Om dessa frågor redan besvarats på någon annan plats så länka gärna :)

Jag och min sambo är spekulant på ett halvfärdigt hus, utsidan är i stort sett färdig och på insidan är det mesta kvar att göra.

Tanken är att jag samtidigt som jag studerar kommer göra mycket av arbetet (dock leja bort el, vvs, komplett bygge av 1 badrum mm) samtidigt som min sambo arbetar och finansierar bygget. Hur lägger banken upp ett lån för detta? Blir det ett nytt byggkreditiv för köpeskillingen + kommande utgifter? Kommer de acceptera en relativt låg summa för färdigställande då jag värderar min arbetstid till noll, eller kommer de räkna på schablonbelopp baserat på att allt färdigställs av hantverkare? Jag är själv inte hantverkare, vilket de ju kan ha synpunkter på.

När får vi flytta in i huset? Då huset är större än vi behöver i dagsläget är tanken att färdigställa ett antal rum och avvakta med några. Kommer detta upplägg vara ok?

Tack på förhand :)

Du köper fastigheten på ett köpeavtal i nuläget. Då blir det ett vanligt lån. Sen måste du lägga upp en rimlig budget för att färdigställa och beskriva projektet, och se om banken godtar beskrivningen och budgeten för att bevilja byggkreditiv för det som återstår.

Ni får flytta in när huset är klart och slutbesiktat och kommunen ger slutbevis. Om bygglovet är enligt nya PBL är det stenhårt; utan slutbevis får man inte ta huset i bruk. Då ska huset vara beboeligt och ha både vatten, el, värme, kök och våtrum. Det måste inte finnas färg och tapeter på väggarna. Kolla med bygglovshandläggaren som står på bygglovet exakt vad som gäller i din kommun.

Vi har köpt ett konkat / avstannat bygge för bara några veckor s edan med bara väggar och tak och allt annat kvar att göra (vvs, el, värme, isolering i vind, ventilation, golv, bad ... allt inuti). Och en sak, gå GRUNDLIGT igenom huset. Våra säljare valda att fula och inte säga något alls = upptäcker fortfarande idiotiska saker.