Laddboxar
bjwe: För mig var det en del strul när jag skulle installera min också. Det jag kom fram till var att laddboxen bara kan använda 2,4 GHz-bandet och min router körde på både det och 5 GHz. När jag gjorde ett gäst nätverk och la det bara på 2,4 så fick jag det att fungera.
Superrobban: Det finns några få portabla laddboxar, typ Juice Boster 2, där det går att manuellt ställa in laddströmmen direkt på laddboxen. [bild] Jag har en Audi e-tron laddningssystem connect (portabel laddbox), på den går det att ställa i 1-ampere steg mellan 6-16 A. Men det blir ett väldigt springade till den för att hålla jämnt takt med solen. [bild] De flesta laddboxar ställs in av
Totte_S: Erbjud begränsad laddström/tider för laddning som passar er anläggning om ni inte vill/kan säkra upp hela fastigheten.
Slangfil: [citat] Får inga notiser från byggahus av någon anledning... Nej, det är fortfarande aktivt, runt september verkar det som!
LiteSkruvad: [citat] Okej, men vän av ordning undrar då slutligen: är du bara ”medlem/användare” på din egen box? Borde du inte stå som just ”ägare” om det nu är högsta behörighetsnivån? 🤓
useless: [citat] Tyvärr är det betydligt mer avancerat än så. Vid likströmsladdning är det laddaren utanför bilen som ansvarar för att styra effekten och övervaka batteriet (genom att kommunicera digitalt med bilen). Att ladda moderna batterier (snabbt) är en hel vetenskap i sig, så det är ganska många parametrar laddaren behöver ta hänsyn till. Det är inte som ett gammalt blybatteri där
tetsuo: Har en charge amp - halo. Har inget tidigare att jämföra med men tkr den funkar bra tillsammans med lastbalanserare. Annat plus är ju att den är svensk om man vill gynna den svenska industrin och förhoppningsvis är utvecklad för att klara nordiskt klimat. Tkr även att designen är ett plus, men det är ju individuellt :) Gillar att det är en fast monterad laddkabel. Appen ger lite
tacho: Svar från Garo utifall att någon annan har samma fundering: Mätarna i laddboxen ska ha adress: 001
Graining: [citat] Att bli av med ljudet från spisen är en sak som ska lösas eftersom det är någon form av störning i nätet, vilket eventuellt resulterar i att elprodukter kan ta stryk i onödan. Att ta reda på faserna och om någon specifik är problemet är naturligtvis bra för problemlösning. Nu har vi nog i och för sig testat de flesta alternativen med faserna. Skillnaden med 9 kw fläkten
Nissens: [citat] Det är väl främst Stockholmare som gillar det. 😀
Gestur123: [citat] Tack för tipset, jag var kanske inte så tydlig tillgång till laddbox hemma och på jobbet, och laddar i stugan ett par ggr per år, så funderar då om jag skulle kunna byta från schucko till CEE kontakt för att undvika risken med överhettning. Använder nästan aldrig den kabel med schucko som följde med bilen pga brandrisken.
spuun: Någon med erfarenhet av att ladda två bilar hemma? Spontant känner jag att jag vill ha en box, inte två. Ett krav jag har är att kunna ställa in laddningstider i boxen. Jag har trefas framdraget (har laddbox för en bil idag).
Stigo: Köpte laddbox från EON dec - 22. Schemaläggning av laddning fungerar inte. Trots mängder av klagomål har mam inte lyckats lösa problemet. Kundtjänst beklagar och förstår min frustration men inget händer i övrigt. Nu begärt att köpet skall återgå me inget svar fr EON trots att det nu gått mer än 1mån. Nu gått vidare till ARN. Ngn annan på forumet som upplevt liknande nonchalans
sinuslinus: Nu har jag köpt demobilen. Lämnade Passaten som vi ägt i 10 år och kört 22000 mil i inbyte. Min beställning ligger kvar så får vi se vad som händer. Om den blir producerad så får jag den för samma pris (efter bonus) som vad vi betalade för den här två år gamla.
anders07: https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/nedis-smart-outdoor-plug/1010068.9256/ Den här hittade jag nu... Verkar fylla behovet! Min laddare är begränsad till 1,8kW så den borde klara det.
Veronica.: Snygg var den verkligen inte, men det gäller å andra sidan även för merparten av elbilar.
pacman42: Jag kan ju tillägga att jag i min senaste laddbox har två kontaktorer för att styra L3/N med den ena och L2/L1 med den andra. Detta för att kunna komma ned till 6A enfas på vintern när annat behöver köra också (exempelvis LLVP och FLVP). Jag har dessutom fasen i den andra (enfasiga) laddaren på L3 och mopedbilen laddar på L2. Men när dessa inte laddar så kan jag ofta ladda 3x16A och
fsn: [citat] Skulle snare säga att kabeln med stor sannolikhet är på tok för klen för en laddbox.
RikB: Tackar, får bli en kik på dem också :ok:
Trevlig: [citat] Sant det med, vet inte vilken bil det handlar om och det är ju ganska få som klarar mer än 16. mest kina bilar och några Tesla & Zoe.
Claes Sörmland: [citat] Jag förstod den delen. Min poäng är att det med stor sannolikhet inte ens är styrelsens ansvar att arbeta för att bygga ut en ny laddinfrastruktur i de samfällda garagen. Deras uppdrag är enbart att förvalta befintlig GA enligt dessa ändamål. Jag utgår nu från att billaddning inte är en del av ändamålet. Det faller i så fall på den enskilda delägarna att ansöka om en
buffyin: [citat] Precis!, fick det på min med och ser i länken som TS posta för Zaptec att kabeln är rabatterad ( pris innan avdrag öka med kavlens dunka pris). kolla på AliExpress men där blir det inte billigare än detta på 22kw kablar!
Logad: Beror ju lite på. Laddboxar i garagen är nog OK om de är fristående garage under samfällighetens regi. Likaså solpaneler om de sitter på garagelängorna eller på samfälld mark.
klaskarlsson: [citat] Det borde väl bara innebära att den inte kan köra riktigt lika mkt när annan last är på andra faser ? Dvs när du tex lagar mat eller kör VVB för fullt så kanske ett par faser är för lastade och då lastbalanserar systemet (och prioriterar lst i huset förstås) och drar då ned onödigt mkt på laddningen ett tag jämfört med om den hade kunna kompensera per fas ? Men jag
Nötegårdsgubben: Det är bättre att det kostar än är gratis. Just för att undvika att det som @Claes Sörmland skriver blir brist bara för att gratis är gott. Ett problem med köpcentrum är att vartenda ett verkar hitta ett nytt laddbolag att ansluta sig till, det ena sämre än det andra. Var på ett ställe där man utöver den okända appen även kunde använda Easypark. Bra så, ända tills det då
Stefan N: [citat] Solceller. Har två elbilar så det finns alltid plats att ladda om det är så lågt elpris att man inte vill sälja. på vintern laddas det oftast på natten om det är bra pris.