13 038 läst · 15 svar
13k läst
15 svar
Snickra lådor -hur?
Sida 1 av 2
Jag har precis lyckats få till tre sinkade lådor efter mycket möda. Har använt sinkningsaggregat från festools och har nog kasserat sju lådor innan jag fick till dem tre. Har gjort alla misstag, men jag är j-t envis och det tog en helg. Nåja nu till nästa projekt att göra botten och fräsa ett spår som botten ska ligga i. Hur gör jag botten på bästa sätt? Vilken tjocklek? Jag har en 20 år gammal planhyvel (moreten 330) så jag kan hyvla till en botten, men kan man hyvla så tunt?
Lådan är 485 mm bred och planhyveln tar bara drygt 300 så jag lär väl behöva limma också.
Hur ni fixar till botten och hur ni fräser spåret? Sedan vilken fräs ska jag använda för att fasa av kanterna, 2mm avrundningsfräs eller?
Lådan är 485 mm bred och planhyveln tar bara drygt 300 så jag lär väl behöva limma också.
Hur ni fixar till botten och hur ni fräser spåret? Sedan vilken fräs ska jag använda för att fasa av kanterna, 2mm avrundningsfräs eller?
Grattis till lådorna. Vilken botten beror på vad du ska ha lådan till. 6mm plywood duger i en låda av den storleken och funkar i en byrå eller motsv (björkplywood, eller fanerad plywood om du vil ha det lite snyggare). Om botten skall vara mera synlig eller om du bara tycker att det är kul att göra det old school så kan du limma. Två saker tillkommer då: botten i massivt trä kommer att röra sig så du behöver lite expansionsmån och den behöver vara lite tjockare så du får fasa av kanterna på undersidan (eller göra grövre spår, inte lika elegant och så förlorar du lådjup).
Spåret kan du göra med en fräs eller en specialhyvel (t.ex. en plowplane) med samma tjocklek som botten (lagom tight passning, botten måste kunna röra sig. Apropås det: limma inte fast botten, den skall ligga löst i spåret och ev sitta med en spik i bakkant). Hur runda kanter du vill ha är en smaksak, men något bör du ta så att kanterna inte blir för ömtåliga och avslagna.
/woodchuck
Spåret kan du göra med en fräs eller en specialhyvel (t.ex. en plowplane) med samma tjocklek som botten (lagom tight passning, botten måste kunna röra sig. Apropås det: limma inte fast botten, den skall ligga löst i spåret och ev sitta med en spik i bakkant). Hur runda kanter du vill ha är en smaksak, men något bör du ta så att kanterna inte blir för ömtåliga och avslagna.
/woodchuck
Ja då har mitt projekt pågått under ytterligare en helg. Jag planhyvlade det som skulle bli botten ner till 9mm. Fräste ett 6 mm spår i botten på alla fyra lådstycken och handhyvlade ner kanten på botten till 5- 6 mm. Lådkanterna fräste jag med 2mm radie fräs. Blev ju riktigt bra, tack för alla tipsen woodchuck. Nu till det sista momentet att limma ihop sinkorna. Hur ska jag lyckas med detta UTAN att limma fast botten också i hörnen? Kanske borde bakstycket sluta vid lådbotten så att man kan skjuta in det bakifrån EFTER limning. Är det så ni gör, ni som kan?
Jo, det är så man brukar göra, dvs låta bakstycket sluta vid lådbotten så att dn kan skjutas in efteråt och sedan fästa den med en spik eller skruv i bakstycket (gör gärna hålet lite större än sruven eller spiken så att det kan röra sig en smula).
/Woodchuck
Edit: Du kan lägga botten löst i spår i alla fyra sidor också, men då får du vara nogrann när du limmar så att det inte rinner in lim i spåret och var säker på att det finns lite rörelsemån för botten. Du kan inte ta ut den och anpassa den efteråt om botten är omsluten på alla fyra sidor.
/Woodchuck
Edit: Du kan lägga botten löst i spår i alla fyra sidor också, men då får du vara nogrann när du limmar så att det inte rinner in lim i spåret och var säker på att det finns lite rörelsemån för botten. Du kan inte ta ut den och anpassa den efteråt om botten är omsluten på alla fyra sidor.
Redigerat:
Plowplane finns både som modern variant och såklart i både trä och metall från Stanley, Record mfl. Du hittar dom på tradera mm. Brukan kallas nothyvel och ibland ploghyvel (mindre använt ord dock).
Lyfter tråden....
Jag tänkte bygga lådor som ska sitta under sonens säng, mest lättare förvaring alltså.
