6 748 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
21 mäklare varnas för allvarliga brister i uppgifter om skuldsättning
Vad är problemet med att använda belåning per m2? Som andra påpekar så måste ju också skuldsättningen ställas i relation till ålder, skick kommande renoveringar, kassa mm.
Man kan hävda att fler nyckeltal är bättre men risken är också att man försöker optimera för dessa nyckeltal istället för långsiktig stabilitet.
Och inte minst blir det mer administration, speciellt jobbigt för små föreningar där styrelsen redan drunkar i administration och underhåll som ska skötas vid sidan om ordinarie arbeten.
Men jag håller med om att de ekonomiska aspekterna av en brf undervärderas när pris på brf sätts, det borde skilja MYCKET i pris mellan en "bra" och "dålig" förening.
Man kan hävda att fler nyckeltal är bättre men risken är också att man försöker optimera för dessa nyckeltal istället för långsiktig stabilitet.
Och inte minst blir det mer administration, speciellt jobbigt för små föreningar där styrelsen redan drunkar i administration och underhåll som ska skötas vid sidan om ordinarie arbeten.
Men jag håller med om att de ekonomiska aspekterna av en brf undervärderas när pris på brf sätts, det borde skilja MYCKET i pris mellan en "bra" och "dålig" förening.
Jag håller också med om att många köpare på marknaden inte kan värdera en bostadsrättsförening. Och som kassör i en sådan har jag varit tvungen att sätta mig in i årsredovisningen och presentera den för medlemmar i föreningen. Och jag inser att väldigt få begriper vad som står i den. Inte heller styrelsens ledamöter, alltså de som utfärdar den formellt. Och ärligt talat, ibland undrar jag om de inte görs extra krångliga, grumliga och svårtydda medvetet om man tittar på hur man presenterar något i grunden så enkelt. Att krångla till det säkrar ju uppdraget för förvaltaren, de har ju ett intresse av att styrelsen inte förstår hur dessa dokument uppkommer så att de får behålla uppdraget och kan motivera ett högt pris på tjänsten.
Nyckeltalen skall ju också in i årsredovisningarna från och med i år. Så framledes kan ju mäklarna bara plocka siffrorna därifrån. Därför lite sjukt att göra denna tillsyn nu, när mäklarna under en övergångsperiod måste räkna fram siffrorna själva (eller be föreningen räkna fram dem). 🤔Claes Sörmland skrev:
Problemet är att nyckeltalen ställer definitionen av t.ex. upplåtna kvadratmeter och årsavgift på sin spets. Det är inte säkert att föreningens befintliga siffror duger, och det är inte ens säkert att samma siffra kan användas på olika ställen. T.ex. måste man nu hålla reda på storleken på biytor som ingår i upplåtelsen.
Sen kan man ju fråga sig om problemet verkligen varit att köparna inte har förstått belåningsgraden, eller att de helt enkelt inte bryr sig. Det är ju inte direkt raketforskning att bedöma belåningsgraden från balansräkningen.
Men det går inte vad jag förstår. FMI skriver att mäklarna måste redovisa hur de har räknat fram detta värde, alltså själva kalkylen. Och det kommer inte nödvändigtvis att framgå i en BRFs årsredovisning tänker jag.C cpalm skrev:
Kommer inte att blir lätt. T ex har ju inte sällan lägenheterna en yta i årsredovisningen och en helt annat i mäklarens prospekt och annons. Det beror på att lägenheterna inte har upplåtits med samma ytangivelse som de senare har uppmätts till. Och mäklaren måste redovisa faktisk yta.C cpalm skrev:Problemet är att nyckeltalen ställer definitionen av t.ex. upplåtna kvadratmeter och årsavgift på sin spets. Det är inte säkert att föreningens befintliga siffror duger, och det är inte ens säkert att samma siffra kan användas på olika ställen. T.ex. måste man nu hålla reda på storleken på biytor som ingår i upplåtelsen.
Jag tror du har helt rätt här. Man orkar inte bry sig och sätta sig och chansar.C cpalm skrev:
Ja, det kan ju bli ett intressant dilemma. Känns ju extremt överdrivet om mäklaren skall behöva räkna fram dessa värden själv om de redan finns i föreningens redovisning.Claes Sörmland skrev:
Gissar dock att FMI skulle acceptera att mäklaren redovisar en beräkning av lägenhetens andel av siffrorna i årsredovisningen(?)
Nä, precis. Men nu ställs, formellt sett, högre krav på föreningens redovisning av ytan. Eller åtminstone vilken yta som används i beräkningen av nyckeltalet. Ytan som t.ex. ligger till grund för andelstalet kan man ju inte fippla med.Claes Sörmland skrev:
Nu gissar jag att de flesta föreningar i praktiken kommer att köra på med de siffror de har, men om man skall hårddra det måste även föreningarna nu plocka fram måttbandet.
Redigerat:
Det kan låta som en enkel sak men vad gör man med en lägenhet som mäts upp till är 58+-2 kvadratmeter. Den har alltså mötts till 56-60 kvadratmeter stor. Och kanske är upplåten som 61 kvadratmeter. Vad gör man nu?C cpalm skrev:Ja, det kan ju bli ett intressant dilemma. Känns ju extremt överdrivet om mäklaren skall behöva räkna fram dessa värden själv om de redan finns i föreningens redovisning.
Nä, precis. Men nu ställs, formellt sett, högre krav på föreningens redovisning av ytan. Eller åtminstone vilken yta som används i beräkningen av nyckeltalet. Ytan som t.ex. ligger till grund för årsavgiften kan man ju inte fippla med.
Nu gissar jag att de flesta föreningar i praktiken kommer att köra på med de siffror de har, men om man skall hårddra det måste även föreningarna nu plocka fram måttbandet.
Som sagt, gissar att de flesta föreningar kommer att använda de siffror man redan har. Dvs. 61 kvadratmeter. Sen multiplicerar mäklaren föreningens totalsummor med lägenhetens andelstal om jag förstår vägledningen rätt.Claes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara