Hej!

Vi är intresserade av ett hus som vi var på visning på i Söndags. Det var andra vsiningen och huset har legat ute 5 veckor på Hemnet utan att det finns något bud på det. Huset är under avstyckning vilket gör att många avvaktar men vi har kollat med handläggaren på lantmäteriet och det verkar grönt. Under visningen var det ganska få som tittade och jag ringde mäklaren och sa att vi var itresserade av flera hus men kunde tänka oss detta om säljaren kunde gå ner c:a 10%. Han lovar att återkomma men jag får ringa upp efter att det tar för lång tid och då säger han att säljaren inte vill accpetera budet och att de finns eventuellt en som är intresserad att lägga utgångsbudet. Jag sa då att vi inte är intresserade och att han kunde ta bort oss från listan. Vi är dock väldigt intresserade av detta hus men vet inte hur vi skall gå tillväga för att inte blotta os mer. Jag tror redan att jag varit för "på". Skall vi avvakta ännu mer? Är det ok att låta en kompis bjuda och försöka pressa ner det 5% eller bara kolla läget. Jag vet att avstyckningen inte kommer vara klar förrän sept då jag pratat med handläggaren vilket jag även påtalat för mäklaren. Frågan är om han säger det till andra intresenter då detta förmodligen avskräcker fler. Bostaden är idag obebodd och säljaren löpte den för 6 mån i syfte att stycka den och käna pengar på den.

Tacksam för lite tips och synpunkter.

/Henrik

henein skrev:
Bostaden är idag obebodd och säljaren löpte den för 6 mån i syfte att stycka den och käna pengar på den.
/Henrik
no ja, då har säljaren kanske tid att vänta på bättre bud ?

Har han köpt fastigheten i spekulationssyfte så är han antagligen inte beroende av att avyttra den direkt och kan därför vänta tills avstyckningen är klar.

janwide
När ni bett mäklaren ta bort er från listan blir det nog svårt att inte verka för intresserade i och med att nästa initiativ lär behöva komma från er om ni ska ha chansen att vara med. Tror knappast att mäklaren hör av sig igen. Jag tror man måste bestämma sig vad man vill och har råd att betala och sedan stå för det. Ni kan knappast "lura" till er huset. Vad skulle skillnaden vara om en kompis lyckas pressa ned priset eller om ni själva prövar? Den enda anledningen till att ha "falska" intressenter är väll om man som säljare vill pressa upp priset?

Jag skulle ringa upp mäklaren igen och säga att det andra huset ni var intresserade av gick för högre pris än ni var beredda att betala och att ni därför är intresserade av att titta en gång till på detta hus. Under visningen talar ni med mäklaren och frågar om ni kan komma till ett snabbt avslut, för ni behöver flytta in vid en viss tidpunkt (som ni lägger så det passar) och om ni kan komma under utgångsbudet. Då testar ni om säljaren verkligen har någon annan på kroken eller inte. En säljare vill nog snarare ta ett dåligt bud än hoppas på nya bud, särskilt om huset varit ute en stund.

Tack för alla kloka synpunkter.

Jag sa till mäklaren att vi inte var intresserade om han inte kan tänka sig gå ner i pris. Då sa mäklaren ändå att vi håller kontakten vilket jag tolkade som han inte ville släppa oss helt då vi var dom enda som faktiskt lagt ett seriöst bud.

Det ändå som får lite tveksam är att mäklaren inte ringt tillbaks vilket borde vara en självklarhet för en mäklare. Den enda jag funderar på är om det finns någon anledning för mäklaren att inte framföra vårat bud till säljaren?

Det är nog sant att han inte är i behov av pengar å ena sidan, men med vårt bud gör säljaren ändå en bra vinst. Å andra sidan lär ju inte räntan vara lägre efter sommaren så att priset skulle gå upp efter sommaren är kanske tveksamt även om den då är styckad. Dessutom får jag för mig att ju längre en fastighet legat ut ju mer tveksam blir folk, eller?

Det är heller inte gjord någon besiktning. Om vi lägger utgångspriset och sedan gör en sådan och den visar något ytterliagre så finns det väl prutmån där, eller?

"Det ändå som får lite tveksam är att mäklaren inte ringt tillbaks vilket borde vara en självklarhet för en mäklare"

Mäklare är inte som andra människor. Förutsätt inte att de borde göra si eller så, då lär du bara bli besviken. När jag skulle skriva på papprena hos banken så kom aldrig säljarna dit för dem hade mäklaren glömt ringa..

För egen del så blir jag inte tveksam för att ett hus legat ute länge, det behöver ju inte alls vara fel på det utan det kanske bara inte passar just den typ av familj som tittat på det med antal barnrum, planlösning, trädgård eller vad det nu kan vara. 5 veckor tycker inte jag låter länge.

Mäklaren är skyldig att framföra lagda bud till säljaren. Så det är nog inte krångligare än att säljaren tycker budet är för lågt. Vill du säkert köpa huset så lägg utgångspriset men räkna inte med att säljaren accepterar något prutning efter besiktning.

Vore det inte enklare att bestämma Er för vad fastigheten är värd för Er och bjuda det? Tycker Ni att det är ett överpris nu så låt bli att köpa, att Ni ska kunna lura mäklaren och säljaren på nåt vis med knep och knåp förefaller osannolikt.
Eller så väntar Ni och hoppas att Ni hade rätt men risken finns ju att nån faktiskt köper stället imorrn.

gustavk skrev:
Vill du säkert köpa huset så lägg utgångspriset
Om det är ett Stockholmshus så är det mer regel än undantag att det inte räcker med att lägga utgångspriset. :rolleyes:

Jag tror det är rätt enkelt - mäklaren är troligen, och som sig bör, bara en mellanhand. Ibland kan mäklare rekommendera kunder att göra si eller så - men beslutet ligger hos säljaren.

Vill nu ha huset så kom överens med säljaren - det kan innebära att ni måste lägga lite mer än ert första bud, men vill ni ha det så är det kanske värt det ?

Alternativet är att avvakta, eventuellt kontakta mäklaren och säga till att om ngt annat bud kommer in så skall han höra av sig så skall ni överväga om ni vill buda emot. Att ni är intresserade på ngn nivå förstår han förstås - i slutändan handlar det inte om trixande dock utan vad ni är villiga att lägga för bud vs vad säljaren kan acceptera.

Iof blir det lite knasigt om ni redan har sagt att ni inte är intresserade om det går upp till utgångsbudet - så ni kanske skall släppa fastigheten då och se om ni hittar ngt annat ? Det kanske är så att du rentav medvetet eller undermedvetet inte tycker huset är värt mer och då verkar det uppenbarligen inte bli ngn affär?

Men å andra sidan är det ingen som lägger ngt bud innan midsommar så lär säljaren få vänta till hösten, kanske kanske så tar han då kontakt och hör om ni står fast vid ert bud, eller kan gå upp och mötas halvvägs ?

/K

Kontakta bara mäklaren och lämna budet ursprungspris - 5%.
Det är säljaren som bestämmer vad han vill sälja för, mäklaren är bara mellanhand.
Accepterar han inte det visar det att säljaren har ursprungspriset, eller väldigt nära som acceptpris, just nu i alla fall.

När avstyckningen är klar har han väl tomter att sälja, får han en tomt såld då får han kanske mer uthållighet. Eller så vill han bli av med den, beroende på hur belånad den är.

Tack igen för kloka synpunkter.

Storyn fortsätter:

Efter att jag bad en kompis ringa för att kolla läget för att jag inte ville blotta mig själv så säger mäklaren att det finns ingen som är intresserad och därmed finns inget bud, inte ens något bud lägre än utgångspriset. Nu till det märkliga; helt plötsligt under fredagen väljer säljaren att lägga ut ett acceptpris 20% över det som tidigare var satt som utgångspris. Lite konstigt att någon vill lägga 20% mer nu när det inte fanns någon som var intresserad av huset innan. Detta gör att de känns mer rätt avakta. För våran del är inte huset värt det acceptpris som nu ligger. Det är det inte heller om man tittar till andra köp gjorda i samma område. Enligt mäklaren så var detta något på önskemål från säljaren och således inget mäklaren rekomenderade. Vad kan anledningen vara till höjning när det inte finns ngt bud på tidigare utgångspris. Försöker han med ett sista försök?

MvH¨

Henrik

Ni bjöd alltså 10% under och nu har säljare "godkänt" att bud på 20% under utgångspris kan vara ok är det rätt uppfattat?

Isf bjud 15-20% under och se om de nappar. Detta om ni vill ha huset.

Visst man vill ju inte bli "lurad" men det man _ska_ göra är att tänka: Detta kan _JAG/VI_ betala för huset och sen håller man sig till det. Blir det budgivning så gäller det att motstå frestelsen att följa med över sin originalidé allt för mycket, risken finns ju att någon "kollar" hur mycket man kan gå upp ;)

Kort sagt bjud ett ingångsbud och se vart det leder.

acceptpriset var 20% över tidigare utgångspris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.