OK, så tipset om man vill använda mdf är att ytbehandla båda sidorna, funkar det att tapetsera ena sidan och måla andra sidan? Antar att det är fukten i limmet och inte själva tapeten som gör det. Eller om man kanske bara stryker baksidan med tapetlim samtidigt.

phl skrev:
Till mina skjutdörrar använde jag Habos K-30-beslag. Utvärderade marknaden ganska noga innan köp. Alla de dyra lösningarna från Theofils och Tyskland var väldigt krångliga och tänkta att använda för montering av dörrar på garderobsstommar. Vill man inte hänga dörrarna i ovankant som man gör med K-30 kan man köpa K-50. Beställde mina beslag hos den lokala byggskojaren, det blev inte dyrare än att köpa dubbelskenorna på någon bygglada. Mitt breddmått var runt 3,7m så det passade bra med tvåmetersskenorna. Behöver man 2,5m känns det ju lite surt att köpa två tvåmeterskit. Kanske läge att kolla om det finns andra längder från Habo.
Jag ska bygga en garderob i liknande storlek och har också kikat på habos K-30 beslag, men det finns ju inget skarvbeslag till dom (som det finns till K40/K75). Men det fungerar alltså att skarva dom utan något skarvbeslag? Hur funkar det att dra dörrarna över skarven?

Vi har nyligen satt upp våra skjutdörrar (beslag Habo´s K-50) gjorde av MDF. De är bara målade med linoljefärg på ena sidan, andra sidan obehandlad. Det funkar bra, men lite svajjiga är de. Vi har byggt dem av 12 mm skiva med en ram av 8 mm mdf på. Så med lite tjockare skiva blir de nog styvare. Men att de skulle påverkats av att bara behandlas på enda sidan kan jag inte riktigt se.

bumpar upp tråden med lite frågor.
Tänkte bygga 2 skjutdörrar, en på varje sida av en vägg snutt på ca 1m, dörrarna ska skjutas in i väggsnutten så klart.

Funkar det med K30 hängande beslag utan styrning i golvet, bara ett U där dörren möter väggen?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.