S
sin: Tack för snabbt svar. Om du vill kan du gärna dela med dig av den lettiska hustillverkaren genom PM. Det är ju en snygg lösning om man kan ordna det med kreditiv efter tecknat kontrakt. Relativt liten risk för banken med den lösningen vilket bör flyga oavsett konjunkturläge. Den största utmaningen blir i nästa steg att hitta köpare. I vårat fall så ligger vi lite och väger på om
5 svar · 2,0k läst
P
Possetossen: Hej! Är på väg att buda på ett hus som det står är från 1909 så vet inte exakt hur gammalt. Skulle behöva era kloka råd eftersom jag själv inte är insatt. Ska flytta in själv med två små barn och har inte supergod ekonomi för stora projekt. Räknar med att behöva lägga om tak och köpa ny värmepanna så har buffert för det i princip. Fråga 1 Rören i huset är bytta fram till
0 svar · 974 läst
M
mgranbom: Jag skulle aldrig gett mig in i detta. Antingen kommer ni behöva lägga tid och pengar på att åtgärda golvet elelr så kommer ni ha det i bakhuvudet hela tiden. Men om ni ändå funderar på att gå vidare med affären. - Känner ni någon lukt i huset? - Känner någon annan lukt från era kläder när ni varit i huset? Man träffar ju personer ibland som luktar mögel utan att verka vara
6 svar · 1,7k läst
Helena S
Helena S: Säg till köparen att du drar av rimlig kostnad för renovering på priset på huset, mot att köparen renoverar själv.
25 svar · 9,5k läst
A
AG A: [citat] Som sagt, tror jag att du verkiigen vill missförstå. Men förenklat sett, en totalrenovering som lejs bort kostar MINST 1,5 miljoner. Förstår du då?
58 svar · 14,2k läst
·
K
Kane: Verkar vara ett bra värde. Om du köper huset, städa ur grunden från organiskt mtrl och lägg på plast på marken. [bild]
1 svar · 1,4k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Jag tror att banken blir lyckligare om du som privatperson lånar till fastigheten. Sedan kan du som privatägare hyra ut till bolaget. Dessa hyresinkomster kan du även redovisa till banken för kreditvärdighet.
6 svar · 4,1k läst
H
hempularen: Det är en viss skillnad om ett föreläggande fanns utfärdat före köpet, eller om det kom nu efter köpet. Jag uppfattar att det kom efter köpet? Om det har funnits anmärkningar som sotaren har meddelat på annat sätt än genom föreläggande, så blir bevisningen svår. Säljaren kanske inte har uppfattat anmärkningarna som nödvändiga att åtgärda, eller anser att han har åtgärdat
2 svar · 2,1k läst
H
hempularen: [citat] Det beror som sagt på. I vårtr fritidshus var det tidigare bara vanliga äldre elradiatorer. Där får man skruva upp termostatratten när man kom dit. Vi bytte ganska direkt till fjärrstyrda elradiatorer. Jagt kan ställa in önskad temp. via en app, i god tid innan vi åker till huset. Nu har vi installerat en luftvärmepump, den ger dels skönare värme, men framförallt så ger den
19 svar · 5,5k läst
T
Tompa A: [citat] Hej, Vad har ni för ränta i dag på eran fastighet. Hur stor är eran fastighet? Jag har en fastighet med typkod 120 på totalt 12ha, 8ha åker och 4ha betesmark + lite skog. Med nybyggt boningshus och flera ekonomibyggnader, lite utanför Halmstad. Banken säger att räntan är ca 20-30 punkter högre för att det kostar banken mer att låna ut till en 120 fastighet mot vad det gör
5 svar · 7,9k läst
Grannens Häck
Grannens Häck: [citat] Som marknaden är just nu är det nog mycket lättare att sälja objekt som potentiellt kan vara både permanent och fritidsboende. I en bra marknad fanns det många som kunde betala 4Mkr+ för något som bara skulle vara fritidsboende. Jag misstänker att objektet förblir osålt om säljaren har råd att vänta på bättre tider. Om inte lär väl priset gå ner en hel del.
13 svar · 2,3k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Ja, att måla betongpannorna ökar livslängden på dem rätt rejält, så det låter utmärkt. Ännu bättre att ommålning av fasad och tak var ett gemensamt initiativ, då var det troligtvis "dags" att göra och inte frågan om att sminka en gris, som man alltid ska vara lite uppmärksam inför åtgärder när någon har gjort renoveringar precis innan de säljer huset. :) Glöm inte
9 svar · 2,0k läst
P
PhilipssonV: [citat] [citat] Nej verkligen inte. 😁 Tack för förklaringen av "rensproppen", då förstår jag vad den är till för. Det blev ju inte ett jättedyrt hus för köparen om man ser snittpris i området ( dock över 1,2 miljoner) men för dyrt för att jag ansåg att det skulle vara värt mödan med allt. Han som köpte det är en bekant till mig som precis sålt en gård som han renoverat och
31 svar · 7,2k läst
·
D
Daniel 109: Naturligtvis ska du besikta själv. Om du gör det på egen hand eller tar hjälp av en expert avgör du själv.
