Nu har ju det skeppet redan seglat i det här fallet, men som köpare bör man alltid själv kolla upp att det finns giltiga tillstånd för ex. avloppsanläggning samt att det inte finns föreläggande/förbud som belastar fastigheten. TS har ställt de frågorna till mäklaren som i de bästa av världar borde veta men eftersom mäklare, enligt min erfarenhet, inte är de vassaste knivarna i lådan och mest är intresserade av affär så bör man alltid dubbelkolla med kommunen (miljökontoret).
Då jag tidigare arbetat med just enskilda avlopp på ett kommunalt miljökontor kan jag säga att "avlopp godkänt hos kommunen" är en sanning med modifikation. Ett äldre avlopp är i ytterst få fall "godkänt" men däremot kan det vara okej för fortsatt användning då man bedömer att det fortfarande har en godtagbar reningsfunktion. Det gäller så länge just funktionen är okej, om något visar sig inte fungera längre kan krav på byta ut det komma, oavsett om du fått ett "okej" för ett år eller 10 år sen. Även om du installerar en ny avloppsanläggning så är begreppet "godkänt" inte helt sant. Kommunen ger ett tillstånd att installera ny avloppsanläggning där de bedömt att avloppslösningen du valt är godkänd på den platsen du valt, så länge den har tillräcklig reningsfunktion. Tillståndet kommer i de flesta fall med villkor om skötsel som ska följas för att avloppsanläggningen ska fungera.
Nu har jag skrivit en lång novell om avlopp som troligtvis inte hjälper TS så mycket, men kanske hjälper det någon annan.