K
Funderar på att köpa lägenhet för att renovera om rätt tillfälle och objekt dyker upp. En fundering som jag har är dock om det ens är möjligt? De flesta föreningar verkar få neka medlemskap om förvärvaren inte avser att bosätta sig permanent i bostadslägenheten.

Bor med familj i villa strax utanför centrum (10 min med bil) och lägenheter jag funderar på är centrala mindre lägenheter. Det blir ju ganska uppenbart för BRF att vi inte kommer att bosätta oss i lägenheten och bor så nära att jag inte heller kan motivera att det är någon form av övernattningslägenhet.

Jag vill heller inte ljuga för föreningen och frågan är då om man per automatik blir nekad medlemskap? Hur har andra gjort?

/Krille

Hur ska föreningen veta vad ditt uppsåt är? Det enda som händer är att mäklaren söker medlemskap som godkänns, sen vad du gör spelar mindre roll. Iaf om det är en större förening i HSB.

Det beror på stadgarna och hur ärligt du svarade på ev frågor styrelsen ställer....

K
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Hur ska föreningen veta vad ditt uppsåt är? Det enda som händer är att mäklaren söker medlemskap som godkänns, sen vad du gör spelar mindre roll. Iaf om det är en större förening i HSB.
Ja - så hoppas jag också att det fungerar i praktiken.

Men de flesta föreningar verkar ha med i sina stadgar att de just kan neka medlemskap om man inte avser att bosätta sig permanent. Så jag antar jag att det finns någon orsak till det?

Eller är det bara för att förhindra extremfall som att någon t ex köper 10 lägenheter i ren spekulation?

/Krille

K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det beror på stadgarna och hur ärligt du svarade på ev frågor styrelsen ställer....
I de flesta stadgarna verkar det stå att föreningen får neka medlemskap på de grunderna. Frågan är bara om och hur det tillämpas om man nu inte vill ljuga för styrelsen?

/Krille

Dom nekar medlemskap och du har rätt att få det provat av Arrende och hyresnämnden.

Den erfarenhet jag har är att föreningen inte normalt efterforskar syftet med ditt köp utan finns det inget "anmärkningsvärt" beviljas medlemskap rätt rutinmässigt.

Sen kan det säkert finnas föreningar som (försöker vara) är mer petiga men det krävs en del för att en förening ska kunna neka medlemskap.

I stadgarna brukar det dock framgå att förenings syfte är att "erbjuda bostäder för permanent boende" eller likartad formulering och har du ingen avsikt att bo där och föreningen kan visa det, kan det möjligen bli problem. Frågan är väl bara hur föreningen ska kunna visa det och om de ens försöker.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.