7 749 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
MDF Stabilt?
Ska bygga en säng åt dottern och funderar då på hur stabilt det är med MDF.
Tanken är att ena långsidan 2000mm ska villa på en hemmabyggd modul (Inspirerad av IKEAS KALLAX http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90275844/), denna planerar jag att bygga i 19mm MDF. Andra långsidan vilar på en list i vägen. Sen en hel MDF skiva över hela konstruktionen som madrassen läggs på.
Håller detta eller är MDF för klent?
Tanken är att ena långsidan 2000mm ska villa på en hemmabyggd modul (Inspirerad av IKEAS KALLAX http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90275844/), denna planerar jag att bygga i 19mm MDF. Andra långsidan vilar på en list i vägen. Sen en hel MDF skiva över hela konstruktionen som madrassen läggs på.
Håller detta eller är MDF för klent?
Så sängbottnen blir i 19mm MDF? Och det är en barnsäng? Inga problem skulle jag säga, går ju alltid säkra upp med någon regel om man är osäker, så tål det lite hopp i sängen också. Men varför inte göra en ribb-botten istället? Billigare, lättare, enklare osv.
Okej, tack för svar. Ribb botten hade jag inte tänkt på, kör på det istället. Men själva "skåps-modulen" i MDF kommer hålla?
Riktigt imponerad av MDF skivorna, riktigt robust kontruktion.
Men håller nu på att bygga ribbotten och stötte då på ny fråga som jag inte kan finna svar på. Vilket avstånd bör det vara mellan ribborna? Det kommer ligga en fast (10cm) madrass på om det spelar roll.
Men håller nu på att bygga ribbotten och stötte då på ny fråga som jag inte kan finna svar på. Vilket avstånd bör det vara mellan ribborna? Det kommer ligga en fast (10cm) madrass på om det spelar roll.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Den säng jag byggde hade ribbor med 4-5 cm bredd och lika långt mellan.
Protte
Protte
MDF är ap-tungt men mycket stabilt (förutom att om du skruvar ett L i MDF utan förstärkning håller inte hörnet så bra). 19mm MDF tål väldigt mycket krafter, men som sagt, rätt tungt. Det kan hända att plywood är kraftigare per mm, jag har inte provat, borde vara i samma härad men betydligt lättare.
Men som sagt, ribbor funkar eller för den delen hålad masonit som är förstärkt med reglar, om du är lat. Ventilation är viktigt.
Men som sagt, ribbor funkar eller för den delen hålad masonit som är förstärkt med reglar, om du är lat. Ventilation är viktigt.
Produkter som diskuteras: "skruvar MDF"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
141 kr inkl moms
Läs mer
För dom som vill nörda ner sig i ämnet finns här E-modulen för vissa byggmaterial http://www.fpl.fs.fed.us/documnts/fplgtr/fplgtr190/chapter_12.pdf
Plywood dubbelt så hög e-modul (=dubbelt "motstånd" mot böjning) som mdf, och dessutom lägre densitet (Gran/Furuplywood runt 500kg/kubikmeter, björkplywood 675 och mdf 750)

Plywood dubbelt så hög e-modul (=dubbelt "motstånd" mot böjning) som mdf, och dessutom lägre densitet (Gran/Furuplywood runt 500kg/kubikmeter, björkplywood 675 och mdf 750)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden