34 151 läst ·
67 svar
34k läst
67 svar
Köpt hus, nu ska min sambo säga upp sig
Sida 1 av 5
Jag och min sambo har köpt ett hus och har inflyttning om ca 1,5 månad. Efter mycket funderande har min sambo nu bestämt sig för att säga upp sig. Vi är överens om att det är bäst för henne av olika anledningar. Nu till det som oroar oss. Vi är muntligen överens med banken men nu förändras situationen. Min sambo har lite olika saker på gång men inget heltidsarbete påskrivet. Vad säger banken om detta? Ska vi ens nämna det för banken?
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Min spontana reaktion är att det måste väl gå att vänta 6 veckor att lämna in avskedansökan?
OM banken får reda på det (antingen för att ni berättar, eller de råkar fråga, eller råkar få reda på det på annat sätt) så kan det helt klart ställa till det med lånet.
Hur banken ser på situationen beror väl troligen på hur er ekonomiska situation ser ut i övrigt.
OM banken får reda på det (antingen för att ni berättar, eller de råkar fråga, eller råkar få reda på det på annat sätt) så kan det helt klart ställa till det med lånet.
Hur banken ser på situationen beror väl troligen på hur er ekonomiska situation ser ut i övrigt.
Verkar ju vara sämsta möjliga läge att säga upp sig med tanke på situationen, och eftersom ni ändå överväger det just nu så låter det som att situationen på jobbet är väldigt dålig just nu och att sambon mår dåligt av det.
Jag skulle föreslå att ni försöker hantera det på ett annat sätt. Snart är det påsk. Kanske kan sambon helt enkelt sjukskriva sig till att börja med? Man får vara borta i 5 dagar utan läkarintyg tror jag. Då kanske det går att fixa några veckors ledighet för att samla ny energi. Ta också ett snack med fack och skyddsombud på jobbet om problemet är dålig ledning.
Att säga upp sig innebär inte heller någon omedelbar lösning, man har ju oftast en uppsägningstid på några månader. Måste man bort snabbt så är det bättre om man kan bli uppsagd (så att man får a-kassa) eller att man slutar med avgångsvederlag. Facket kanske kan hjälpa till här. Bäst är såklart om man får ett nytt jobb.
Jag tycker också man kan acceptera ett nytt jobb med lägre lön och sikta på ett nytt jobb hyfsat snart. Det kan det vara värt för att komma ifrån en dålig arbetsplats.
Jag skulle föreslå att ni försöker hantera det på ett annat sätt. Snart är det påsk. Kanske kan sambon helt enkelt sjukskriva sig till att börja med? Man får vara borta i 5 dagar utan läkarintyg tror jag. Då kanske det går att fixa några veckors ledighet för att samla ny energi. Ta också ett snack med fack och skyddsombud på jobbet om problemet är dålig ledning.
Att säga upp sig innebär inte heller någon omedelbar lösning, man har ju oftast en uppsägningstid på några månader. Måste man bort snabbt så är det bättre om man kan bli uppsagd (så att man får a-kassa) eller att man slutar med avgångsvederlag. Facket kanske kan hjälpa till här. Bäst är såklart om man får ett nytt jobb.
Jag tycker också man kan acceptera ett nytt jobb med lägre lön och sikta på ett nytt jobb hyfsat snart. Det kan det vara värt för att komma ifrån en dålig arbetsplats.
Ja när vi ändå kom in på det spåret måste jag säga att på dagens arbetsmarknad är det nästan på gränsen till vårdslöst att säga upp sig från en fast anställning innan man säkrat ett nytt jobb. Nog för att man kan vantrivas på en arbetsplats, men att frivilligt ge sig in i arbetslös-träsket kan nog verkligen vara ur askan i elden. Risken är uppenbarligen stor att det inte blir som man tänkt sig. Generellt sett alltså, nu vet jag ju inget om er specifika situation.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En annan aspekt på det hela:
Hur ser ekonomin ut inför husköpet om ni bara skulle ha en lön plötsligt?
