Jag ska stödja sonen som vill bygga en bordsskiva av mina gamla körsbärsplankor hopgjutna med epoiy. Min tanke är att planhyvla plankorna först och sedan, efter hopgjutning, köra allting i planslip. För att det inte ska falla isär tänkte jag att sätta allting på en plywoodskiva, skruvad underifrån, under maskinbearbetningen.
Vad tycker ni?

Jag förstår inte riktigt. Varför ska plankorna limmas med epoxi (jag antar det ska stå det) och inte med trälim....och om plankorna är hoplimmade när du ska planslipa dom behövs väl ingen plywoodskiva för att hålla ihop dom?

Det är inte stavlimmat som vi kanske vilja tro. Utan plankorna är som skurna ur träd så om de ligger bredvid varann finns det jättelika springor emellan. Epoxin ska inte limma ihop plankorna utan fylla mellanrummet.

Varför inte raksåga och rikta planken först då? Alternativt så googlar du på "George Nakashima table" så får du lite andra idéer på hur man kan göra med sprickor i bordsskivor!

Personligen tycker jag inte idéen med att använda epoxi i överflöd låter alls särskilt trevlig, varken för miljö, hälsa eller utseende.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.