Byggahus.se

Garage med platt tak från -79

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej !

Vi har ett Myresjöhus från 1979 med ett vidbyggt garage.
    Taket på garaget är från början platt men har fått ett sadeltak påbyggt.

Min fråga är om det är nån som vet hur innertaket är uppbyggt ?
    (Utan att jag skall behöva riva bort innertaket)

Skulle vilja ha lite högre i takhöjd än 2m, helst 2.2m.

2. I
    Medlem Nivå 8
    I vårt garage (LB-hus -77, ursprungligen platt tak och carport) var det liggande 50x220-reglar cc 600. Ovanpå det råspont och därefter gummiduk. Och ovanpå den singel för att skydda den från uttorkning....:thumbdown:

På 35 år hinner det hända mycket, och som du skriver är ju den spännande takkonstruktionen ombyggd även på ditt garage. Men även innertak och annat kan ju ha genomgått ombyggnader, så hur det ser ut ovanför ditt innertak kanske inte heller längre har så mycket med ursprungsutförandet att göra.

På undersidan i mitt var det från början ingenting utan öppet upp till råsponten (då det var oisolerat), sedan sattes isolering och under den takplattor (spånskiva) direkt på reglarnas undersida i början av 90-talet. Numera ombyggt en gång till, till välisolerat dubbelgarage med stor vind och sadeltak..

Om min "ursprungsuppbyggnad" är representativ för ditt garage idag vet jag dock inte. Borde väl inte vara så svårt att undersöka om det finns extra avstånd/utrymme mellan takstolarnas undersida och ditt nuvarande undertak för att höja det sistnämnda ?

Redigerat 29 mar 2015 15:57
  3. T
    Medlem Nivå 1
    Så sant.

Det är väl bara att sätta kofoten i taket och testa !