25 294 läst ·
51 svar
25k läst
51 svar
Köparen hoppar av!
Sida 1 av 4
Hej ! Hade sålt mitt hus trodde jag. Nu visar det sig att efter besiktningen hoppar säljaren av.
När köpekontraktet skrevs ville jag ha förklarat av mäklaren av vilka anledningar köparen kunde hoppa av. Har Besiktningsklausul där de kan begära återgång efter att denna blivit utförd. Mäklaren föklarade då att det måste vara något i besiktningen som visar sig som är anledningen.
Har inte fått någon anledning till avhoppet.
Men säljarna ville efter kontraktsskrivningen,innan besiktningen ha ett tillägskontrakt där de bestämde när vi skulle flytta ut oberoende av vad som då stod i påskrivet kontrakt. Detta skrev jag inte på eftersom det kändes väldigt märkligt - skulle vi ut om 2 månader eller 2 år ?? Fanns ett datum för tillträde i kontraktet som de skrivit på.
Någon handpenning är inte inbetald.
Jag upplever nu att de köpte mitt hus på Öppet Köp märkligt!
Jaha,jag har väl tydligen inga rättigheter i detta ärende. Eller hur?
När köpekontraktet skrevs ville jag ha förklarat av mäklaren av vilka anledningar köparen kunde hoppa av. Har Besiktningsklausul där de kan begära återgång efter att denna blivit utförd. Mäklaren föklarade då att det måste vara något i besiktningen som visar sig som är anledningen.
Har inte fått någon anledning till avhoppet.
Men säljarna ville efter kontraktsskrivningen,innan besiktningen ha ett tillägskontrakt där de bestämde när vi skulle flytta ut oberoende av vad som då stod i påskrivet kontrakt. Detta skrev jag inte på eftersom det kändes väldigt märkligt - skulle vi ut om 2 månader eller 2 år ?? Fanns ett datum för tillträde i kontraktet som de skrivit på.
Någon handpenning är inte inbetald.
Jag upplever nu att de köpte mitt hus på Öppet Köp märkligt!
Jaha,jag har väl tydligen inga rättigheter i detta ärende. Eller hur?
Har du en så kallad öppen besiktningsklausul behöver köparen inte ange anledning. Öppen besiktningsklausul är vanligast idag eftersom man då slipper bråka om anledningen är godkänt eller inte.
Jag förstå bara inte tilläggskontraktet. När ville de ha tillträde?
Jag förstå bara inte tilläggskontraktet. När ville de ha tillträde?
I Tillägskontraktet står inget om tillträde utan bara att de skall förvarna oss 2 månader innan de vill in. Detta kunde jag förstås inte skriva på så Dum är jag inte. Detta kom endast på mail från mäklaren ingen muntlig info alls , och enl mäklaren var detta en förutsättning för affären , fast de skrivit på köpekontraktet innan.
Nu har jag lagt ned tid och energi på dessa köpare som när de inte får som de vill hoppar av. tillägskontrakt har jag aldrig hört om innan.
Ja jag hade tydligen en Öppen Besiktningsklausul fast mäklaren angav något annat för mig. Är inte ofta man säljer sitt hem och sen hoppades jag mäklaren visste vad han gjorde.
Nu har jag lagt ned tid och energi på dessa köpare som när de inte får som de vill hoppar av. tillägskontrakt har jag aldrig hört om innan.
Ja jag hade tydligen en Öppen Besiktningsklausul fast mäklaren angav något annat för mig. Är inte ofta man säljer sitt hem och sen hoppades jag mäklaren visste vad han gjorde.
Så är det i fastighetsaffärer, det är i praktiken öppet köp under ca 2 veckor. Men oftast så förlorar köparen på att dra sig ur affären också. En besiktning kostar ju ca 6000-8000kr, så att köpare drar sig ur lättvindigt är nog ovanligt.
Ibland kan säljaren ändra sig och hänvisa till besiktningen, och det kanske har hänt här, och det finns inget bra sätt att skydda sig mot det.
Ibland kan säljaren ändra sig och hänvisa till besiktningen, och det kanske har hänt här, och det finns inget bra sätt att skydda sig mot det.
Det låter som att nånting är väldigt konstigt med den mäklaren. Att inte veta vad en öppen besiktningsklausul är i dagens läge borde vara uteslutet. Och att hen också bara vidarebefordrar ett sånt idiotavtal för underskrift utan någon ytterligare information, det låter också oförsvarbart. Det ligger ju i mäklarens intresse att affären går igenom, kanske är det det som styr beteendet.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Ja om du skall fortsätta med den mäklaren så borde du nog be att få en förklaring av det där försöket till tilläggskontrakt.