Blir det inte besvärligt att klara räntor, bo- och levnadskostnader?
Av det du skriver läser jag mellan raderna att det egentligen inte är något större problem.
Men det kan ju också vara så att sambon är så attraktiv på arbetsmarknaden att hon har lätt att få ett nytt jobb, och det mest är en fråga att välja var.
Jo, det finns ju sådana yrken också
Hur ser ekonomin ut inför husköpet om ni bara skulle ha en lön plötsligt?
Blir det inte besvärligt att klara räntor, bo- och levnadskostnader?
Av det du skriver läser jag mellan raderna att det egentligen inte är något större problem.
Men det kan ju också vara så att sambon är så attraktiv på arbetsmarknaden att hon har lätt att få ett nytt jobb, och det mest är en fråga att välja var.
Jo, det finns ju sådana yrken också
Redigerat:
När man säger upp sig själv har man (normalt) bara en månads uppsägningstid, när man blir uppsagd så har man minst en månads uppsägningstid (beroende på ålder och anställningstid).pelpet skrev:
När man söker nya jobb ser det bättre ut att man själv har sagt upp sig än att man blivit uppsagd.
Dom där vitsorden chefen/företaget skriver om en fd arbetstagare kan se bra ut för den oinvigde men beroende på bla ordföljd så får företaget fram arbetstagarens negativa sidor (används främst när företaget säger upp arbetstagaren).
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Låter heldumt tycker jag. Det finns ju en orsak till varför banken gör en inkomstprövning på er innan de godkänner ett lån - för att garantera att ni betalar räntan i tid!
Även om man vantrivs så är en fast anställning viktig att ta vara på. Jag skulle hellre gått till chefen och förklarat läget, att man vantrivs, att det inte fungerar och se om man kan få alternativa arbetsuppgifter. Under tiden detta sker kan man söka nytt jobb.
Att söka jobb när man är arbetslös gör en också er sårbar när man är på en arbetsintervju och frågan kommer upp "var jobbar du idag?"? "Nä jag är arbetslös". Då är ens förhandlingsläge lika med noll vilket motparten vet, samtidigt som motparten kommer undra varför du inte fungerade på förra arbetsplatsen..
häng kvar är mitt råd tills man hittar något annat.
Även om man vantrivs så är en fast anställning viktig att ta vara på. Jag skulle hellre gått till chefen och förklarat läget, att man vantrivs, att det inte fungerar och se om man kan få alternativa arbetsuppgifter. Under tiden detta sker kan man söka nytt jobb.
Att söka jobb när man är arbetslös gör en också er sårbar när man är på en arbetsintervju och frågan kommer upp "var jobbar du idag?"? "Nä jag är arbetslös". Då är ens förhandlingsläge lika med noll vilket motparten vet, samtidigt som motparten kommer undra varför du inte fungerade på förra arbetsplatsen..
häng kvar är mitt råd tills man hittar något annat.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 632 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 632 inlägg
Om man söker ett annat arbete och har ett arbete kan man be den nya chefen inte kontakta nuvarande arbetsgivare, med motiveringen att man inte vill att den gamla arbetskivaren skall få reda på att man söker nytt arbete och därmed störa den gamla relationen, men då måste man ha andra referenser som den nya arbetsgivaren kan ta kontakt med.
Om man är trött på jobbet så kan man kanske ta tjänstledigt under en tid för att ...prova annat jobb... studera.... och under tiden har man en öppen dörr att komma tillbaks, men man kan ju söka andra jobb under tiden och undersöker då hur attraktiv man är på arbetsmarknaden.
Efter att hämtat kraft, sökt andra jobb så finner man kanske alternativet är att gå tillbaks till det gamla jobbet.
Om man är medlem i arbetslöshetskassa och säger upp sig själv så är väl karensdagarna ca 30 innan man får ersättning, men som tidigare sagts, att säga upp sig pang,bom borde vara sista alternativet.
