2 227 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vill ha gärna ha tips om ett besiktningsprotokoll
Har hittat ett hus som jag och min sambo är intresserade av att köpa. Fick precis besiktningsprotokollet som säljarna har gjort genom sin mäklare och tänkte be om lite hjälp från er. Första husköpet så svårt att veta hur man ska tänka med alla saker. Ska på visning på måndag. Det är en enplansvilla från Sjödalshus byggd år 2007, så det är ju ganska nytt så det är inte så många punkter men lite lurigt när det har med våtutrymmen att göra..
http://www.bilddump.se/bilder/20151015173938-83.255.73.7.jpg
Otät rörgenomföring i golv i WCrum är kanske inte så bra, men verkar som att regeln med att rören ska komma ut från väggen kom just i 2007? Så huset kanske byggdes innan den regeln slog igenom.
Förhöjningsringarna i golvbrunnarna låter ju inte heller bra, men har försökt att läsa mig till hur illa det är och det verkar som att det inte behöver vara så illa trots allt om det är korrekt utfört?
Vad gör man åt fogsprickor, är det något som man kan åtgärda utan att göra om hela badrummet? Och samma med den otäta tröskeln till våtrummet?
Vad gör man för att förhindra fukt på vinden, ska man öppna upp för mer ventilation, eller är det svårt att säga utan att se utrymmet?
Vad innebär det med att det ej är fuktsäkrat vid golvvärmefördelningen i entrehallen? Något som man kan göra själv i efterhand? Fast denna frågan kanske också är lite svår att säga något om utan att se stället.
Uppskattar all hjälp
Så spännande att leta hus 
http://www.bilddump.se/bilder/20151015173938-83.255.73.7.jpg
Otät rörgenomföring i golv i WCrum är kanske inte så bra, men verkar som att regeln med att rören ska komma ut från väggen kom just i 2007? Så huset kanske byggdes innan den regeln slog igenom.
Förhöjningsringarna i golvbrunnarna låter ju inte heller bra, men har försökt att läsa mig till hur illa det är och det verkar som att det inte behöver vara så illa trots allt om det är korrekt utfört?
Vad gör man åt fogsprickor, är det något som man kan åtgärda utan att göra om hela badrummet? Och samma med den otäta tröskeln till våtrummet?
Vad gör man för att förhindra fukt på vinden, ska man öppna upp för mer ventilation, eller är det svårt att säga utan att se utrymmet?
Vad innebär det med att det ej är fuktsäkrat vid golvvärmefördelningen i entrehallen? Något som man kan göra själv i efterhand? Fast denna frågan kanske också är lite svår att säga något om utan att se stället.
Uppskattar all hjälp
Det är påpekanden, och sådana gör besiktningsmannen för att skydda sig från eventuella kommande fel så fort de ser något som avviker från hur det enligt senaste standard borde vara. Det är svårt att få ett så mycket renare besiktningsprotokoll än så där. Om huset i övrigt ser välvårdat ut, och läget är rätt för er, så är det väl ett vettigt objekt. Fördelen med ett hus byggt 2007 är ju att trädgården bör vara uppvuxen, men huset är ändå modernt. Det är väl ännu inte aktuellt med så mycket underhåll, mer än att man kanske måste projektera för ommålning av huset utvändigt om några år, och att vitvarorna börjar komma upp i den åldern då de kan gå sönder "vilken dag som helst" likväl som de kan hålla 10 år till..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hej jag håller på att köpa ett hus men vill gärna fråga någon som kan
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Håller på i en gammal sommarstuga , finns ingen isolering i väggarna , vill isolera
Isolering -
Hej i gruppen . Jag har nyss köpt en Stiga Villa och vill gärna veta årsmodell .
Trädgårdsmaskiner