Byggahus.se

Besiktning av nybygge?

1. K
    Medlem Nivå 1
    Vi har köpt ett hus som håller på att färdigställas och undrar vad ni säger om en besiktning eller inte?

Huset är från början byggt för att sen säljas vid färdigställande. Vi hoppade på när det yttre var klart och fick på så vis välja all inre inredning själva.

Det företag som bygger huset är väldigt välkänt i området och de man pratar med är väldigt nöjda med både husen och företaget. Det är en lokal aktör som har byggt runt 15 hus i området.
    Huset sidan om vårt blev nyss klart och jag har tagit del av det besiktningsprotokollet. De brister där fanns att anmärka på var egentligen inte något att anmärka på. Så då känner jag...är det värt 8000 kronor att lägga pengar på en besiktning?
    Så vitt jag förstår så kollar besiktningsmannen bara efter synliga fel. Han kollar inte el, inte fukt etc. Så vad kollar han egentligen och vad har jag att förlora på att inte anlita honom?

Tacksam för svar.

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nu när ni köper ett inte färdigbyggt hus så krävs det väl en slutbesiktning för att ni skall få ett slutbevis.
    Innan det har utfärdats får ni väl inte flytta in?

Så någon slags besiktning är säkert nödvändig.
    Och sedan har ni väl garantier från byggaren?

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten, Korthoga!

3. K
    Medlem Nivå 1
    Ett slutbevis kommer vi att få innan vi flyttar in. Sen blev vi rekommenderade av mäklaren att besiktiga huset på egen hand också med en egen besiktningsman. Det är där jag ställer mig frågande.

Tack! :)

4. M
    Medlem · Nivå 10
    Spontant låter det ju som ni ska ta in en besiktningsman som om ni hade byggt huset själv som kan gå igenom kontrollplanen och gå igenom huset. Ev lite skillnad mao mot mot en besiktningsman för ett äldre hus. Givetvis med stöd från det existerande besiktningsprotokollet. Extrakontroll på våtrum som då ska vara byggda enligt senaste standard vid golvbrunnar är väl alltid att rekommendera

(y) för mäklarens rekommendation dessutom

5. M
    Medlem · Nivå 10
    Förtydligande av min kommentar, anledningen till att ta in en besiktningsman för att gå igenom som ni byggt själva är att i de flesta/alla fallen så är besiktningsmannen för ett hus som uppförts för försäljning anlitad av byggföretaget i fråga. Rimligtvis finns det helt opartiska besiktningsmän även om de är anlitande av byggaren i fråga men just i denna situationen kan man diskutera hur opartisk besiktningsmannen är. Därav någon som kollar på det med nya ögon med uppdrag att säkra dina intressen som köpare

6. K
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren.

Där vi bor nu så fuskades det helt makalöst med badrummen och besiktningsmannen som besiktigade lägenheterna godkände allt. Hur det nu kan gå till?
    Där är tex inte en enda klämring i ett enda badrum, avlopp till tvättmaskinen ligger för nära väggen och sen hade de satt på någon förlängare till golvbrunnen, inget uppvik runt väggarna etc. etc. Allt det godkändes av en besiktningsman och jag kan ju tycka att han åtminstone borde sett att golvbrunnarna var helt felaktiga.
    Nu vid försäljning så anlitade köparen en besiktningsman som påtalade bristerna och vi fick på så vis göra om bägge badrummen för att försäljningen skulle gå igenom. Företaget som byggt lägenheterna har gått i konkurs och besiktningsmannen....ja, han har tydligen inget ansvar.

Det är lite därför jag undrar...har dom något ansvar överhuvudtaget? Vad händer om jag inte tar en besiktning mot att jag tar en besiktning?

7. M
    Medlem · Nivå 10
    Utan att veta fakta i fallet luktar det opartisk besiktningsman anlitad av byggfirman lång väg på dina gamla badrum

Oavsett, kombinationen av din egen besiktningsman som likt en detektiv snokar upp allt ni bör veta och en klausul som ger er rätten av frånträda köpet om ni hittar saker är det som ger er makt innan du sitter med ett köpt hus. Just kombinationen ger er makt att förhandla om pris om saker kommer upp till ytan. I en het bostadsmarknad med flera spekulanter per objekt eller vid nyproduktion där objekten säljs till fastpris är förvisso era möjligheter mindre till tex en prissänkning men likväl har ni möjlighet att hoppa av.

Besiktar ni inte köper ni (förutsatt att det inte är några extra garantier med pga nyproduktion) i befintligt skikt och då är det otroligt mycket segare och osäkrare att processa mot en säljare.

Frågan är väl här om vad för garantier ni har i och med att ni köper under pågående bygge