H HEM2121 skrev:
Banken vill att en mäklare skriver dokumenten så att blir juridiskt rätt. Huset är en bankens säkerhet för lånet. Banken vill inte ha strul och inte köpare och säljare heller.
Om det är kontraktskrivningen det gäller så brukar väl banken ha jurister som kan ordna sådant?

F FGLIN skrev:
Om det är kontraktskrivningen det gäller så brukar väl banken ha jurister som kan ordna sådant?
Banken vill även veta att objektet är värt vad du betalar. Har det varit ute på den öppna marknaden, så förutsätts det att du betalat "rätt" pris. Försäljningspriset accepteras som värdering. De brukar även vilja se mäklarbilderna på objektet. Riktigt hur de hanterar den informationen vet jag inte.

I samband med finanskrisen i början av 90 talet fanns det ett exempel på hur bankernas huvudlösa utlåning kunde fungera. Ett litet sågverk såldes. Det var typ "bysågverk". Tidningen visade bilder på ett hus på kanske 50 kvm, målat med faluröd för 100 år sedan, delvis inrasat tak. Sågagregatet såg också ut som tidigt 1900 tal.

Ägaren sålde det för 18 000 kr. Köparen sålde det genast vidare till ett företag han själv ägde för 30 000. Som sålde det vidare för 50 000.... När bubblan sprack var sågverket belånat för över 500 000. En värdeökning på ca 3000% på mindre än ett år. Kontorschefen på det lokala SE-banks kontoret (som hade provision på utlånat belopp) fick sparken och polisanmäldes.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
H
F FGLIN skrev:
Jurister har bankerna säkert men inte som skriver köp- och/eller säljkontrakt.

H HEM2121 skrev:
Jurister har bankerna säkert men inte som skriver köp- och/eller säljkontrakt.
Jag vet att det gick att få sådan hjälp av bankjurister omkring 1980, det kan förstås ha ändrats sedan dess eller vara olika på olika banker men om jag behövde den hjälpen skulle jag nog fortfarande höra med banken. Fristående juristfirmor som gör sådant har jag dock dålig erfarenhet av, men att man inte får den kompetens man betalar för kan säkert förekomma på fler håll.

Det är inte svårt att be en alldeles vanlig mäklare om hjälp med att enbart ta fram ett köpekontrakt. Det kallas "skrivuppdrag" och är vardagsmat för mäklare. Hen kan säkert hjälpa till med den av banken efterfrågade värderingen också.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Banken vill även veta att objektet är värt vad du betalar. Har det varit ute på den öppna marknaden, så förutsätts det att du betalat "rätt" pris. Försäljningspriset accepteras som värdering. De brukar även vilja se mäklarbilderna på objektet. Riktigt hur de hanterar den informationen vet jag inte.
Det står ju inte i lånelöftet vad det gäller för typ av bostad. Kan man tänka sig att det är godkänt med fritidsbostäder utan kommunalt vatten/avlopp och kanske med renoveringsbehov, eller pågående renovering så länge värdet är godkänt? Månadskostnaden blir ju billigare i alla fall.

Vill inte en björn som sover genom att buda på "fel" hus osv.

H
F FGLIN skrev:
Jag vet att det gick att få sådan hjälp av bankjurister omkring 1980, det kan förstås ha ändrats sedan dess eller vara olika på olika banker men om jag behövde den hjälpen skulle jag nog fortfarande höra med banken. Fristående juristfirmor som gör sådant har jag dock dålig erfarenhet av, men att man inte får den kompetens man betalar för kan säkert förekomma på fler håll.
Det var säkert annat då, det är ju över 40 år sedan. Det har ju ändrats en del, mer bluff och båg nu, bankernas regler har ändrats, mer renodlade branscher osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.