K
karlmb: [citat] Det mesta går ju att lösa om man inte käbblar. Vad finns det för anledning för dig här då? I juridisk mening kan man ha rätt eller fel. Nu får det räcka.
266 svar · 30,8k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] ...och i protokollet står det "mikrobiell lukt". Det är besiktningsmanna-fackspråk för "Skrik och spring!". Har säljarna renoverat förra året och redan lyckas åstadkomma mikrobiell lukt (eller i renoveringen misslyckats med att få bort lukten), kan det bli hur dyrt och svårt som helst att fixa det. Om det inte är ett totalt drömhus av någon annan anledning, släpp det! Det
9 svar · 1,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om huset har legat ute länge så kanske mäklarens ensamrätt under 3 månader har upphört eller snart gör det så att det kan vara läge att höra sig för med andra mäklare som är mer villiga att komma med förslag på åtgärder som kan löna sig (=dra spekulanter). En stylist är inriktad på inredningsdesign, möbler, möblering, prydnadssaker och annat liknande och inte så mycket på
3 svar · 1,1k läst
O
O: Det är ett väldigt stort fokus på "marknadsvärde" och "marknadspris" Marknadspris för en vara finns bara om det faktiskt finns en marknad för den varan. Mjölk, diesel, köttfärs, en 3år gammal Volvo eller jordgubbar är exempel på varor som har marknadspris. I vissa fall finns det oxo marknadspris på bostäder. Typexempel är bostadsrätter i föreningar med hundratals lika
167 svar · 97,3k läst
·
T
Thomas_Blekinge: I annonsen försöker jag tänka bort alla idiotiska kuddar, filtar och levande ljus som mäklarens stylist släpar från hus till hus. Vem fan tänder levande ljus mitt på ljusaste dagen och solsken? Eller tänder brasan? Usch vad opraktiskt med tredubbla kuddrader på soffan.
13 svar · 2,6k läst
H
Hugo7: [citat] .....ja eftersom jag valt Hemnet Bas.
19 svar · 24,4k läst
·
M
Magnusrex123: [citat] Grymt, är inte så rädd längre då :) Kanske i värsta fall får man be någon gå upp och försöka fixa till det där sista på taket. Är man orolig får man väl bara kolla med kamera relativt regelbundet. Kostar väl säkert en slant men det kan det säkert vara värt för att ha lite lugn och ro. Resten på huset kan man ju kolla lite själv. En positiv sak med sådana här tak
5 svar · 4,1k läst
·
C
C.A: [citat] Tack för info! Då tar jag offert :)
14 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Det är iofs rätt fult att direkt hävda att värmepumpen fungerar i frågeformuläret. Och jag kan nog tycka att man borde kunna "stressa säljaren" medlite klagomål på det. Rent formellt är et tveksamt om du kan räkna med någon ersättning. Så dra inte på dig juristkostnader här. En så gammal pump kan lika gärnja fungera perfekt, men totalhaverera dagen efter tillträde. Oroa dig
6 svar · 1,6k läst
Bananskalare
Bananskalare: på landet har vi inga problem med värmen. De huset byggdes -37 förvisso farfar tilläggsisolerade början på -80 talet. Men så mycket extra är det inte å andra sidan var farfar väldigt noggrann. Men om vi åker ner på vintern så är det inga problem att få upp temperaturen från minusgrader till kanske 18-19 grader på några timmar. mem då måste elementen värma upp huset också.
38 svar · 6,6k läst
·
Z
Zodde: [citat] Jag säger inte att det aldrig hänt. Det var dock inte nåt som var vanligt förekommande förrän i slutet av 90talet, framtvingat av säljarna själva. Mäklarna hade inget emot gamla modellen med begärt pris-accepterat pris-deal done. Nice n easy å framförallt snabbt. Den modellen av dold budgivning som du var med om finns väl inte idag? Gynnar inte säljaren direkt jmf med dagen
32 svar · 8,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är nog därför som byten är så ovanliga, det är sällan så att båda parter gillar varandras bostäder tillräckligt mycket.
3 svar · 2,0k läst
Y
Yderfält: [citat] De skall tänka så att det blir bäst för alla parter, d.v.s kolla med flera olika instanser som värderar, bank, mäklare, booli?. Sen skall man se hur man gör överlåtelsen (i min mening) så skattebillig som möjlig för alla parter baserat på värdering kontra taxeringsvärden och självklart på vad mamman tänker och vill med huset. Ett exempel. Taxeringsvärder är 1000 000
13 svar · 7,1k läst
L
Liljeros: [citat] Föreningen upprättar ett avtal om beställning av lägenheterna från byggföretaget. Normalt betalas ju dock vartefter leverans sker och största delen av föreningens kapital är normalt den insats som medlemmarna (köparna) betalar för att bli medlem. Det förekommer såklart en del överbryggningslån och dylikt men det är svårt att som byggföretag starta en förening bygga
27 svar · 13,7k läst
S
Smeafan: [citat] Då hade jag bjudit 1.4 sen får säljaren välja om han vill ta det eller vänta på att den andra budgivaren ska få sålt på dit hus.
