Byggahus.se

Tolka pantbrev i fastighetsutdraget?

1. H
    Självbyggare · Skåne · 103 inlägg

HomeBase88

Självbyggare
    Vi är i färd med att köpa en tomt, och har således beställt ett utdrag från fastighetsregistret från lantmäteriet.

Allt stämmer och inga konstigheter men det jag undrar är; det finns tre pantbrev på utdraget. Ägaren/Säljaren har sammanlagt tre fastigheter som ligger bredvid varandra. Pantbreven finns alltså med på utdraget, men det står att de gäller för samtliga tre fastigheter. I vårt köpekontrakt så redovisas de efintliga pantbreven - men är detta korrekt? Vi köper ju endast en av tre berörda fastigheter?

2. M
    Medlem · stockholm · 83 inlägg

MaBj

Medlem
    Kolla så inte alla tre fastigheterna står som säkerhet på alla tre pantbreven, för då kan det bli riktigt rörigt. Tror en liknande situation togs upp i en annan tråd nyligen. Dvs om er fastighet är med som säkerhet på lånen säljaren har på de andra fastigheterna.

• Laddar…
  3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Då ska mäklaren ordna med utlösen tillsammans med säljaren i den tilltänkta fastighetens säkerhet av pantbrev , om dom är inskrivna på 3 fastigheter tillsammans

4. H
    Moderator · Stockholm · 44 279 inlägg

hempularen

Moderator
    Men det är väldigt viktigt att säkra att uppdelningen verkligen sker. ´

Finns det en mäklare med i affären?

• Laddar…
  5. H

HomeBase88

Självbyggare
    Ska man begära ut varje pantbrev då eller hur kollar man detta?

Nej

6. H

hempularen

Moderator
    Fråga ex. på din bank hur det skall se ut. Eller anlita en mäklare bara för pappersexercisen.

7. H

HomeBase88

Självbyggare
    För framtida referenser ;)

Säljaren tar kontakt med sin bank, samt dödar pantbreven på lantmäteriet. Sen upprättas nya pantbrev på de fastigheter som inte säljs och den fastigheten som säljs blir då fri från inskrivningar i form av pantbrev.

Tack för alla tips!

8. 13th Marine
    Barbar · Trelleborg · 9 774 inlägg

13th Marine

Barbar
    Fast är det verkligen önskvärt?
    Det innebär att man måste betala för pantbreven en gång till.

9. H

HomeBase88

Självbyggare
    Det är så lantmäteriet förklarade det för mig. Kanske finns det ett annat sätt?

10. S
    Medlem · Västernorrland · 6 784 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Det borde gå att ta bort en fastighet från ett pantbrev. Jag har själv gjort det med bankens goda minne. Min fastighet bestod av fyra mindre tomter varav jag efter något år efter köpet sålde en av dem till grannen och banken tog bara bort den fastighetsbeteckningen från pantbrevet.

Fast har säljaren använt pantbreven i sin egen belåning så blir det ju som redan nämnts såklart.

• Laddar…
  11. H

HomeBase88

Självbyggare
    Men då bör banken veta om detta när säljaren tar kontakt med dem, får man ju hoppas?

12. H

HomeBase88

Självbyggare
    Bara för att formulera ett extra villkor korrekt, som skulle läggas till ett standard kontrakt, ville de ha 5 k här i byn. Därför tar jag hjälp av familj och vänner som jobbar inom bank och juridik.
    MVH
    En envis pricipfast jävel ;)

13. H

hempularen

Moderator
    Det är skillnad på om de skall beskriva hur man standardmässigt gör i sådana här fall, och att faktiskt formulera en avtalsklausul, som kan bli fel så att banken blir ansvarig och ersättningsskyldig.

14. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Pantbreven ligger kvar även om skulden är betald för den säkerhets som en bank hade ,
    dom finns där och väntar på att få jobba som säkerhet vid nästa lånetillfälle , så döda inte dessa om det går att behålla dom , det kostar en del att ta ut pantbrev , varför betala för något
    som finns redan i dag

• Laddar…
  15. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 981 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Som TS skrev behövde ju deras fastighet skrivas ut ur de gemensamma pantbreven för alla tre fastigheterna (antar att två av dem styckats av från den tredje).

Bäst ur TS perspektiv vore om de kunde få med sig en tredjedel av pantbreven då det kostar två procent av pantens värde i skatt att ta ut nya pantbrev. Det finns en procedur för hur pantbrev skiftas mellan olika fastigheter, men det är som jag förstår det inte helt enkelt och befintliga panthavare har egentligen ingen skyldighet att vara behjälpliga.

Alltid svårt att veta vad man ska värdera, det viktigaste är förstås att inte någon annan har rätt att ta lån med ens fastighet som säkerhet, men ska man lämna ifrån sig de gemensamma pantbreven till den som har de andra intecknade fastigheterna skulle man kunna argumentera för att man borde få ekonomisk ersättning för det. Är det en miljon i pantbrev man frånsäger sig är det trots allt en skatt på 20.000 kr man åker på om man ska återpantsätta fastigheten, och samma förmån får då istället den som "får" pantbreven.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.