Har letat och frågan borde varit uppe men hittar inget så provar funderingen.
Jag har blivit med sambo i ett hus som jag ägt sedan 20 år tillbaka.
Hur gör man med kostnaderna?
Det löpande är väl rätt självklart man delar på men kommer den känsliga delen. Banklånen är en knäckfråga. Jag har valt att amortera så mycket jag kan och med värdeökning så har jag lån på 600.000 och huset värderas till 2.7 milijoner (köptes för 1 miljon) Om min sambo lämnar sin lägenhet med en hyra på 7500/månad vad tycker ni då hon bör bidra med till hyresbiten till mitt hus?
Jag har valt att amortera som pensionssparande.
Ett billigt boende är en bra pensionsförsäkring.
Jag har blivit med sambo i ett hus som jag ägt sedan 20 år tillbaka.
Hur gör man med kostnaderna?
Det löpande är väl rätt självklart man delar på men kommer den känsliga delen. Banklånen är en knäckfråga. Jag har valt att amortera så mycket jag kan och med värdeökning så har jag lån på 600.000 och huset värderas till 2.7 milijoner (köptes för 1 miljon) Om min sambo lämnar sin lägenhet med en hyra på 7500/månad vad tycker ni då hon bör bidra med till hyresbiten till mitt hus?
Jag har valt att amortera som pensionssparande.
Ett billigt boende är en bra pensionsförsäkring.
Det beror väl på faktiska driftkostnader, hur era inkomster att ut, om hon ska vara med och dela på framtida värdeökning, vad er åsikt om vad som är rättvist är (dela allt lika, dela efter inkomst, dela så alla har lika mycket kvar osv).
Spontant, prata om det innan ni flyttar ihop, och om det känns viktigt att det är rättvist så är det inte rätt person att dela livet med.
Spontant, prata om det innan ni flyttar ihop, och om det känns viktigt att det är rättvist så är det inte rätt person att dela livet med.
Finns inget rätt och fel här, förutom den eventuellt moraliska biten.
Du nämnde ingenting om att hon ska köpa in sig på huset, så vi får väl anta att det inte är ett alternativ.
Det rimliga i.s.f. är väl att ni delar på driftkostnader samt ränta.
Du nämnde ingenting om att hon ska köpa in sig på huset, så vi får väl anta att det inte är ett alternativ.
Det rimliga i.s.f. är väl att ni delar på driftkostnader samt ränta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Man kan ju också tänka sig att man har ett sätt att hantera kostnaderna det första halvåret eller så tills man vet att man verkligen klarar av och vill fortsätta att bo ihop för att sen byta till en mer långsiktig modell.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Köper hon in sig för halva husets värde (1,35 Mkr) får hon en räntekostnad på under 1.700 kr/månad vid 1,5 % ränta. Under 1.200 efter ränteavdrag.
Även med dubblat ränteantagande blir det 3.400 respektive 2.400.
Med en driftbudget på 60.000 kr per år (2.500 kr/månad för hennes andel) vilket känns rätt väl tilltaget skulle hon alltså halvera sin nuvarande boendekostnad om hon blev delägare i huset på likvärdiga villkor. Det finns förstås en ekonomisk risk i det, men ändå.
Visst kan hon hyra av dig i stället, men ärligt talat, varför? Jag tycker att @BirgitS argument förvisso håller där, men långsiktigt är det rimliga att ni samäger.
Även med dubblat ränteantagande blir det 3.400 respektive 2.400.
Med en driftbudget på 60.000 kr per år (2.500 kr/månad för hennes andel) vilket känns rätt väl tilltaget skulle hon alltså halvera sin nuvarande boendekostnad om hon blev delägare i huset på likvärdiga villkor. Det finns förstås en ekonomisk risk i det, men ändå.
Visst kan hon hyra av dig i stället, men ärligt talat, varför? Jag tycker att @BirgitS argument förvisso håller där, men långsiktigt är det rimliga att ni samäger.
Hur gör ni den dagen ni ska skiljas åt?
Tar ni hälften var?
Har ni upprättat samboavtal.
Har din sambo köpt in sig i huset?
För min del så har jag inte gjort något av det.
Min fru fick halva kungadömet när hon gifte sig med mig. Vi löste det så att vi har gemensam ekonomi. Pengar in till kronan som spenderas utifrån vad vi kommer överens om att de ska läggas på (utgifter över 1000kr/månad dvs). Mindre utgifter kan man lägga upp själv hur man vill spendera. Det är lättast så och så uppfattas man inte som en snåljåp som bara vill spara. Ska det sparas så ska det vara till ett gemensamt mål... nytt kök t.ex.
Tar ni hälften var?
Har ni upprättat samboavtal.
Har din sambo köpt in sig i huset?
För min del så har jag inte gjort något av det.
