Jag har nyligen bytt mäklare som ska hjälpa mig att sälja min BR. Den första mäklaren har fotograferat och jag har fått delar av dessa bilder. Men eftersom jag väljer att byta mäklare får jag betala en tusenlapp för fotograferingen. Inget konstigt med det, det gick jag med på när jag skrev kontrakt.

Min fråga är, kan jag återanvända dessa bilder med min nya mäklare? Jag har ju bevisligen betalat för dem? Eller vem anses ha rättigheterna?

S
borde ju stå i ditt kontrakt.
men tror inte att gamla mäklaren kan hindra dig. är ju din lägenhet.
kan ju inte direkt sälja en annan lägenhet med dina bilder

Fotografen som tryckte på knappen är ägaren, sedan kan den personen skriva över/sälja/etc rättigheten till en annan person eller företag.
Om jag förstått dig rätt har du betalt för bilderna och då är dom således dina och du får återanvända dom. Men om du bara betalade för tjänsten, att någon kom och fotade så är dom inte dina, du bör läsa kontraktet noggrant.

P28 skrev:
Fotografen som tryckte på knappen är ägaren,
Exakt.

Man äger inte en bild bara för att man betalat för den, man kan ha köpt alla rättigheter till bilden eller bara ha köpt rätten att använda den en gång till ett specifikt ändamål, eller någon annan variant däremellan.

• Gilla
erik5678 och 3 till
  • Laddar…
I kontraktet står det angående uppsägning av uppdrag "...mäklaren har rätt till ersättning för sina direkta kostnader (fotografering 1000 kr)."
Dvs inget som säger att mäklaren har rätt till bilderna, men inte heller att jag har det. Jag tolkar det som att antingen jag (som betalat) eller möjligen fotografen (som fotat) äger rättigheterna. Eller?

Beror på hur avtalen ser ut, även om ingen speciellt nämns om rätten till bilderna i ditt avtal med mäklaren kan det vara reglerat i ett avtal mellan mäklaren och fotografen.

Det normala är att fotografen behåller rättigheterna till bilderna. Ev. kan du förhandla direkt med fotografen om att få köpa bilderna till den nya säljrundan.

Fotografen äger först och främst rättigheten till bilderna och du kan få tillgång till dem genom att betala. Den 1000-lapp du nu betalat är troligen enbart fotografens kostnad för att ta bilderna. Du kanske också har rätten att använda dem privat, men knappast att lägga ut dem på tex Hemnet eller annan offentlig plats.
Kolla mycket noga, vad du betalat för, så du inte får en saftig räkning från fotografen om du publicerar dem.

H
Fotografen i 70 år har jag för mig, men prata med fotografen och få skriftligt att du få använda bilderna. Eller så tar du egna bilder som liknar de bilder som är tagna. Du har ju mallarna så att säga. ;)

pelig skrev:
I kontraktet står det angående uppsägning av uppdrag "...mäklaren har rätt till ersättning för sina direkta kostnader (fotografering 1000 kr)."
Dvs inget som säger att mäklaren har rätt till bilderna, men inte heller att jag har det. Jag tolkar det som att antingen jag (som betalat) eller möjligen fotografen (som fotat) äger rättigheterna. Eller?
Ok då förstår jag lite mer, du har nog inte köpt bilderna, bara betalt för kostnaden mäklaren haft i detta fall fotografering. Om det inte står i klartext att du har rätten till att använda bilderna som du vill så har du heller inte det.
Lösningar:
Prata först med mäklaren om du kan ta över bilderna gratis, om inte, för en skälig ersättning (om dom är bra nog d.v.s.).
Om det är väldigt bra bilder och mäklaren vägrar kan du fråga fotografen samma sak om han nu fortfarande har kvar rätten till bilderna och om du vet vem det är.
Annars, du eller någon annan får ta nya bilder.

Nu har jag kollat vad som gäller. Den första mäklaren har ensamrätt till att publicera bilderna i reklamsyfte (sälja bostad) i 9 månader. Därefter är det fotografen som bestämmer vad som ska hända med bilderna. I mitt fall har mer än 9 månader förflutit så då har den första mäklaren ingen ensamrätt längre.
Jag har vidare pratat med fotografen och han har inget emot att jag återanvänder bilderna, han har ju redan fått betalt och kan inte använda dem till något annat. Dvs jag kan ta bilderna till min nya mäklare och slipper fotografering. Ev kan det finnas behov av komplettering, men det blir ju mindre jobb för mig - slipper tokstäda en gång till... :)

• Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
H
pelig skrev:
Nu har jag kollat vad som gäller. Den första mäklaren har ensamrätt till att publicera bilderna i reklamsyfte (sälja bostad) i 9 månader. Därefter är det fotografen som bestämmer vad som ska hända med bilderna. I mitt fall har mer än 9 månader förflutit så då har den första mäklaren ingen ensamrätt längre.
Jag har vidare pratat med fotografen och han har inget emot att jag återanvänder bilderna, han har ju redan fått betalt och kan inte använda dem till något annat. Dvs jag kan ta bilderna till min nya mäklare och slipper fotografering. Ev kan det finnas behov av komplettering, men det blir ju mindre jobb för mig - slipper tokstäda en gång till... :)
Tycker att du skall be fotografen att skicka det på ett mail till dig så att du har det skriftligt.

Har SMS, det borde hålla i rätten... :)

H
Ja, det gör det säkert om det framgår klart vilka bilder det gäller och det går att se vem avsändaren, namnet på fotografen med telefonnumret. Man skall inte misstro men man skall inte vara blåögd heller. Jag skulle maila över bilder till fotografen och få det bekräftad att ni pratar om samma bilder och vad de skall användas till.

Redigerat:
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
Mikael_L
Schysst fotograf alltså, som inte blir gniden bara för att chansen uppstår. :)

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.