Om banken gör en kreditupplysning så är det tidigare inkomster som syns och ett inkomstbortfall som ligger nära i tiden syns inte i upplysningen.
Lycka till med nya huset
Efter att hämtat kraft, sökt andra jobb så finner man kanske alternativet är att gå tillbaks till det gamla jobbet.
Om man är medlem i arbetslöshetskassa och säger upp sig själv så är väl karensdagarna ca 30 innan man får ersättning, men som tidigare sagts, att säga upp sig pang,bom borde vara sista alternativet.
Om banken gör en kreditupplysning så är det tidigare inkomster som syns och ett inkomstbortfall som ligger nära i tiden syns inte i upplysningen.
Lycka till med nya huset
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Jag är inte säker på att jag tolkar tråden som att sambon inte trivs på jobbet. Det kan ju lika gärna vara en situation där man har fått en drömchans till ett kanonjobb, men att timingen är sådan att man blir tvungen att chansa med att säga upp sig innan allt är klart.
Om chansen handlar om att bli egen företagare så ogillar banken det nästan lika mycket som om man blir arbetslös, åtminstonde till det nya bolaget börjar se bra ut.
Om chansen handlar om att bli egen företagare så ogillar banken det nästan lika mycket som om man blir arbetslös, åtminstonde till det nya bolaget börjar se bra ut.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Banken kollar upp vem ens nuvarande arbetsgivare är.roland53 skrev:Om man är trött på jobbet så kan man kanske ta tjänstledigt under en tid för att ...prova annat jobb... studera.... och under tiden har man en öppen dörr att komma tillbaks, men man kan ju söka andra jobb under tiden och undersöker då hur attraktiv man är på arbetsmarknaden.
Lycka till med nya huset![]()
Jag tycker det låter heldumt att du och många andra här uppenbarligen inte tar TS på allvar eller anstränger er det minsta för att sätta er in i situationen innan ni spottar ur er orealistiska förslag. Alla ni som påpekar att det är bättre att ha ett jobb än att inte ha ett jobb, tror ni verkligen inte att TS redan har förstått det? Det lär ju knappast vara ett lätt beslut att i detta lägge välja att lämna sitt arbete. Det tyder på att det ligger en ganska allvarlig, sorglig och komplicerad historia bakom. Vi vet inte vad det handlar om och det har vi inte med att göra men vi får väl åtminstone ta TS på allvar?Roland112 skrev:Låter heldumt tycker jag. Det finns ju en orsak till varför banken gör en inkomstprövning på er innan de godkänner ett lån - för att garantera att ni betalar räntan i tid!
Även om man vantrivs så är en fast anställning viktig att ta vara på. Jag skulle hellre gått till chefen och förklarat
läget, att man vantrivs, att det inte fungerar och se om man kan få alternativa arbetsuppgifter.
Att då svara med rekommendationen "gå in till chefen och be om nya arbetsuppgifter" är heldumt om något. Vad vet du om att det inte beror på just chefen? Flera år av trakasserier, mobbing och misär? Du får det att låta som att TS situation handlar om att någon tycker det blivit lite småtrist att plocka upp schampoflaskor och skulle behöva ta ett snack med chefen för att bli befordrad till att plocka upp tandkrämstuber i stället så blir allt frid och fröjd.
Angående TS fråga anser jag att det viktigast är att säkerställa att ni har råd med er kommande situation och kan betala ränta och amorteringar med bara en lön. Att undanhålla information för banken kanske gör att ni får igenom lånet som planerat men om det i stället uppstår problem när betalningarna ska in så är det en väldigt kortsiktig lösning. Jag tycker det verkar bäst att jobba för att hitta en medlåntagare. Då får banken den säkerhet som de förmodligen kräver och ni får en trygghet även om ni bör sikta på att klara det hela på egen hand ändå.