Du får helt enkelt informera henne om att det kommer bli dammigt trots dammsugare..så får hon välja..spricka eller damm :) (alternativt hävdar du att du behöver ytterligare ett verktyg för minskad dammighet...festool of1010?)

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
tror faktiskt vi överlever detta damm, då vi fixade hussvamprenoveringen själv ;) gissar det var värre när vi rev skorstenen

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Om du kör på mallkonceptet och sätter en planka som ligger mot ytterkanten på bänkskivan så borde det hjälpa spånsugandet betydligt. Kantfräsning är ju det värsta då sugning ovanifrån funkar väldigt dåligt och plankan som pilen pekar på gör att du inte får något hål utåt där spånorna kan försvinna.

Gör du mallen som på bilden nedan och skuvar en stor sula på fräsen (för spånsugningen skull får denna sula gärna täcka hela raktangulära urtaget) så har inte spånorna nånstans att ta vägen mer än till din sammsugare eller stanna kvar i urtaget.

Skiss av en fräsmall med planka och pil för förbättrat spånuppsug vid kantfräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tack för tiden du lägger ned ola c!

är tanken att man ska fästa denna mall i bänkskivan?

och sedan köra med fräsen i själva hålet med lagerfräsar?

hur tusan ska man fästa mallen i bänkskivan tänker jag då.. kan det räcka med tvingar? man vill ju inte att det lossnar precis...

Jag svarar ja på alla frågor:)

Tvingar kommer funka bra, dra ut några lådor så kommer du väl åt att sätta tvingar. Gör inte mallen för sladdrig, då riskerar inre långsidan att bågna när du fräser. 19mm MDF borde duga.

Du kan köra med kopierhylsa (sån brukar följa med till alla fräsar) eller stål med kullager innanför skären. Viktigt isåfall att skärlängden är kortare än mallen är tjock.

Tvingar eller dubbelhäftande tejp. Det sistnämnda använder jag själv väldigt mycket. Men det beror så klart på underlaget. Är det en nyoljad bänkskiva så kanske det inte är det bästa alternativet. Vad jag egentligen ville säga är att dubbelhäftande tejp är ett suveränt sätt att fästa saker med ibland .

kanske i kompination med tvingar?

nu har jag iaf en plan i huvudet för att fixa detta... det är bara X antal projekt före i kön :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.