28 931 läst ·
67 svar
29k läst
67 svar
Anmäla mäklare för lockpriser?
Nu varnas en mäklare!
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/maklare-trissade-upp-lockpriser-far-varning_4425133.svd
Den anmälde mäklaren hade i 23 granskade försäljningar trissat upp priserna med över 30 procent. I över hälften av fallen var det prisuppgångar över 40 procent, och i nio fall sattes priserna så lågt att budgivningen rusade över 50 procent. I ett fall blev det nästan en fördubbling av utgångspriset, plus 84 procent.
Fastighetsmäklarinspektionen ger nu mäklaren en varning. Man menar att den enda förklaringen till återkommande stora prisskillnader mellan utgångspris och slutbud är att mäklaren "systematiskt" har använt sig av lockpriser. Mäklaren själv hävdar dock att han nogsamt följt ett prisläge som kan bevisas med statistik, dock statistik som ligger flera år tillbaka, från och med 2011. Det resonemanget sågas helt av Fastighetsmäklarinspektionen som menar att mäklaren, om han velat, hade kunnat sätta mer rättvisande priser på objekten.
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/maklare-trissade-upp-lockpriser-far-varning_4425133.svd
Den anmälde mäklaren hade i 23 granskade försäljningar trissat upp priserna med över 30 procent. I över hälften av fallen var det prisuppgångar över 40 procent, och i nio fall sattes priserna så lågt att budgivningen rusade över 50 procent. I ett fall blev det nästan en fördubbling av utgångspriset, plus 84 procent.
Fastighetsmäklarinspektionen ger nu mäklaren en varning. Man menar att den enda förklaringen till återkommande stora prisskillnader mellan utgångspris och slutbud är att mäklaren "systematiskt" har använt sig av lockpriser. Mäklaren själv hävdar dock att han nogsamt följt ett prisläge som kan bevisas med statistik, dock statistik som ligger flera år tillbaka, från och med 2011. Det resonemanget sågas helt av Fastighetsmäklarinspektionen som menar att mäklaren, om han velat, hade kunnat sätta mer rättvisande priser på objekten.
En seriös mäklare kontaktar väl både köpstarka revanschsugna kunder och lägger ut objektet? Varför begränsa de potentiella köparna till de som just mäklare råkar veta om?dd88 skrev:Skulle vilja påstå att det till stor del är psykologi som spelar in. Man kontaktar köpstarka och revanschsugna kunder som tidigare förlorat budgivningar på liknande objekt i området, samt människor med behov av en snabb lösning.
Jag var också skeptiskt tills våra referenslägenheter såldes med samma mäklare och försäljningsmodell, nu har jag ingen anledning att tveka.
Med dagens marknadssituation kan vilken mäklare som helst ta fram en handfull köpare till varje objekt bara genom läsa sina listor över tidigare budgivare. Jag förstår bara inte syftet med att begränsa den slutna budgivningen just till de köparna?
/Krille
Som andra har skrivit tidigare, man låter potentiella kunder köpa huset för en förhoppningsvis högre kostnad än vad det hade gått för vid öppen budgivning.
Finns givetvis inga garantier. Men om en mäklare tror sig kunna sälja objektet för 3.5 på öppen marknad så begär man 3.6, chansen är stor att någon nappar på dagens marknad.
Givetvis är det ett spel, men då denna försäljningsmodellen slår rekord efter rekord i området så tror iaf jag på den.
Finns givetvis inga garantier. Men om en mäklare tror sig kunna sälja objektet för 3.5 på öppen marknad så begär man 3.6, chansen är stor att någon nappar på dagens marknad.
Givetvis är det ett spel, men då denna försäljningsmodellen slår rekord efter rekord i området så tror iaf jag på den.
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
Men...
Om mäklaren nu gillar att slippa hantera en öppen försäljning. Så är det väl klart att han hävdar att det "borde gå för 3,5" så låt oss försöka få 3,6 på en sluten försäljning till kända spekulanter.
Och i själva verket kanske det borde gått att få 3,8 eller 4 på den öppna marknaden.
Jag ser överhuvudtaget inget skäl till att de inbjudna spekulanterna på en sluten försäljning skulle vilja betala mer än vad man kan få med ev. nytillkomna spekulanter. Det finns ingen logik i det. Och framförallt, om det skulle fungera med den slutna försäljningen, så förutsätter ju det att de inbjudna spekulanteran skulle vara villiga att bjuda mer just för att de är inbjudna, än vad de skulle vara villiga att betala om de fick bjuda mot fler.
