2 184 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vad kostade ett projekt för 30 år sedan?
Vi sålde i fjor en villa efter 40 år. Fakturor, kvitton och annan dokumentation som gäller nybyggnader och tillbyggnader mm för de första ca 20 åren har förkommit och mitt minne av kostnadernas storlek är också borta. Inför deklaration av försäljningen måste jag antingen avstå från dessa berättigade avdrag från vinsten.eller uppskatta kostnaderna. En uppskattning måste vara rimlig och har man då inte någon uppfattning om var den ska ligga kan den ju hamna helt fel, uppåt eller nedåt.
Har tittat på byggkalkylprogram men de är på tok för dyra och kräver mycket tid för att sätta sig in i.
Har någon varit i motsvarande situation och kan ge mig ett gott råd eller leda mig vidare på något sätt, så är jag stort tack skyldig.
Har tittat på byggkalkylprogram men de är på tok för dyra och kräver mycket tid för att sätta sig in i.
Har någon varit i motsvarande situation och kan ge mig ett gott råd eller leda mig vidare på något sätt, så är jag stort tack skyldig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 300 inlägg
SCB har byggkostnadsschabloner per år. För fyrtio år sen var de ca 10 procent av dagens. Så om vi ponerar att du säljer för dagens nybyggnadskostnad och inte gör några avdrag för byggkostnader betalar du ungefär 2 % av köpeskillingen i skatt i onödan. That's inflation for you!
Sen kan man förstås göra roligare saker för sina pengar än betala skatt i onödan, men ligger utgifterna så långt bak i tiden påverkar de inte jättemycket vare sig du räknar 20–30 % fel åt ena eller andra hållet.
Sen kan man förstås göra roligare saker för sina pengar än betala skatt i onödan, men ligger utgifterna så långt bak i tiden påverkar de inte jättemycket vare sig du räknar 20–30 % fel åt ena eller andra hållet.
Tack Nötegårdsgubben för dina kloka synpunkter! Litet skrämmande är det att penningvärdet urholkats så kraftigt.Nötegårdsgubben skrev:
SCB har byggkostnadsschabloner per år. För fyrtio år sen var de ca 10 procent av dagens. Så om vi ponerar att du säljer för dagens nybyggnadskostnad och inte gör några avdrag för byggkostnader betalar du ungefär 2 % av köpeskillingen i skatt i onödan. That's inflation for you!
Klicka här för att svara