E
Hej forumvänner!

Råkade snubbla över en id4 gtx som jag får hem på fredag och har inte riktigt hunnit läsa in mig eller för den delen boka en installation av laddbox. Men först en liten fråga:

- Var vill man ha boxen monterad?

Jag har ett relativt stort garage med 2 portar, tyvärr lite för tajt mellan portarna för att en laddbox ska kunna installeras där. Eftersom jag inte utesluter fler elbilar hade det annars varit perfekt med en laddbox med dubbla uttag där. Det är ju heller inte dumt om man kan använda boxen för att ladda besökares bilar utanför garaget.

Hur har ni som har elbil och garage tänkt kring detta?

Man kommer väldigt långt med bara en laddare även för två bilar. Kör man fem mil om dagen räcker det i princip att ladda en gång i veckan. Säg två för att ha goda marginaler. Och de flesta kör betydligt mindre än så. Det talar för en laddare centralt placerad. Och går det inte mellan portarna så kanske i andra änden.

Å andra sidan har en ID4 ladduttaget vänster bak. Om man inte backar in krävs en rätt lång kabel för den vänstra platsen.

Står du inte själv ofta utanför garaget skulle jag rekommendera en laddare inne. Vill man vara generös med laddning för besökare kan man väl släppa in dem i garaget också.

En annan möjlig lösning är att ha laddaren inne i garaget precis innanför porten med möjlighet att dra ut kabeln. Men går det inte att lösa centralt får man förstås prioritera vilken sida som ska få laddaren. De är ju dock inte så många dm breda, så kanske kan man lösa det ändå om man tänker till lite.

• Gilla
erimos
  • Laddar…
En variant jag kört på några trånga ställen är helt enkelt att fästa boxen ( inte laddare ) I taket, vid dörr eller längst in , beroende på bilmodell. Inga problem när det gäller boxar med fast kabel.(y)

• Gilla
erimos
  • Laddar…
Attitudeswe
Om du laddar inne så blir laddförlusterna lägre och därmed laddningen snabbare och billigare samt att batteriet slits mindre om den inte laddar i solen.

Den 5-15% spillvärme ombordladdaren producerar kommer ju till viss nytta också.

Brukar du köra in bilen du har idag på vintern?

• Gilla
erimos
  • Laddar…
E
Hej, ursäkta att jag inte svarat. Har klantat mig med inställningarna så jag följer inte längre mina egna inlägg!

Vintertid är tanken att ha bilarna i garaget. Tror de står i vägen för snöröjningen annars. Har precis flyttat in. Garaget är oisolerat och de närmsta åren får det nog fortsätta vara det. På sikt kanske jag delar av det så bilarna står i den oisolerade delen.

Jag tackar för era resonemang och jag tror att jag för enkelhets skull sätter en eesee strax innanför porten. Med lite längre sladd blir det inga problem att ladda bilar utanför porten eller på den andra platsen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi har vår inne i garaget eftersom vi för ovanlighetens skull använder garaget som garage, till skillnad från alla grannar :) Känns som precis rätt ställe, och sparar ett par spänn på försäkringen också. Skönt att slippa skrapa rutor på vintern och att bränna händerna på ratten på sommaren.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.