Dimension: bredd: 68cm, djup: 60 cm, höjd: 25 cm.
Material: Ramen i 18mm limfog i furu (Biltemas hyllplan). Botten tänkte jag göra i 7mm plywood, det är ju ganska stor bottenplattan så tunnare är nog dumt.
Om man sätter botten i fräst spår, hur djupt bör spåret vara, 4 mm känns ok? Sen kanske börja 5mm från lådsidans nederkant?
Å andra sidan, om man bara limmar (plus dyckert) lådbotten på undersidan utan att ha den i spår, tjänar man nån centimeter i låddjup. Ganska marginellt, men man slipper också fräsmomentet. Finns det nåt särskilt skäl till att sätta lådbotten i fräst spår, kan limfog-ramen röra på sig så pass att limningen påverkas t.ex.?
Jag tänkte bygga lådor som ska sitta under sonens säng, mest lättare förvaring alltså.
Dimension: bredd: 68cm, djup: 60 cm, höjd: 25 cm.
Material: Ramen i 18mm limfog i furu (Biltemas hyllplan). Botten tänkte jag göra i 7mm plywood, det är ju ganska stor bottenplattan så tunnare är nog dumt.
Om man sätter botten i fräst spår, hur djupt bör spåret vara, 4 mm känns ok? Sen kanske börja 5mm från lådsidans nederkant?
Å andra sidan, om man bara limmar (plus dyckert) lådbotten på undersidan utan att ha den i spår, tjänar man nån centimeter i låddjup. Ganska marginellt, men man slipper också fräsmomentet. Finns det nåt särskilt skäl till att sätta lådbotten i fräst spår, kan limfog-ramen röra på sig så pass att limningen påverkas t.ex.?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Det är som du skriver ett rejält spann i den lådbotten, dessutom är det nog risk för att sonen och/eller kompisarna kliver i den. Om du sätter en "regel" mitt i lådans botten mellan front och baksida så ökar du styrkan markant. Om du sätter den på bottens ovansida stjäl den inte så mycket utrymme.
Eftersom det är plywood och lådans ram blir byggd i limträskivans fiberriktning borde du inte få några problem med rörelser i trät. Jag tror det blir starkare med fräst spår. Men jag tror också att det räcker med lim och spik om de extra 15 mm är viktigt eftersom limfogen blir stark med längsgående fibrer limade mot varandra.
Oavsätt om du fräser en not (spår) eller bara en fals för plywooden tycker jag du ska kosta på dig mer än 4 mm så du får maximal yta för limmet, förslagsvis halva sidornas tjocklek, 9 mm.
Eftersom det är plywood och lådans ram blir byggd i limträskivans fiberriktning borde du inte få några problem med rörelser i trät. Jag tror det blir starkare med fräst spår. Men jag tror också att det räcker med lim och spik om de extra 15 mm är viktigt eftersom limfogen blir stark med längsgående fibrer limade mot varandra.
Oavsätt om du fräser en not (spår) eller bara en fals för plywooden tycker jag du ska kosta på dig mer än 4 mm så du får maximal yta för limmet, förslagsvis halva sidornas tjocklek, 9 mm.
Redigerat:
Tack för svar!nanowire skrev:Det är som du skriver ett rejält spann i den lådbotten, dessutom är det nog risk för att sonen och/eller kompisarna kliver i den. Om du sätter en "regel" mitt i lådans botten mellan front och baksida så ökar du styrkan markant. Om du sätter den på bottens ovansida stjäl den inte så mycket utrymme.
Eftersom det är plywood och lådans ram blir byggd i limträskivans fiberriktning borde du inte få några problem med rörelser i trät. Jag tror det blir starkare med fräst spår. Men jag tror också att det räcker med lim och spik om de extra 15 mm är viktigt eftersom limfogen blir stark med längsgående fibrer limade mot varandra.
Oavsätt om du fräser en not (spår) eller bara en fals för plywooden tycker jag du ska kosta på dig mer än 4 mm så du får maximal yta för limmet, förslagsvis halva sidornas tjocklek, 9 mm.
Ok, du menar alltså en stående regel typ 21x143 el. dyl. i mitten av lådan från front till baksidan? Lådan delas ju in och blir lite mindre praktisk...Ska nog försöka utan, 7mm och bara lätt vikt i lådan...Får tala om för sonen att inte klättra i lådorna
När det gäller fals/spår så kan jag öka djupet till halva 18 mm som du säger, lim undviker jag om det blir spår, det är väl poängen?
Sen måste jag fråga - min okunskap frår glänsa igenom - "lådans ram blir byggd i limträskivans fiberriktning"...Hur menar du då? Tänkte kexa ihop sidorna, men hursomhelst är det väl fiberriktning längs med (sidorna) och i vinkel (front o baksida) s.a.s. när man gör en låda...?
