Köparna till vårt hus hörde idag av sig ang att en vitvara gott sönder (3 mån efter tillträde). Är vi skyldiga att tillhanda hålla kvittot.
Varan är tämligen ny men ersättning för en annan som vi köpt och som också pajade.

Om garantin är kvar på den så är det väl bara att lämna in den?

Problemet är att varan är ny (skrev det i objektbeskrivningen) men eftersom den ersatte en vara som gick sönder så fick man ju inte ny garantitid för den nya varan. Anser sig köparen lurad?

Ska googla lite på det snabbt men vad jag vet och kräver är om jag köper en vara med 2 års garanti så spelar det ingen roll hur många gånger den går sönder/utbyts så kräver jag att dem fixar den om den går sönder igen inom garantitiden

Efter googling:

Finner ingeting om att säljaren kan avsäga sig garantitiden för att du fått en ny vara.
Att reklamera 2 vitvaror kan göra säljaren lite fundersam men det är han som ska bevisa att den inte går på garantin, inte du som ska bevisa att den ska gå på garantin så där är det fördel köpare

Redigerat:
Ni har egentligen ingen plikt iom att varan funkade när ni sålde huset. Men visst tycker jag det är vettigt att lämna över kopia av kvittor - om den nye ägaren kan tillgodoräkna sig detta är en annan fråga. Det är tydligen vanligt att det finns en passus i garantin att kvittot gäller köparen och att den inte kan överlåtas. Kolla detta först.

Precis - observera att garanti på en vara ofta endast gäller den som köpt varan !

Om den sålts vidare spelar det ibland ingen roll om man kan uppvisa kvitto - garantiåtagandet en firma har för en vara gentemot en köpare gäller inte automatiskt om varan sålts vidare, alltså köpare i nästa led.
Sedan bryr sig inte så många om att kolla om man bara kan visa upp kvittot, och vissa märken har inte sådana regler.

Eftersom köparen väl egentligen köpt ett hus med en begagnad vitvara, dessutom i sådant skick att den t.o.m. gick sönder före tillträdet, så är allt som är lika begagnat (men fungerande också vid tillträdet) en ok ersättare. Att den nu 3 mån senare också gått sönder är egentligen köparens problem. Eftersom det inte var garanti på vitvaran som de egentligen köpt så kan de inte kräva någon garanti på ersättningsprylen du ställde dit heller (om de inte betalade extra förstås).

Och sedan är det som sagt lurigt med "garanti" när varan bytt ägare....

Edit: Eller har vi missuppfattat det och du hade köpt denna vitvara redan innan försäljningen drog igång men ändå ganska nyss ? Alltså att det är samma vitvara som köparen sett vid visningen och som nu ett par månader efter tillträdet gått sönder ? Då känns det ännu enklare - köparens problem egentligen. Men visst, hittar du kvittona så har du ju ingen nytta av dem själv, men det är som sagt inte alls säkert köparen har det heller.

Redigerat:
Det stämmer varan gick i sönder innan visningen och t o m innan huset var ute till försäljning. Och när jag skrev listan med årgångar på de olika vitvarorna så tog jag naturligtvis det år som vi satte dit den nya varan.

Tack för alla tips !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.