970 läst ·
2 svar
970 läst
2 svar
Såga upp locket på smyckesbox med handsåg
Är i planeringsstadiet att bygga ett litet smyckesskrin i ek åt min dotter (ca b200mm x d170mm x h120mm) med handsågade laxstjärtar.
Är däremot lite osäker kring locket så har några frågor...
1. Har sett att de flesta använder bordssågen för att såga isär locket men jag tycker att det verkar lite rufft och är rädd för att skapa ett fult snitt. Kan man handsåga isär locket istället? Har 90-gradersvinklar. Tänker först att man har mätstrykmåttet och drar runt och sedan använder guiden och en tunn japan-såg.
2. Skulle vilja ha ett svagt kupat lock framåt och bakåt, lite som en gammaldags skattkista. Vad är bästa sättet att åstadkomma det?
Tack!
Är däremot lite osäker kring locket så har några frågor...
1. Har sett att de flesta använder bordssågen för att såga isär locket men jag tycker att det verkar lite rufft och är rädd för att skapa ett fult snitt. Kan man handsåga isär locket istället? Har 90-gradersvinklar. Tänker först att man har mätstrykmåttet och drar runt och sedan använder guiden och en tunn japan-såg.
2. Skulle vilja ha ett svagt kupat lock framåt och bakåt, lite som en gammaldags skattkista. Vad är bästa sättet att åstadkomma det?
Tack!
En bra bordcirkelsåg med bra klinga ger som regel riktigt fina snitt, du behöver inte ens putsa efteråt.
En variant att få ett kupat lock är att klyva bitarna till locket med en liten vinkel. När de sedan sätts ihop blir det en kupning.
En variant att få ett kupat lock är att klyva bitarna till locket med en liten vinkel. När de sedan sätts ihop blir det en kupning.
Tack för tipset! Hittade faktiskt några diskussioner om att handsåga upp locket och tekniskt sätt var det inga konstigheter men det ledde mig ändå tillbaka till bordsågen med ett nytt tips.thomasx skrev:
Jag var lite orolig för att såga itu locket och att det skulle knipa ihop ojämnt. Jag skulle kunna lösa det med en hybridmodell dvs använda bordssågen för att skära snittet runt om men inte fulla djupet. På det sättet håller lådan ihop och man kan ta fram handsågen och bara såga igenom det sista tunna materialet som håller ihop lådan med locket.
Då får man en rak och fin snittyta på utsidan av lådan vilket är det viktigaste.
Vad gäller kupade locket kör jag nog också någon variant med bordssågen med svag lutning för att få en panel som jag sedan kan mjuka upp med hyveln.
Tack!
Klicka här för att svara