3 svar · 1,1k läst
yonna
yonna: Tänk också på att byggkrediten inte är avdragsgill utan, som @hempularen skriver, endast kvitton på inköp/arbete. Räntan på byggkrediten har banken redan meddelat skatteverket så denna skall du inte ta upp här. Rena kostnaden (förutom räntan) kan du ta upp om banken tagit betalt för kreditupplägget. Förhoppningsvis har du kopior av alla fakturor som banken reglerat med byggkrediten
2 svar · 1,1k läst
M
Marielisan: [citat] [citat] Tycker det låter som ni är två som är inne på att köpa hus. Är den andra hälften lika tveksam?
120 svar · 32,0k läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Vad det kommer kosta beror helt på vad ni vill göra men om ovanstående är ett måste så är det totalrenovering som gäller. I det finns mycket som man kan göra själv om man vill spara pengar men det kostar tid, mycket mer än man tror. Taket skulle jag nog säga inte är något akut renoveringsbehov av, men skicket behöver kollas upp ordentligt. Vill du/ni inte göra något
5 svar · 2,3k läst
Appendix
Appendix: [citat] Jag har ingen dörr här till arbetsrummet. När jag köpte huset sa mäklaren att det är spekulanter som inte fattar att man kan sätta in en dörr för 1100 kr på en halv dag. De ser "ja där är det ett rum utan dörr, det går inte använda som sovrum" och så skiter de i att lägga ett bud. Det här var när marknaden var het.
6 svar · 2,5k läst
·
J
Jaggatagga: [citat] "Kundkännedom" är nog ordet du söker. Om man avviker från mallarna (1/2 pers, ett fasta jobb var, noll barn) så ska man se till att ansöka hos en bank med lokalt kontor så att det är någon man möter som bedömmer en. Då gissar banktjänstemannen mer på känsla, snarare än siffran som kommer ur mallen. Det är min erfarenhet i alla fall. Påverkar räntan också, inte bara
8 svar · 5,0k läst
S
SirKnasen: Fick precis meddelande att granskningen är klar och det går nu bra att krita på kontraktet. Jag oroade mig i onödan.
12 svar · 3,5k läst
H
hempularen: Det finns några enstaka (kanske bara ett) besiktningsföretag som gör en (enligt dem) fullständig besiktning. En s.k "jordabalksbesiktning". Det är väldigt dyrt. Men även då, så kan de ju inte göra en korrekt radonmätning på några dagar. Det skall helst ske under vintern, och tar ett par månader. Jag gissar dessutom att det även med en sådan besiktning kommer att finnas
3 svar · 1,7k läst
Vemvaresomkasta
Vemvaresomkasta: Det stundar potentiellt husköp inom kort och jag undrar vad gemenskapen här har för erfarenheter av oliks besiktningsfirmor som opererar i Malmö/Skåne.
0 svar · 1,0k läst
nimhed
nimhed: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/nu-saljs-elins-fangslande-hus-har-bor-barnen-i-haktesceller och länk till mäklaren https://ramafast.se/till-salu/beskrivning/OBJ29880_2050821673?utm_source=hemnet&utm_medium=referral
0 svar · 1,0k läst
H
hempularen: [citat] Fast det är så reglerna om mäklares arvoden fungerar. De skall i princip hitta en spekulant som köper fastigheten. Om en redan känd spekulant köper så har mäklaren inte tillfört något (vilket bara delvis är sant, det kan ju vara mäklarens marknadsföring som får spekulanten att till slut nappa). Vilka kostnader mäklaren har haft är irrelevant.
5 svar · 1,6k läst
K
kindvall: Be släktingen att sätta in pengar på ditt bankkonto, så kan insatsen dras därifrån utan att det blir något problem med säljarbanken. Upprätta samtidigt ett gåvobrev som kan visas upp om din bank vill veta mer om var den stora insättningen kommer från. Det behöver ju då skrivas under av släktingen. Jag tror inte man ska dra in något som ser ut som villkor i brevet, håll det så
9 svar · 2,2k läst
D
Dilato: Alla skyddsområden finns här, med dokumentation om vad som gäller. https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/
11 svar · 2,8k läst
A
acks: [citat] Efter kontakt/kontaktförsök och vidare efterforskning så verkar det som (inte helt 100) att: ● Lagfart: Lantmäteriet tar emot pengarna, i alla fall med svenskt personnummer. ● Skatt: Skatteverket (ironiskt nog) tillåter betalning av skatt, men man får beräkna summan själv så att det stämmer. ● Vatten/Avlopp: Det beror på vilket humör personalen på kommunen är på, det
20 svar · 2,8k läst
H
Hybro: Jag tycker Du har fått en mycket bra inblick i vad Du ska leta efter i nästa husprojekt. Läs noga igenom protokollet! - Ta det absolut inte som något negativt. Men håll ögonen öppna efter nåt annat objekt, som Du kan flytta in i utan att jobba häcken av dig. De ska va gott leva😉, speciellt när man sätter bo i eget hus från början. Närmaste åren efter köp ska inte bestå av
12 svar · 2,7k läst
·
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson: På ämnet! [MEDIA=instagram]C2wln9-tzGd[/MEDIA]
37 svar · 11,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.