Efter 3 år ser bänkskivan ut såhär

Träbänkskiva med synligt slitage och sprickbildning längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur åtgärdar man det?

(Kanske skulle varit i köksforumet, men tyckte det passa böttre här)

Fälla in en ny bit ek. Det kräver en duktig möbelsnickare.

Om ovanstående inte är ett alternativ så skulle jag köra med lamineringexepoxy, den väter bra. häll ut och låt det suga in, sedan plast över och högt tryck med tvingar (hydraulik? domkraften från bilen och lite arrangemang med skrot). efter det så borde det går att slipa ytan vettig.

Kanske framgår dåligt av bilden men hela staven verkar dålig, röta?
Så det behövs nog på 2 ställen.

Kan man ta stämjärn å gröpa ur, och sedan limma dit en ny bit?
Alltså försöka själv.

Har hört det finns "lagning" på tub, kan det va ett alternativ?

Träyta med spricka nära kant, vit dörr och kökshandtag i bakgrunden
Skapa konto

Det är en spricka även till vänster i samma stav

Varför inte vända sig till inköpsstället?

Vem har levererat den där skivan? Att staven har spruckit är förstås dåligt, men när de även har lagt skarvarna nästan i i linje tycker jag att skivan skulle reklamerats vid leverans.
Jag tror att det blir billigare att byta skivan än att anlita en snickare. Visst går det att fräsa och knacka ut den dåliga biten, men skivan kommer alltid se lagad ut.

tveksam att bauhaus tar tillbaka en skiva som jag själv kapat i rätt längd och fräst till kanten på...
de skriver ju även att det inte är A kvalite om ja minns rätt

just där ligger skarvarna tätt, men på övriga ställen är de mer utspridda... de är olika stora alla stavar ser det ut som

Vad står B/C för?
B/C kvalité handlar om skivans ovansida och undersida. Den första bokstaven i märkningen (B) betyder att ovansidan är av denna kvalité, den andra bokstaven (C) står för undersidans kvalité.
I denna kvalité kan det förekomma varierande färg, struktur och stavbredd. Det kan också förekomma splintträ, mindre utfyllningar, svarta kvistmärken samt mindre sprickor och bearbetningsfel.

Vilken bänkskiva ska jag välja?
Ska en lösning göras där flera skivor ska fogas ihop och där du har ett krav med jämnare färg och stavbredd så rekommenderar vi att du istället väljer en A/B kvalité på skivan.

Att tänka på vid köp av flera bänkskivor av samma sort - trä är ett levande material och att bänkskivorna ibland tillverkas i olika fabriker. Detta kan göra att bänkskivorna kan skilja sig i färg, struktur och stavbredd vilket i vissa fall kan göra de svårt att para ihop dem.

https://www.bauhaus.se/bankskiva-ek-b-c-4000x625x40mm-raka-kanter.html

Redigerat:
arneri68 skrev:
Vem har levererat den där skivan? Att staven har spruckit är förstås dåligt, men när de även har lagt skarvarna nästan i i linje tycker jag att skivan skulle reklamerats vid leverans.
Jag tror att det blir billigare att byta skivan än att anlita en snickare. Visst går det att fräsa och knacka ut den dåliga biten, men skivan kommer alltid se lagad ut.
bauhaus.

jo det kanske är enklast att byta hela skivan..

men jag skarvade ihop 2 skivor till min köksö, och den är fin ännu.

och på den skivan där hällen sitter är det en skaplig spricka med...

Träpanel med synlig skarv mot en mörk, reflekterande yta, möjligen golv eller bord.
Skapa konto

Glipa mellan två trägolvplankor nära vit vägglist.
Skapa konto

Det är så klart frågan om ambitionsnivå/krav på finish och plånbok, men om ni har kunnat stå ut med sprickorna hyfsat så här långt så kanske det räcker med lite bättring?
Du skulle kunna prova med vanligt linoljekitt (till fönster) och trycka ner i springorna.
Kittet är lite ljusare men det går att färga. Kommer att synas att det är bättrat, men springorna blir fyllda och samlar inte smuts.

Pröva gärna på en annan lös brädbit så du ser hur det ser ut, och får en känsla för hur det kan fungera.

Alla stavlimmade skivor tillverkas av spill som man inte kan göra något lämpligt av. Tills någon smart person kom på iden att tillverka bänkskivor och sätta ny standard för vad många tycker är snyggt (stavlimmat).

Så det är många dåliga bitar i stavlimmade bänkskivor och köper man en skiva som är billigare än annan så beror det på något.

Så hur man än vänder och vrider på detta så är stavlimmade bänkskivor av sämre kvalitet. Och således kan sådant här inträffa att det spricker.

Det finns bara två sätt att laga på. Fälla in nytt material, eller laga med tex epoxi. Nackdelen med epoxi är att det är stumt och fyller man när sprickan är som störst och när det till sommaren sväller kan det spricka mera och någon annanstans. Samma sak om man fyller när sprickan är minst. Trä sväller och rör sig.

Det finns parkettspackel som är ekfärgat från början. Jag har en burk frå Kiilto. Finns säkert andra fabrikat också.

Parkettspackel, hur tjockt lager kan man lägga? Gissar att det behövs 5-10 mm här

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.