Min fru fick halva kungadömet när hon gifte sig med mig. Vi löste det så att vi har gemensam ekonomi. Pengar in till kronan som spenderas utifrån vad vi kommer överens om att de ska läggas på (utgifter över 1000kr/månad dvs). Mindre utgifter kan man lägga upp själv hur man vill spendera. Det är lättast så och så uppfattas man inte som en snåljåp som bara vill spara. Ska det sparas så ska det vara till ett gemensamt mål... nytt kök t.ex.
Det har kommit och gått kvinnor genom åren och några har varit sambo genom åren.
Någon har inte velat/kunnat köpa in sig och min nuvarsnde har fått erbjudandet att köpa in sig och kommer eventuellt att göra så.
Men förstår inte att så många tycker att amorteringarna är ett problem.
Bor du i en vanlig hyresrätt så betalar man avskrivningarna (bostadsbolagets amorteringar) i all oändlighet och det är ingen som tycker är några problem med.
Så den som satsat och riskerat sitt kapital och ekonomi ska bara skänka detta till partnern?
Har vid ett tidigare tillfälle löst det på så sett att hon som flyttade in betalade halva sin tidigare hyra(hon hade en liten hyresrätt) så vi bägge gick plus. Men hon hade betalt amorteringar till fastighetsbolaget men var irriterad över att behöva bidra till mig
Någon har inte velat/kunnat köpa in sig och min nuvarsnde har fått erbjudandet att köpa in sig och kommer eventuellt att göra så.
Bor du i en vanlig hyresrätt så betalar man avskrivningarna (bostadsbolagets amorteringar) i all oändlighet och det är ingen som tycker är några problem med.
Så den som satsat och riskerat sitt kapital och ekonomi ska bara skänka detta till partnern?
Har vid ett tidigare tillfälle löst det på så sett att hon som flyttade in betalade halva sin tidigare hyra(hon hade en liten hyresrätt) så vi bägge gick plus. Men hon hade betalt amorteringar till fastighetsbolaget men var irriterad över att behöva bidra till mig
Amorteringarna är ju ett rent sparande till dig själv, så om din blivande sambo inte ska ta del av fastigheten så ska hon ju absolut inte betala någon amortering.S S009ov skrev:Det har kommit och gått kvinnor genom åren och några har varit sambo genom åren.
Så om jag lånar upp 2 mille till så är det okej att hon betalar räntor?C C.Lundin skrev:
Om du bor i hyresrätt betalar du amorteringar som går till hyresbolagens vinst och det ser knappt någon som ett problem.
Det gör du även i bostadsrätt.S S009ov skrev:
Skillnaden är dock stor då beloppet blir ett helt annat när 50 personer är med och bidrar istället för 2.
Sedan tycker jag att du verkar ha en fruktansvärt skev syn till din blivande sambo, det låter lite som att du vill sätta dit henne. Hade jag kännit henne så hade jag rekommenderat henne att ge fan i att flytta ihop med dig...
Nej jag har inte en skev syn.C C.Lundin skrev:Det gör du även i bostadsrätt.
Skillnaden är dock stor då beloppet blir ett helt annat när 50 personer är med och bidrar istället för 2.
Sedan tycker jag att du verkar ha en fruktansvärt skev syn till din blivande sambo, det låter lite som att du vill sätta dit henne. Hade jag kännit henne så hade jag rekommenderat henne att ge fan i att flytta ihop med dig...
Så du tycker det är okej att jag lägger en stor del av min ekonomi för att ordna ett tryggt och billigt boende för framtiden. Medans en sambo bara ska kunna flytta in utan att man försöker få ekonomin att bli jämnställd.
Ja jag har sett sifrorna från ett kommunalt bolag och deras "ammorteringar" är mycket högre än vi talar om här så att det är fler som delar och skulle bli billigare är bara skitdnack.
Då får du räkna om.S S009ov skrev:Nej jag har inte en skev syn.
Så du tycker det är okej att jag lägger en stor del av min ekonomi för att ordna ett tryggt och billigt boende för framtiden. Medans en sambo bara ska kunna flytta in utan att man försöker få ekonomin att bli jämnställd.
Ja jag har sett sifrorna från ett kommunalt bolag och deras "ammorteringar" är mycket högre än vi talar om här så att det är fler som delar och skulle bli billigare är bara skitdnack.
Men som du beskriver det så ska hon ju givetvis ta del av eventuell vinst, även om hon inte köper in sig på fastigheten.
Hur tänker du nu?C C.Lundin skrev:
Om vi tar exemplet med hon som bodde i hyresrätt innan där tycker du att det är helt okej att hon betalade amorteringar till hyresvärden för att hon hyrde lägenheten. Men när hon "hyr" in sig som sambo (hon ville absolut inte bli köpa in sig) så är det en hämsk mäniskosyn.
Det är självklart en skillnad om man blir delägare. Men det är inte fallet i denna tråd utan bygger på sambo som inte vill /kan köpa insig