Jag köpte en lägenhet kontant.
Mäklaren tog fram ett köpebrev som jag och säljaren skrev på. Min bank förde per telefon över betalningen till mäklarens klientmedelskonto och direkt efter det fick jag köperbrevet i handen. Klart.
(Min bank var inte mer involverad än att jag hade varit inne på kontoret/legitimerat mig och förberett dem på att jag skulle ringa in en överföring eftersom beloppet var för stort för att gå via internetbanken)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När vi sålde vårt förrförra hus 1998 så var det ett pantbrev som hade förkommit.
Så köparens bank ville spärra motsvarande belopp på vårt konto,
tills pantbrevet hade dödats, vilket skulle ta ett år :(
Det går lite fortare än ett år att döda pantbrev, skulle vilja säga 7-8 månader med lite handläggningstid. Gjorde det själv för ca. ett halv år sedan.

R roli skrev:
Det går lite fortare än ett år att döda pantbrev, skulle vilja säga 7-8 månader med lite handläggningstid. Gjorde det själv för ca. ett halv år sedan.
Även om det bara tar 1 år, så finns risken att den som råkar inneha pantbrevet, kräver sin pant innan det är "dödat". Det kan innebära att fastighetsägaren kan tvingas betala hela pantsumman eller sälja sitt (ganska nyinköpta) hus. Inte roligt och visar på att panter inte är något man ska ta lätt på.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Man kan faktiskt få behålla de fysiska handlingarna även om pantbreven görs digitala.
När vi köpte fritidshus 2003 så var det självklart för oss att konvertera fastighetens fysiska pantbrev till digital form. Eftersom det var vackra handlingar så skrev jag i ett följebrev, som fästes vid pantbreven, att vi önskade dem i retur när de konverterats. Efter ett par månader fick jag de åldriga panthandlingarna skickade till mig, påstämplade med att de inte längre var giltiga.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Man får naturligtvis skriva in i kontraktet att säljaren står för eventuella kostnader för pantbrev som har kommit på vift. Hade själv dessa bekymmer då det fanns tre pantbrev på den fastighet som vi sålde men ingen som visste var dessa fanns då de var gamla (två uttagna på 20-talet och en på 30-talet). Dock inga stora summor men ändå pantbrev. Nu är de dödade utan några andra kostnader än vad det kostar av få dessa dödade.

O olofh skrev:
Vi fimpade dom, tillhör inte den nostalgiska generationen och ser enbart risker med att pantsätta sin bostad på någon privat skum lånemarknad. Vill inte banken ge ut mer lån är det nog lämpligt att hålla igen...
Gör då om pantbreven till digitala så har du eliminerat risken att de försvinner men spar dom så slipper du betala stämpelskatt och andra avgifter om du behöver ta ett lån någon gång det kostar inget att ha dom vilande/sparade.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
T tanker skrev:
Jag köpte en lägenhet kontant.
Mäklaren tog fram ett köpebrev som jag och säljaren skrev på. Min bank förde per telefon över betalningen till mäklarens klientmedelskonto och direkt efter det fick jag köperbrevet i handen. Klart.
(Min bank var inte mer involverad än att jag hade varit inne på kontoret/legitimerat mig och förberett dem på att jag skulle ringa in en överföring eftersom beloppet var för stort för att gå via internetbanken)
Jag har gjort på liknande sätt och då har jag fått skriva på en fullmakt till banken som ger dem rätt att föra över pengarna till säljarens bank i samband med att mäklaren ringer vid övertagandet. Det kan vara detta dokument mäklaren avser.

Bertil Erik Ohlsson Bertil Erik Ohlsson skrev:
Praktiska skäl - 12 mil extra resväg med ett flyttlass i hyrd fordon.
Det är alltså minst 6 mil mellan mäklarkontor och hus? Kan nog förstå att mäklaren inte vill lägga en halv dag på att åka dit och slutföra affären istället för på sitt kontor eller banken som vanligt. Visst, det går kanske att lösa så han kan förbereda köpebrev och transaktioner, men det räcker ju med att någon detalj går snett eller behöver korrigeras. Sånt han i vanliga fall kan lösa snabbt när han är på kontoret.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.