Är det någon som avtalat bort energideklarationen?

Jag har kommit överens med köparen att vi drar av priset på en energideklaration på priset som han betalar. Nu funderar jag på om jag tar någon risk när jag gör så här?

Det är lagkrav på att energideklarationen finns där så säljer denna ägare huset i sin tur kan de ställa krav på dig att visa den då denna energideklaration är giltig i 10år.

Jag avtalade bort det muntligt med säljaren, sa att han inte behövde göra nån och att jag inte skulle kräva någon (på hedersord..)
Men visst, om jag nu skulle sälja inom 10år så hade det ju varit bra att ha den istället för att själv betala för en.

tsarraz skrev:
Det är lagkrav på att energideklarationen finns där så säljer denna ägare huset i sin tur kan de ställa krav på dig att visa den då denna energideklaration är giltig i 10år.
Och vad skulle straffet vara om jag inte kan visa någon?
Det skulle ju dessutom innebära ett avtalsbrott av ägaren eftersom att det är honom som jag avtalat med att han inte får någon energideklaration utan pengar istället.

Men är det inte risk att man får problem med lagfarten, om det är ett krav att deklarationen skall finnas vid överlåtelsen.

nickeanderson skrev:
Och vad skulle straffet vara om jag inte kan visa någon?
Det skulle ju dessutom innebära ett avtalsbrott av ägaren eftersom att det är honom som jag avtalat med att han inte får någon energideklaration utan pengar istället.
Risken är att köparen gör en energideklaration som du får betala vilket h*n har rätt att göra. Tror inte avtalet är giltigt men det får en jurist gärna kommentera.

injonil skrev:
Risken är att köparen gör en energideklaration som du får betala vilket h*n har rätt att göra. Tror inte avtalet är giltigt men det får en jurist gärna kommentera.
Hur kan han ha rätt att göra när vi har ett avtal som säger att han får xkkr istället för en energideklaration på huset?
Varför tror du inte att avtalet är giltligt?

Det finns saker som inte går att avtala bort. Men som sagt, det är en gissning från min sida.

Energideklarationen skickas väl till Boverket av besiktingsmannen och därmed torde man kunna se om det sker ägarbyten utan inskickad deklaration. Som jag förstått det är det kommunen som utdelar vite om man struntar i att energideklarera och vitet skall ligga strax över kostnaden för att göra en energideklaration. Man kan inte avtala bort energideklarationen.

Man kan väl inte avtala bort något som är lagstadgat? Lagen måste väl ändå gå före ett avtal?

Lagkravet om energideklaration är indispositivt mig veterligen vilket innebär att ni inte kan avtala bort denna skyldighet.

Sitter på jobbet med fullt upp så hinner inte dubbelkolla. Varför inte bara se till att energideklaration utförs istället för prisavdrag?

MVH lorant

kinglolle, vad tror du om risken att det blir strul med lagfarten ifall man inte ordnat energideklarationen?

Vansinne att man måste energideklarera ett hus, det säger ju egentligen noll och ingenting...:@ Jag skulle i alla fall avtala bort det både om jag var köpare och sälja. ;)

Dottern och svärsonen köpte ett hus nyligen och avtalade bort energideklarationen. Det gick, enligt mäklaren, och de fick inget problem med lagfarten.

Om man har problem med lagfarten vet man inte förrän efter ca. 25 år. Preskriptionstiden för en ogiltig lagfart ligger i den storleksordningen.

Nu tror jag egentligen inte att lagfarten påverkas, men det är alltid vanskligt att avvika från lagkrav när det gäller fastighetsaffärer.

Om lagfarten skulle visa sig vara ogiltig så kan säljaren komma om kanske 10 år och "komma ihåg" att jag gjorde ju aldrig ngn. energideklaration så huset är fortfarande mitt, och kräva tillbaka "sitt" hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.