Om mäklaren nu gillar att slippa hantera en öppen försäljning. Så är det väl klart att han hävdar att det "borde gå för 3,5" så låt oss försöka få 3,6 på en sluten försäljning till kända spekulanter.
Och i själva verket kanske det borde gått att få 3,8 eller 4 på den öppna marknaden.
Jag ser överhuvudtaget inget skäl till att de inbjudna spekulanterna på en sluten försäljning skulle vilja betala mer än vad man kan få med ev. nytillkomna spekulanter. Det finns ingen logik i det. Och framförallt, om det skulle fungera med den slutna försäljningen, så förutsätter ju det att de inbjudna spekulanteran skulle vara villiga att bjuda mer just för att de är inbjudna, än vad de skulle vara villiga att betala om de fick bjuda mot fler.
Ibland kan det fungera en del begär privatvisningar dvs en visning där de är själva innan officiell visning, lägger ett bud inte allt för sällan högre än utgångbudet för att kunna ro hem objektet före alla andra spekulanter.hempularen skrev:Men...
Om mäklaren nu gillar att slippa hantera en öppen försäljning. Så är det väl klart att han hävdar att det "borde gå för 3,5" så låt oss försöka få 3,6 på en sluten försäljning till kända spekulanter.
Och i själva verket kanske det borde gått att få 3,8 eller 4 på den öppna marknaden.
Jag ser överhuvudtaget inget skäl till att de inbjudna spekulanterna på en sluten försäljning skulle vilja betala mer än vad man kan få med ev. nytillkomna spekulanter. Det finns ingen logik i det. Och framförallt, om det skulle fungera med den slutna försäljningen, så förutsätter ju det att de inbjudna spekulanteran skulle vara villiga att bjuda mer just för att de är inbjudna, än vad de skulle vara villiga att betala om de fick bjuda mot fler.
Antingen accepterar säljaren det eller inte.
Det är ju köparna som bestämmer vad de vill ge, MEN det borde ju inte behövas raketforskarexamen för lagstiftarna att fatta när man tar fram ett begrepp som "acceptpris" så ska det vara i ett kontrakt där säljaren skriver under på att sälja för "acceptpris" görs tvingande eller med saftigt vite! Då ska ni se är falska acceptpris borta på studs
Utgångspris är ju en annan sak då vill man ju som säljare få mer ut av försäljningen och kan avstå försäljning om inga bud är tillräckligt höga men där ska mäklaren ha ett stort ansvar att sätta ett utgångspris som inte är löjligt avvikande jämfört med vad motsvarande objekt säljs för
Utgångspris är ju en annan sak då vill man ju som säljare få mer ut av försäljningen och kan avstå försäljning om inga bud är tillräckligt höga men där ska mäklaren ha ett stort ansvar att sätta ett utgångspris som inte är löjligt avvikande jämfört med vad motsvarande objekt säljs för
Bindande accepris funkar inte heller -det har man i t ex Tyskland. Det som händer där är att objektet läggs ut för ett extremt överpris och så låter man en bulvan starta budgivningen med ett riktigt jävla skambud liknande ett lockpris, och så är budgivningen igång.tomlan skrev:Det är ju köparna som bestämmer vad de vill ge, MEN det borde ju inte behövas raketforskarexamen för lagstiftarna att fatta när man tar fram ett begrepp som "acceptpris" så ska det vara i ett kontrakt där säljaren skriver under på att sälja för "acceptpris" görs tvingande eller med saftigt vite! Då ska ni se är falska acceptpris borta på studs
Utgångspris är ju en annan sak då vill man ju som säljare få mer ut av försäljningen och kan avstå försäljning om inga bud är tillräckligt höga men där ska mäklaren ha ett stort ansvar att sätta ett utgångspris som inte är löjligt avvikande jämfört med vad motsvarande objekt säljs för
Så går det nog till i sverige också, undrar hur många det är som budar som verkligen är intresserade av objektet eller har lånelöfte.
Om jag stått och budat fram och tilllbaka och vinnande budgivare hoppade av så skulle jag definitivt backa tillbaka till mitt senaste bud där endast jag och vinnande budgivare återstod.
Om jag stått och budat fram och tilllbaka och vinnande budgivare hoppade av så skulle jag definitivt backa tillbaka till mitt senaste bud där endast jag och vinnande budgivare återstod.
Klicka här för att svara