Jag menade en liggande regel så det inte tar för mycket utrymme, bidrar ändå till styrkan.
Lådan blir starkare om du limmar botten, varför skippa det när du har plywood och inte behöver oroa dig för svällning/krympning? Spår utan limning är för att kunna montera massiva träpaneler. Särskilt med kexade hörn är nog den extra styrkan bra.
Jag uttryckte mig lite otydligt. Det jag menade är att trät i sidorna, pga orienteringen av fibrerna, bara kommer att expandera i höjdled med varierande luftfuktighet. Plywooden är formstabil pga sin konstruktion. Detta i kombination gör att lådan blir formstabil utan att du behöver ha marginal för att träet rör sig; dvs du kan passa in botten exakt och fixera den med lim (vilket inte hade fungerat för en botten i massivt trä).
Lådan blir starkare om du limmar botten, varför skippa det när du har plywood och inte behöver oroa dig för svällning/krympning? Spår utan limning är för att kunna montera massiva träpaneler. Särskilt med kexade hörn är nog den extra styrkan bra.
Jag uttryckte mig lite otydligt. Det jag menade är att trät i sidorna, pga orienteringen av fibrerna, bara kommer att expandera i höjdled med varierande luftfuktighet. Plywooden är formstabil pga sin konstruktion. Detta i kombination gör att lådan blir formstabil utan att du behöver ha marginal för att träet rör sig; dvs du kan passa in botten exakt och fixera den med lim (vilket inte hade fungerat för en botten i massivt trä).
Ok, tack för klargörandena! Då blir det lim och dyckert för lådbotten! Och jag kan ju skruva ihop ramen för all del, måste ju inte kexa (alltid kul att använda nya maskiner dock )
Själva stommen/lådhurtsarna i 18 mm furu-limfogkiva då, är det ett lämpligt material? (Stående med lodrät fiberriktning) Tänkte inte måla dessa då bara lådfronterna kommer att synas, undviker då helst MDF som inte är kul obehandlat och knepigt att kantmåla. Men man vill ju inte ha såna rörelser i stommen att lådorna blir svåra att dra ut (Biltema expansionsbeslag).
Själva stommen/lådhurtsarna i 18 mm furu-limfogkiva då, är det ett lämpligt material? (Stående med lodrät fiberriktning) Tänkte inte måla dessa då bara lådfronterna kommer att synas, undviker då helst MDF som inte är kul obehandlat och knepigt att kantmåla. Men man vill ju inte ha såna rörelser i stommen att lådorna blir svåra att dra ut (Biltema expansionsbeslag).
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 878 inlägg
Varför inte göra hela lådan i 12 mm plywood.
Biltemas hyllplan är väl bara sammanlimmad kvist, har man lite flyt hittar man plywood som är kvistren och utan lagningar.
Går bra att skruva in i kanten om man förborrar.
Protte
Biltemas hyllplan är väl bara sammanlimmad kvist, har man lite flyt hittar man plywood som är kvistren och utan lagningar.
Går bra att skruva in i kanten om man förborrar.
Protte
Ok, det är ju en idé. Dock kör jag 18mm furulimfog för stommen, den ska vara rejäl (och jag tycker Biltemas faktiskt höll ok kvalitet, kommer ändå ej synas).
Men att sammanfoga 12 mm plyfa, är det inte bättre att använda lim och 30 mm dyckert? Tycker det känns lite skakigt att skruva i "ändträet" på 12mm plyfa...
Men att sammanfoga 12 mm plyfa, är det inte bättre att använda lim och 30 mm dyckert? Tycker det känns lite skakigt att skruva i "ändträet" på 12mm plyfa...
Om du förborrar så skall det gå bra. Det vill till att borret håller samma diameter som "kärnan" på skruven.Alko skrev:
Men jag håller med om att det känns lite klent. Jag hade kört på din ursprungliga idé med 18 mm limfog. Limfogen på Biltema är bland de få sakerna på Biltema som jag tycker verkar OK. Visst, det är inte det finaste möbelvirke man kan tänka sig, men för ett par sänglådor, som detta är, så funkar det säkert bra. Jag hade dock varit noga med att förborra även i limfogen.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 878 inlägg
Om man borrar med med samma diameter som skruven någon cm in och sedan borrar som skruvkärnan så går det bra.
Är man nervös kan man sätta en tving som pressar ihop plywooden.
Protte
Är man nervös kan man sätta en tving som pressar ihop plywooden.
Protte