Som rubriken säger - vi har hittat ett hus som är nybyggnation men ej färdigställt. Enl mäklaren är det en privatperson som äger tomten och sedan anlitat olika företag för att upplåta huset. Då vi dels aldrig ägt ett hus innan är det mkt frågor kring bara det, men eftersom huset inte är färdigbyggt och dessutom byggs av en privatperson har vi många tankar och frågor kring detta. Jag har sammanställt en lista på saker jag tänkt på, om någon har input så välkomnar vi detta med glädje! Har någon annan köpt likande kanske?
Här är listan (som jag fått hjälp med från gamla inlägg här på byggahus):

· Hur gör man med garantibesiktningen (två-årsbesiktning) med entreprenören? Säljaren har avtal med entreprenören (i det här fallet entreprenörerna), kan man få det överskrivet mot köparen?

· Intyg till allt:

- våtrumsintyg (av godkänd montör)

- säker vatteninstallation (av godkänd montör)

- intyg från elektriker med isolationsprovning och jordfelsbrytarkontroll

- injusteringsprotokoll på ventilation

- provtryckningsprotokoll på vatten och golvvärme

- injusteringsprotokoll värme

- energibehovsberäkning

- Grund: gjuten platta – garantibevis för grund?

- slutintyg från kommunen

Övrigt:

- ovilja från entreprenörerna att hjälpa (?) om det skulle vara ngt eftersom avtal är mellan entreprenör och säljare, inte med oss som andrahandsköpare.

Utöver detta undrar vi hur man gör med handpenning, besiktning, själva betalningen? O nybyggnationsförsäkring? Man vill ju helst inte betala ett hus som inte är färdigställt, inte heller lita på att det blir det utan vara medveten om risken att företag kan gå i konkurs (därav försäkring). Så, om någon genomgått samma process eller har ett annat perspektiv får ni gärna kommentera!!

Mvh KMH

Claes Sörmland
Hur ser det ut med bygglovet och byggprocessen? KA måste väl vara en nyckelperson.

Om säljaren inte kan slutföra bygget innan ni tar över är en möjlighet kanske att förhandla med entreprenörerna om att ta över säljarens avtal så att ni går in i dennes ställe rent avtalsmässigt.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
En privatperson låter bygga ett hus på spekulation. Jag skulle vara väldigt försiktig. Stor risk för extrema budgetlösningar. Allt för att maxa vinsten.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi har inte fått ta del av detta ännu, vi har tid att prata med mäklaren på måndag. Förlåt en okunnig, vad menas med KA?

Jag tvivlar eg inte på att säljaren inte kan slutföra bygget (om jag förstått det rätt har samma person upplåtit och sålt andra hus i samma område, men pga corona och allmänt vett så vill man ju gärna ha tydlighet i vad som gäller om något skulle gå åt pipan.

H hempularen skrev:
En privatperson låter bygga ett hus på spekulation. Jag skulle vara väldigt försiktig. Stor risk för extrema budgetlösningar. Allt för att maxa vinsten.
Det är så vi känner också! Och varför vi verkligen vill undersöka hur det ligger till och lära oss VAD vi behöver undersöka.

Jag kanske misstolkade? Är det en privatperson som påbörjat ett bygge åt sig själv, men ångrar sig?

Att köpa pågående bygge är alltid en stor risk.

H hempularen skrev:
Jag kanske misstolkade? Är det en privatperson som påbörjat ett bygge åt sig själv, men ångrar sig?

Att köpa pågående bygge är alltid en stor risk.
Det är en privatperson som äger tomten som bygger på spekulation, som byggt fler hus och sålt i samma område.

Claes Sörmland
  • Gilla
KMH85
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
KA = Kontrollansvarig. Finns för varje bygge av denna komplexitet:
[länk]
Tack för svar! Är det så då att man som köpare kan ha kontakt med denna KA under själva bygget? Eller måste allt gå genom mäklaren? Jag tvivlar på att mäklaren kan svara på alla våra frågor.

K KMH85 skrev:
Det är en privatperson som äger tomten som bygger på spekulation, som byggt fler hus och sålt i samma område.
Då borde de sålt när det är klart. Då kan man fråga sig vilka beslut de tagit på vägen för att undvika att behöva sälja ett halvfärdigt hus...

M Masthugg skrev:
Då borde de sålt när det är klart. Då kan man fråga sig vilka beslut de tagit på vägen för att undvika att behöva sälja ett halvfärdigt hus...
Det är nog jag som är otydlig, de säljer ju inte huset halvfärdigt utan det är nyligen utlagt till försäljning med inflytt när det är färdigbyggt i månadsskiftet mars/april. Jag vet inte om det är vanligt att göra så men man vill väl ha sålt huset så snabbt så möjligt så man slipper ha ett tomt hus stående flera månader innan någon flyttar in?

Jag har nog inte förstått upplägget helt 100, men jag hade hållit mig undan affären.
Antingen så låter man väl upprätta en villa efter egna önskemål eller så köper man en villa som man faktiskt finns.

Det kanske är vanligare än vad jag tror, men jag har nog aldrig hört om att en privatperson låter bygga en villa på spekulation med avsikt att sälja innan färdigställande.

• Gilla
KMH85
  • Laddar…
Jag har inte heller förstått upplägget, om jag ska vara helt ärlig. Jag har förstått det som att det är en privatperson som bygger på spekulation och huset är till salu nu - men det ska såklart färdigställas, det säljs ju inte i befintligt skick. Tack för input! Jag har blivit mer skeptisk till allt när jag läst era svar.

Om jag fick ta del av alla handlingar, från VVS till el och konstruktionshandlingar, fått vara med på besiktningar och dessutom fick ta över alla garantier som säljaren har från entreprenörerna hade jag tagit mig en funderare i det fall fastigheten var intressant i övrigt.
Av alla hus jag sett byggda på spekulation så har det aldrig varit tal om något sådant upplägg dock.

Det kan vara tiptop utfört, men bara det att man tappar alla avtal med de inblandade förutom säljaren innebär en risk jag inte hade varit villig att ta. Risken att man kommer behöva bråka för att få rätt är för stor.

• Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Om jag fick ta del av alla handlingar, från VVS till el och konstruktionshandlingar, fått vara med på besiktningar och dessutom fick ta över alla garantier som säljaren har från entreprenörerna hade jag tagit mig en funderare i det fall fastigheten var intressant i övrigt.
Av alla hus jag sett byggda på spekulation så har det aldrig varit tal om något sådant upplägg dock.

Det kan vara tiptop utfört, men bara det att man tappar alla avtal med de inblandade förutom säljaren innebär en risk jag inte hade varit villig att ta. Risken att man kommer behöva bråka för att få rätt är för stor.
Tack för svar!
Så det är alltså ovanligt att man som andrahandsköpare får ta del av handlingar och ta över garantier? Då förstår jag inte hur man vågar köpa ett sånt hus någonsin?

Anledningen till varför vi är så intresserade är helt enkelt för att det är vårt drömhus, stort, perfekt planlösning och ligger i ett samhälle som vi länge varit intresserade av. Vi har nog inte heller orken att köpa tomt och bygga själva, därför när detta dök upp så blev vi intresserade. Men vi försöker att inte låta känslorna ta över hand här!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.