivå 8
  2. whork
    Husägare · Nivå 7
    Fruktansvärt snyggt!

3. pär h
    Medlem Nivå 12
    Hon måste blivit :D

Pär

4. Sir Anton
    Medlem Nivå 8
    haha tack whork!:D
    nja hon har inte fått det än, men de ska hon väl bli får jag hoppas pär h;)

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Då är det bara att börja spara till smyckena då.

(Sorry älskling, alla pengar gick åt till det fina skrinet :p )

Två påpekanden:
    a)
    Det där skrinet hade jag limmat ihop utan att skruva och plugga. Det känns lite onödigt.
    Men pluggarna kanske skall ses som dekoration.

b)
    I min värld vrider man alltid pluggen så de har samma fiberriktning som omgivande virke.
    Du verkar ha gjort tvärt om. Varför?

För övrigt verkar det mera vara en rejäl skattkista för en sjörövarskatt med gulddukater :)

6. M
    Medlem Nivå 5
    Lite konstruktiv kritik från min sida!

* Jag hade tagit ut pluggarna längs fiberriktningen, inte tvärs!
    * Jag hade valt lite nättare dimensioner på virket, ungefär så att gångjärnen hamnat i liv med insidan. Det är givetvis en ren smaksak, och inte en fråga om rätt eller fel.

Jättefint i alla fall, hon kommer bli överlycklig!

7. K
    Medlem Nivå 5
    Jag får genast dåligt samvete över min flickväns smyckeskrin... Snyggt jobbat!!

8. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Stiligt och kul med en bildtråd:)

Jag hoppas du har koll på trärörelserna, storboxen kommer nog klara sig även om den skulle vara fast inskruvad mot botten, innerlådan kan nog va värre, det ser ut som en massiv botten som lådramen är limmad mot utifrån(?) Nu är det ju ganska små dimensioner så det kan nog klara sig, annars är standard att göra lådbotten som en flytande panel som har rörelsemån i framförallt breddled.

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag kollade just på lådorna i mitt gamla skrivbord, och det är som du säger.
    Bottnarna ligger "löst" i spår i lådsidorna, och med fibrerna på tvären alltså.

Skrivbordet är från möbelserien Äpplet, och jag köpte det begagnat troligen år 1966.
    På pricken likt detta:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    äpplet-skrivbord2.jpg

Bild från http://www.styleroom.se/album/25072

10. Sir Anton
    Medlem Nivå 8
    Härligt att ni gillar de, tack, alltid bra med kritik!

Jag har tagit till lite på tjockleken (15mm i stor lådan, 8mm i små lådorna), men det är för att jag inte hade tid och hålla på å hyvla och då fanns de bara dessa passande tjocklekar på brädgården.

Angående skruvarna och pluggarna, jag ville försäkra mej om att det håller och kommer hålla länge så tog de säkra före de osäkra och skruvade, och sedan varför de är "knasigt orienterade" de är rent estetiskt, dom gånger ja försökt gömma pluggen har de alltid synats endå så nu tänkte jag att jag lika gärna kan framhäva dom istället. från början funderade jag på att ta lite svartek till pluggarna meeeen de får mogna till nå annat projekt.

Sidorna är fast monterade i botten och botten har ingen möjlighet att svälla eller krympa, inner lådornas sidor är limmade runt dess botten och har inte häller möjlighet att svälla, jag snickrade för ett år sedan till ett liknande skrin i teak och lönn med samma metod, fast bara plugg,lim och ingen skruv då, och de har klarat sej från sprickor så jag tror inte detta löper någon risk häller. Men det är mycket riktigt att trä främst sväller i radiell riktning :)

Jag anskaffade smycket innan materialet till skrinet för att va på den säkra sidan ;) haha ja visst e de en skattkista alltid! KnockOnWood ;) snyggt skrivbord btw!

11. Sir Anton
    Medlem Nivå 8
    • Laddar…
  12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Mycket bra tänkt (y)

Och det gäller i många sammanhang.
    Kan man inte gömma är det bättre att framhäva.

• Laddar…
  13. M
    Medlem Nivå 5
    Jag missade att det var skruv under pluggarna, trodde du hade narat ihop delarna. Kanske inte lika viktigt att tänka på hur man tar ut pluggen då, men narar man är det viktigt att tänka på att ta ut dom längs med fiberriktningen istället för tvärs igenom.

När du skriver att det inte har möjlighet att svälla, hur menar du då? Trä är ju ett hygroskopiskt material och kommer alltid att ta upp och släppa ifrån sig fukt, alltså svälla och krympa. Säger inte att ditt skrin nödvändigtvis kommer gå sönder av det, men rörelse kommer det alltid att finnas. Teak har dessutom ungefär hälften så stor fuktrörelse som ek så att det skrinet har klarat sig är inte en garanti för att det nya kommer att göra det. Än värre är att det är byggt under en tid när den relativa luftfuktigheten är låg, under högsommaren så kommer det oundvikligen att svälla. Om det får några konsekvenser får framtiden utvisa.

Skrivet i all välmening, jag håller tummarna för att det klarar sig!

14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nu tro jag inte att det har någon betydelse rent teknisk hur fiberriktningen i pluggarna går.
    En träplugg med kanske ø10 och längd 5 mm kommer inte att spräcka någon bräda.
    Utan det är mer en utseendefråga.
    Samt att det gör det lättare när man skrapar och sicklar att alla fibrer går åt samma håll.

15. M
    Medlem Nivå 5
    Ditt citat blir lite missvisande... Pluggen var en del av mitt inlägg, fuktrörelse en annan. Jag har aldrig påstått att fuktrörelsen i pluggen skulle vara ett problem. Vet inte om jag är tillräckligt tydlig gällande pluggen, jag talar alltså om att ta ut pluggen i den riktning som trädet växer, och inte tvärs genom trädet.