217 svar · 103,3k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Trådstartaren senast aktiv 2022, så risken finns att vi inte får veta det.
28 svar · 29,8k läst
maah
maah: Fråga vad dom hade gjort för underhåll eller förbättringar om dom hade haft kvar huset. Svaret kan både bli sådant som behöver åtgärdas men också bra idéer som ägarna inte har haft tid/råd att göra.
3 svar · 1,8k läst
E
ekmariek: [citat] Lyssna på besiktningsmannen ! Kolla att han är behörig. Vad jag förstår kan Besiktningsmannen sin sak !! I BBR finns Boverkets krav på allt som kommit upp vid besiktningen. Bla står det helt tydligt vad som gäller betr olika fuktighetsgrader som ska innehålla. Tycker gott du kan prata med besiktningsman. Fråga honom vad han föreslår dej bör göras. ...och vad som e rimligt I
20 svar · 5,6k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Besiktningsklausul kan vara bra i ditt läge, då har du mer tid för undersökning och kan hoppa av om du skulle hitta något allvarligt fel. Jag är fortfarande fundersam angående taket. Tycker det ser ut som fuktgenomslag på råsponten vid takstolen, och det borde rimligtvis komma uppifrån. Men du får krypa upp och titta själv när du undersöker huset! Det låter som att huset
43 svar · 3,6k läst
·
Stimulants95
Stimulants95: Nu är det lite av en killgissning här. Men jag skulle försöka förhandla med dom stora bankerna. Finns en anledning varför banker inte vill lämna ut statistik på räntekostnader korrelerat till ålder ( pensionärer är inte dom bästa på att förhandla) .
4 svar · 1,7k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Helt omöjligt skulle jag säga om vi pratar om ett någorlunda rejält snötäcke. Hur kan någon veta vad som finns under en halvmeter snö eller så?
92 svar · 14,2k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: facit finns på nätet. Det är väl Sbab.som har en tjänst. Gäller det villor finns facit på slutresultatet flera år tillbaka
13 svar · 2,2k läst
G
Greger_08: Man känner väl skillnad på ett hus som är 170 vs 130 m2? eller är det 40 m2 biyta istället vi pratar om?
6 svar · 1,2k läst
yonna
yonna: Det är ju inte ovanligt att man drar på försäljningen om man inte fått ett godtagbart bud och att bägge fortsätter att gemensamt betala för bank-och driftskostnader även när den ena parten har flyttat ut. Det förutsätter att bägge är överens och att den utflyttade kan ordna eget boende samt att det finns ekonomi för detta. De senaste åren med lägre fastighetspriser har ju varit
6 svar · 2,0k läst
Herr hatt
Herr hatt: Hej Fortum har en liten bit skog som gränsar till min fastighet som jag gärna skulle vilja köpa Men lyckas inte få tag på någon hos dem som vet om dom kan eller vill sälja marken till mig. Har mejlat och ringt alla nummer som jag lyckts googla fram men utan framgång. Någon här som har något tips eller kontakt jag kan prova? Fastigheten ligger i Torsby kommun i Värmland.
0 svar · 715 läst
J
jn182: [citat] Tack för tipset. Vid jämförelse så ligger huset helt klart i det lägre spannet men siffrorna är heller inte helt orimliga. Definitivt värt att ifrågasätta dock!
9 svar · 1,3k läst
·
O
Orustsommar: [citat] Tusen tack! Ska prova att ringa dem imorgon. Skriver här igen så snart jag vet.
12 svar · 16,5k läst
H
hempularen: [citat] Ja historien är: Någon gång slutet 60 tal, tidigt 70 tal började man att "förenkla", man gjöt in syllarna (den understa bjälken i väggarna) i betongplattan som gjöts på mark. Här var flera samverkande problem. Man gjöt betong på marken, ofta med dåligt dränerande lager under. Betongen suger upp vatten. De ingjutna syllarna suger i sig vatten från betongen, börjar murkna.
4 svar · 1,2k läst
T
Thomas Styre: Det verkar rimligt men skriv in att alla kostnader +inflation ska dras av. Och Max 5år
91 svar · 26,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.