Hej! Har använt IKEA metod-stommar för inbyggda skåp. Beställde skåpsdörrar i trä (pärlspont, 20 mm) från en snickare som dock tyvärr fräste gångjärnshålen (de som är 35 mm i diameter) lite fel på höjden. Alltså behöver jag plugga hålen i stommen (de sitter ju på en lång rad parvis) och borra nya hål typ 2 mm uppåt/neråt vertikalt i förhållande till de gamla.

Justermånen som finns i dessa Blum-beslag räcker inte för att fixa detta fel.

Vet någon var man får tag på 5mm (tror jag det är) plugg?

Lite irriterande att det blev fel när jag erbjöd mig att kolla exakta måtten för var gångjärnen ska sitta på metod-luckorna, men nu är det som det är och bara att hitta en lösning! :-)

/A

Men det går väll bra att borra upp hålen till 6 mm. Så kan du använda standard plugg.

En liten tanke är att när du sedan skall borra dom nya hålen som delvis kommer att sitta i pluggen och i skåpstomen är att pluggen är mycket hårdare än skåpstomen. Så en borr med centrumspets är nog ingen dum idé. Eller en pelarborr . För annars tror jag borren kommer att glida av från pluggen och vilja borra i skåpstommen.

Pär

Tack för svar. Jo, får borra upp hålen då. Tar emot bara att göra mer åverkan på färdig stomme :-)

Bra påpekande ang. hårt trä i pluggen. Blir nog till att borra med rejäl dimension för att få in en rejäl plugg som jag kan borra nya hålen i. Men tanke på att de nya hålen ska vara bara typ 3 mm från de gamla, skulle det räcka med 8 mm plugg.

Ett problem är att om jag använder vanlig plugg så blir det skruvat i ändträ, vore bättre att få in pluggborrat, kanske plyfa. Frågan är om det inte är enklare att plugga 35-mm-hålen i luckorna istället, och fräsa nya 35mm-hål...

/A

Att det sitter i ändträt gör inget tycker jag. Tar man 8 mm som du räknat ut så kommer väl den att döljas av gångjärnet.
Att borra om dörrarna känns som ett större jobb och det syns nog mer på dörren än i skåpet kan jag tycka.

Pär

Det kan som sagt vara lömskt att borra i en skarv mellan två material av olika hårdhet (plugg/spånskiva i detta fallet). Ett enkelt sätt att lösa det är att först borra ett hål i en spillbit, och sen placera spillbiten så att hålet hamnar där man vill ha det. Sen spänner man fast spillbiten med ett par tvingar och borrar det slutliga hålet. Hålet i spillbiten ser då till att borret inte "glider".

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Tack för tipsen! Funderar på att ta vägen förbi Flinks på fredag och köpa pluggborr, fixa plugg i tjock plyfa som jag sätter i stommen där de nya hålen för gångjärn ska borras. Stommen sitter som sagt uppe och hålen för gångjärnen är ju på insidan, så pelarborr funkar inte.

Du kan slippa plugga om du använder en annan platta till blum gångjärnen som inte är för IKEA stomme. Då räcker det med att göra nya hål utanför hålraden där de passar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.