Har kikat på ett radhus som vi vill ha, det är förbesiktat. Inga större anmärkningar som vi inte redan vet, typ att badrum och tvättstuga måste renoveras omgående då det är orginal från -67, dock var det ingen fukt där. Tak och grunden ombesörjer samfälligheten så det behöver vi inte oroa oss för. Hade ni haft en egen besiktingsman ändå?

Ja! (Med mindre jag litade på att jag själv kunde agera besiktningsman.)

Tak och grund, samfällighet? Är det en bostadsrätt?

Om det är en egen fastighet så skulle jag nog kontrollera den informationen ganska noga. Det låter inte korrekt.

Tänk på att aldrig någonsin lita på någonting överhuvudtaget som kommer från en mäklare, kontrollera och dubbelkolla allt som mäklaren säger.

hempularen skrev:
Tak och grund, samfällighet? Är det en bostadsrätt?

Om det är en egen fastighet så skulle jag nog kontrollera den informationen ganska noga. Det låter inte korrekt.

Tänk på att aldrig någonsin lita på någonting överhuvudtaget som kommer från en mäklare, kontrollera och dubbelkolla allt som mäklaren säger.
Det är iof inte helt ovanligt att en "samfällighet" äger värmesystem, tak mm tillsammans.
Speciellt inte i f.d. bostadsrättsradhus.

Dock tycker väl jag personligen är det är rätt klumpigt och att det nog vore bättre att behålla det som en Brf då iof...

/K

JA! ABSOLUT! Jag har själv varit och tittat på ett hus som var för besiktigat och det var katastrofalt! Jag själv hittade mängder av kraftiga fel.

Tveklöst. Väldigt många besiktningar sker idag extremt slarvigt, särskilt de som går igenom mäklarfirmor.

Kikade på ett hus förra veckan där det fanns en tydlig fuktskada i putsen med fuktindikation inne på golvet i syllens förlängning. Stod inte ett ord i besikningsprotokollet om det och köper du det rakt upp och ned är du rökt eftersom det var fullt synligt. Undersökningsplikten för köparen är extremt långtgående.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.