25 294 läst ·
51 svar
25k läst
51 svar
Köparen hoppar av!
Ha ha jag "köpte" mitt över telefonKrille4 skrev:Jag är lite osäker på det även om jag ska erkänna att jag inte vet.
Vi fick t ex ett bud på 10% över utgångspriset av en köpare som vi med säkerhet vet aldrig sett mer än utsidan av huset. Jag kan förstå om man bjuder så på ett nyproducerat standardhus. Men vem bjuder så på ett 60-talshus som är renoverat, utan att ens komma och titta på huset först?
Vi valde att tacka nej då jag starkt misstänker att den budgivaren verkligen såg besiktningsklausulen som en möjlighet till öppet köp".
/Krille
Dock under den glada uppgången runt 2006 som gjorde det helt omöjligt att hänga med i budgivningar.. Folk kröp ju tom i buskarna så jag chansade och fick mäklaren att ställa in visningarna och sålde till mig.
Jag har lite svårt att tänka mig att köparen skulle ha något att vinna på att beräknande skriva på ett kontrakt med viss tillträdesdag, för att sedan komma med krav på nytt tillträde och lägga pengar på en besiktning.
Den rimligaste spekulationen är nog att något hänt med deras finansiering eller försäljning av befintligt boende. Att de faktiskt besiktade huset talar ju för att de egentligen ville genomföra köpet. De kunde också bara ha meddelat att de drar sig ur mha den öppna klausulen.
Skall mäklaren inte framföra ett sånt här önskat tilläggsavtal? Om det är rimligt eller orimligt kan han ju inte bedöma, han vet inte hur pass flexibel säljaren kan vara. Hans mål är ju att slutföra affären. Sen verkar det ju ha skötts lite klantigt, mäklaren borde ju ha slagit en pling för att höra sig för och förklara alternativet, dvs att köparen antagligen drar sig ur.
Den rimligaste spekulationen är nog att något hänt med deras finansiering eller försäljning av befintligt boende. Att de faktiskt besiktade huset talar ju för att de egentligen ville genomföra köpet. De kunde också bara ha meddelat att de drar sig ur mha den öppna klausulen.
Skall mäklaren inte framföra ett sånt här önskat tilläggsavtal? Om det är rimligt eller orimligt kan han ju inte bedöma, han vet inte hur pass flexibel säljaren kan vara. Hans mål är ju att slutföra affären. Sen verkar det ju ha skötts lite klantigt, mäklaren borde ju ha slagit en pling för att höra sig för och förklara alternativet, dvs att köparen antagligen drar sig ur.
Jag gissar att du kommer att byta mäklare inför nästa försäljning? se i så fall till att försäkra dig om att allt är avslutat med den nuvarande mäklaren (få papper på det, för normalt ger man en mäklare ensamrätt till försäljningsuppdraget under en viss tid och om man under den tiden hittar en köpare antingen på egen hand eller med hjälp av en annan mäklare så kan mäklare 1 kräva provision då hans nedlagda arbete med marknadsföring etc. kan anses ha lett till eller bidragit till försäljningen).
Huset är sålt igen av annan mäklare. Låg ute 8 dagar på hemnet, alla papper med nya köparen + besiktning klart efter 14 dagar. Så det gick smidigt, men det är ett fantastiskt hus med ett toppläge. Besiktningsmannen som var här både 1:a och 2:a gången hade förstås inget att anmärka på, han tyckte inte att köparna som hoppade av för att komma in tidigare inte var kloka som lät huset gå ifrån dem pga detta. Nya mäklaren var dyrare så jag förlorade i pengar på detta o jag tog köparen som älskade huset men inte bjöd högst , så det blev mindre över. Har även tecknat en försäkring för dolda fel så sover jag bättre. När jag summerar året 2015 så var det jobbigt att sälja huset , massor av förberedelser smårenoveringar, mäklarkontakter, köpare,visningar och så börja om igen..
Köpare är märkliga tittar på småsaker men ej på helheten, har via bägge mäklarna fått konstiga frågor från ev köpare.
De flesta av dessa skall inte äga ett hus om man ej vet mer än så.
Nya köparen älskar huset men trodde att min ljudanläggning i v- rum tillhörde honom pga att jag lagt alla sladdar bakom golvlisterna, även att alla mina uppsydda rullgardiner hörde till osv var även där mkt att förklara för honom.
Sen tror jag att det var en chans eftersom jag som ensam kvinna 55+ säljer huset , det trodde inte att jag förstod...
Har bott ensam här med barn och fixat i 20 år . Nu flyttar jag från 225 kvm till 105 kvm ,jag och hunden.
Koncensus är Köpare är märkliga varelser.
Köpare är märkliga tittar på småsaker men ej på helheten, har via bägge mäklarna fått konstiga frågor från ev köpare.
De flesta av dessa skall inte äga ett hus om man ej vet mer än så.
Nya köparen älskar huset men trodde att min ljudanläggning i v- rum tillhörde honom pga att jag lagt alla sladdar bakom golvlisterna, även att alla mina uppsydda rullgardiner hörde till osv var även där mkt att förklara för honom.
Sen tror jag att det var en chans eftersom jag som ensam kvinna 55+ säljer huset , det trodde inte att jag förstod...
Har bott ensam här med barn och fixat i 20 år . Nu flyttar jag från 225 kvm till 105 kvm ,jag och hunden.
Koncensus är Köpare är märkliga varelser.
Hej. Har nyligen sålt mitt hus men jag valde att inte ha mäklare. Var lite mera jobb men det var lättare då man skötte all kontakt med köpare själv.
När vi hade visning hade vi som en "önskan" att man hade lånet färdigt. Gärna att man kunde uppvisa något som styrkte detta. Vi hade vårat hus på blocket i åtta dagar innan det var sålt. Visst var det inte många på visningen men dom som kom hade pengarna fixade och det kändes betryggande.
Vi försökte med mäklare innan och hade 23 visningar på ett år utan ens ett skambud. Folk var helt enkelt nyfikna på hur huset såg ut. Fick reda på i efterhand att hälften av dom som kollade på huset hade ju inte ens ett jobb! Hur fasen får du då ett banklån?
Tycker att det är dags att mäklarna skärper sig lite
När vi hade visning hade vi som en "önskan" att man hade lånet färdigt. Gärna att man kunde uppvisa något som styrkte detta. Vi hade vårat hus på blocket i åtta dagar innan det var sålt. Visst var det inte många på visningen men dom som kom hade pengarna fixade och det kändes betryggande.
Vi försökte med mäklare innan och hade 23 visningar på ett år utan ens ett skambud. Folk var helt enkelt nyfikna på hur huset såg ut. Fick reda på i efterhand att hälften av dom som kollade på huset hade ju inte ens ett jobb! Hur fasen får du då ett banklån?
Tycker att det är dags att mäklarna skärper sig lite
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Här ligger kanske en del av problemet.Bussig skrev:
Man må tycka vad man vill om dagens budgivningshysteri, men genom att inte ha för bråttom får man en lista med potentiella köpare.
Och hoppar sedan ettan av någon anledning av, så har man tvåan, trean osv som tänkbara köpare.
Men om man gör en snabb affär, eller tom säljer före visning, finns ingen "näst bästa" köpare om den första strular.
Skönt i alla fall att höra att det ordnade sig för dig till slut!
Klicka här för att svara
