John J skrev:
Så här blev mitt

[länk]
Det var också mycket tjusigt! Bra jobbat!

Hur har du gjort med fallet mot avloppet? Hyvlat/slipat/böjt botten? I teccos fall är det ju ganska uppenbart...

En sak slog mig... Ni har båda utelämnat det lilla överrinningshålet som man brukar hitta strax under blandaren. Var det svårt att få till rent praktiskt, eller tycker ni inte att det behövs?

J
bygga_bo skrev:
Det var också mycket tjusigt! Bra jobbat!

Hur har du gjort med fallet mot avloppet? Hyvlat/slipat/böjt botten? I teccos fall är det ju ganska uppenbart...

En sak slog mig... Ni har båda utelämnat det lilla överrinningshålet som man brukar hitta strax under blandaren. Var det svårt att få till rent praktiskt, eller tycker ni inte att det behövs?
Botten är lite skålformad. Det behövs inte många grader för att att vatten skall rinna ur.

Tog ett riktigt grovt sandpapper och satte på en trissa på borrmaskinen.

Sedan så borrade jag jag bara ner avloppet och tätade med epoxilim.

Ursäkta delay. Jag tycker faktiskt att bordsbygget gick bra. Jag var ju lite osäker på hur torr eken egentligen var och hur mycket den skulle dra sig över tid. Men det har faktiskt fungerat fint. Det har rört sig marginellt.

Jag gjorde även en "totalförbjuden" detalj genom att sätta avslutningar i bordskivans kortsida där fibrerna går i "motfas" med själva skivan. Men även här har det faktiskt fungerat bra, året runt. Jag ska försöka fixa en bild så snart jag är hemma igen.

John J skrev:
Jag skall också bygga ett ekbord.

Skall lägga upp lite bilder under arbetets gång. Skall bli med en benställning utav stål och fäst i väggen på ena kortsidan.

Jag byggde mitt handfat i teak med 8 lager expoxilack :)
Riktigt snyggt, var fick du tag på teaken, är den tillräckligt torr för att användas direkt när man köper den eller ska man fråga om fukthalt? Kanske inget problem med teak?

/A

John J skrev:
Så här blev mitt

[länk]
Riktigt fint! Men jag har en fråga... Vad är det som gör att inte lacken spricker i 'hörnen' om trä'et rör sig lite-lite?

tecco skrev:
Jag gjorde ett handfat i ek. Det hade visserligen legat på tork i nästan 30 år men jag fräste ut spår och limmade ihop det. Sen 8 lager båtlack på det.

Blev riktigt snyggt och nu när vi använt det i ett och ett halvt år är det fortfarande lika fint. Kul att det blev bra, det var många som tvivlade när jag sa att jag skulle bygga handfat i trä..
Shit va coolt.
Men hur känns det med båtlack? Är det inte hälsovådligt?

Jonas Kenntoft skrev:
Shit va coolt.
Men hur känns det med båtlack? Är det inte hälsovådligt?
Hej och tack!

Nja jag slickar ju aldrig på handfatet så det är nog ingen fara. Vi rör ju det visserligen men man rör ju en båt också. Jag kan dock tänka mig att man inte ska ha det på bänkskivorna i köket (matlagning).

Handfatet ser fortfarande fint ut så visst fungerade det med ekhandfat :) snart tio år gammalt.

• Gilla
Jonas Kenntoft
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.