Men om köparen har hoppat av inom gränsen för bes. klausulen så är det nog bara att gilla läget.
Men om köparen har hoppat av inom gränsen för bes. klausulen så är det nog bara att gilla läget.
Jag tror att du fått en riktigt dålig mäklare om det är en öppen besiktningsklausul och han förklarat den på det sätt som du beskriver.
De allra flesta mäklare har avtal med en öppen besiktningsklausul och det innebär i praktiken att köparen har "öppet köp" d v s de behöver inte hitta något i besiktningen som en anledning.
Vår mäklare var extremt tydligt med det när vi sålde vårt hus.
/Krille
Edit: Jag misstänker att du menar köparen och inte säljaren på ett par ställen i ditt inlägg?
De allra flesta mäklare har avtal med en öppen besiktningsklausul och det innebär i praktiken att köparen har "öppet köp" d v s de behöver inte hitta något i besiktningen som en anledning.
Vår mäklare var extremt tydligt med det när vi sålde vårt hus.
/Krille
Edit: Jag misstänker att du menar köparen och inte säljaren på ett par ställen i ditt inlägg?
Jag menar precis som du påpekar Köparen. Jag är urtrött efter denna historia, har taget 6 v . sedan huset togs från marknaden , huset låg mkt kort tid ute. Sedan var det sem, resor osv så köparna var aldrig tillgängliga. Sen skrev de på och sen blev allt detta det sista på 1 vecka. Känner samtidigt att de kanske är struliga köpare så det är lika bra- tröstar mig med det. Mest trist tycker jag det är att man inte kan lita på någon idag. Jag spottar härmed Ut det sura äpplet tvi .. Livet är fört kort för att gräma sig. Nu tar jag nya tag
Ja, om man läser rätt i informationsflödet så ökar huspriserna hela tiden.Bussig skrev:Jag menar precis som du påpekar Köparen. Jag är urtrött efter denna historia, har taget 6 v . sedan huset togs från marknaden , huset låg mkt kort tid ute. Sedan var det sem, resor osv så köparna var aldrig tillgängliga. Sen skrev de på och sen blev allt detta det sista på 1 vecka. Känner samtidigt att de kanske är struliga köpare så det är lika bra- tröstar mig med det. Mest trist tycker jag det är att man inte kan lita på någon idag. Jag spottar härmed Ut det sura äpplet tvi .. Livet är fört kort för att gräma sig. Nu tar jag nya tag
Du får kanske rent av bättre betalt vid nästa försäljning
Jag har full förståelse för att du är besviken.
Själv kände jag också att den öppna besiktningsklausulen är lite väl förmånlig för köparen när vi sålde. Samtidigt förstår jag också problematiken med t ex beloppsgränser i en besiktningsklausul.
/Krille
Själv kände jag också att den öppna besiktningsklausulen är lite väl förmånlig för köparen när vi sålde. Samtidigt förstår jag också problematiken med t ex beloppsgränser i en besiktningsklausul.
/Krille
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Njaa.. den öppna klausulen är inte dålig för säljaren heller. Alternativet till en bes. klausul är ju att man väntar med att skriva på tills bes. är klar. Och att köparen litar på att säljaren inte säljer till någon annan under den tiden.
Men affären är osäker fram till att en bes, har utförts, oavsett hur man lägger upp det. Dvs. antingen har du en bes. klasul, som ger osäkerhet för säljaren i 2 - 3v. Eller så väntar du i 2 - 3 veckor att skriva kontrakt. Och som seriös säljare säljer du inte till någon annan under den tiden.
Den "medelväg" som var vanlig förr med villkorade klausuler (typ bara fel som kostade mer än 50 000 gav rätt till hävning), de klausulerna skapade stora tolkningsutrymmen, och därmed stor osäkerhet både för köpare och säljare.
Men affären är osäker fram till att en bes, har utförts, oavsett hur man lägger upp det. Dvs. antingen har du en bes. klasul, som ger osäkerhet för säljaren i 2 - 3v. Eller så väntar du i 2 - 3 veckor att skriva kontrakt. Och som seriös säljare säljer du inte till någon annan under den tiden.
Den "medelväg" som var vanlig förr med villkorade klausuler (typ bara fel som kostade mer än 50 000 gav rätt till hävning), de klausulerna skapade stora tolkningsutrymmen, och därmed stor osäkerhet både för köpare och säljare.
Redigerat:
