Jag förstår att mäklaren inte är särskilt aktiv här; normalt är dom ju provisionsavlönade så han ser väl att det inte blir någon affär med denna säljare. Om säljaren höjer priset utan att det ens finns bud på den tidigare nivån ser ju mäklaren att provisionen kommer ännu längre bort. Kanske kommer huset ut hos en annan mäklare så småningon (mäklarna har bara en viss tids exklusivitet på ett visst object (3-6 månader)). Det hela verkar lite konstigt.

Acceptpriset är väl bara ett försäljningstrick? Man har inte fått nåt bud som motsvarar vad man hoppats få, Du är den enda som ringt och bjudit "för lågt" och sen dragit dej ur. Sen ringer din kompis (igen, jag tror inte att Du vinner nåt alls på att hålla på och trixa med en mäklare) men han lägger inget bud.
Vad gör mäklaren då? jo provar nåt annat och hoppas att det ska dyka upp nån ny spekulant som ser chansen att slippa en budgivning tex. Det ansluter ju nya spekulanter hela tiden så nån kommer kanske att gilla just det här huset också eller så är det för dyrt och går inte att sälja till det priset.
Som flera andra redan har skrivit, bestäm vad Du är beredd att ge, lägg budet och säg som det är till mäklaren. "Det här är vad jag anser fastigheten vara värd, budet står fast tills jag hittar något bättre objekt"

Kompisens syrra ringde mäklaren och la ett bud och sa att det gällde i typ 10 h. Hon fick köpa sitt objekt.

Se det från säljarens synvinkel. När han la ut objektet första gången lägger han startbudet 10%-20% under vad han vill sälja kåken för. Inte en chans att han då säljer till dig för 10% under utgångspris efter bara några veckor (antagligen blir han bara förbannad, vilket ger dig ett sämre utgångsläge). När ingen nu har visat intresse lägger de ut objektet på nytt i ny förpackning för att göra det lite hett igen. Den här gången med acceptpris som antagligen ligger på en nivå säljaren är nöjd med. Antagligen kan han tänka sig att sälja något under denna nivå. Kanske långt under denna nivå beroende på jur desperat han är.
Om du nu ökar ditt bud får du vara beredd på en hård förhandling, du har ju förbrukat din trovärdighet då du tidigare har sagt att du inte kan gå högre.

Jag skulle göra så här: Skicka en kompis till visning för att se om det finns något intresse från andra. Om ingen verkar vara intresserad, vänta några dagar och lägg ditt första bud igen. Nu är säljaren troligen i ett läge där han i varje fall kan tänka sig att börja förhandla med dig.

Om du verkligen vill ha objektet: Ta inga risker utan lägg acceptpriset innan någon hinner före.

henein skrev:
Tack igen för kloka synpunkter.

Storyn fortsätter:

Efter att jag bad en kompis ringa för att kolla läget för att jag inte ville blotta mig själv så säger mäklaren att det finns ingen som är intresserad och därmed finns inget bud, inte ens något bud lägre än utgångspriset. Nu till det märkliga; helt plötsligt under fredagen väljer säljaren att lägga ut ett acceptpris 20% över det som tidigare var satt som utgångspris. Lite konstigt att någon vill lägga 20% mer nu när det inte fanns någon som var intresserad av huset innan. Detta gör att de känns mer rätt avakta. För våran del är inte huset värt det acceptpris som nu ligger. Det är det inte heller om man tittar till andra köp gjorda i samma område. Enligt mäklaren så var detta något på önskemål från säljaren och således inget mäklaren rekomenderade. Vad kan anledningen vara till höjning när det inte finns ngt bud på tidigare utgångspris. Försöker han med ett sista försök?

MvH¨

Henrik
Ungefär samma grej har hänt på en kåk här hemma, först lite budgivning ett par hundra tusen över utgångspris, men inget säljaren var nöjd med(3,6MKR). De avvaktade en månad sen kom ett fast pris ut på objektet. (4,1MKR)
Det är fortfarande osålt(2månader sedan fastpris)

Det är nog acceptpriset som gäller om ni verkligen vill ha det. Säljaren har antagligen ingen brådska.
Han satte väl det ursprungliga priset lägre i förhoppning om att få igång budgivning. När det då inte kommer in något i närheten är det ju inte lönt att ha ett pris 20% under vad han accepterar, det blir ju komiskt om någon lägger det priset och det inte accepteras. Ingen bjuder väl upp sig själv över utgångspris? Då är det väl lite för uppenbart lockpris, vet inte om det kan drabba mäklaren?

kindvall skrev:
...inte lönt att ha ett pris 20% under vad han accepterar, det blir ju komiskt om någon lägger det priset och det inte accepteras. Ingen bjuder väl upp sig själv över utgångspris? Då är det väl lite för uppenbart lockpris, vet inte om det kan drabba mäklaren?
Det gör det knappast (drabbar mäklaren). Det händer titt som tätt i min bekantskapskrets, i alla fall på senare tid. Och jag har inte hört om någon påföljd.

...samtidigt så är väl folk inte så pigga på att anmäla heller. Huset/lägenheten lär ju vara förlorad i vilket fall...

Tack igen!

Det är nog som kalubah säger. Jag ringde upp mäklaren under torsdagen och då säger mäklaren att det inte finns ngt bud eller ens någon som är intresserad i nuläget iaf. Nu har huset legat inne i 7 veckor vilket får ses som ganska länge. Jag meddelar mäklaren att vi är intresserade då huset vi tidigare tittade på sprang iväg i pris. Dock är inte intresserade till nuvarande pris men kan tänka oss ta upp en diskussion om säljaren är intresserad att förhandla om priset. Jag var helt ärlig mot mäklaren och sa att vi inte tycker huset är värt mer vilket det inte är samt att vår ekonomi inte tillåter mer med tanke på omfattande renoveringskostander som följer med huset. Han lovar att återkomma och han säger själv att han inte förstår tanken med att höja priset, men gjorde som säljaren ville. Återstår och se vad som händer. Samtidigt känner jag mig mer och mer lugn. Även om vi vill ha huset så tycker vi inte det är värt mer samtidigt som en räntehöjning ligger i vassen och lurar vilket inte gynnar de som skall sälja iaf. Skulle huset gå för acceptpris blir jag nog inte besviken då jag känner att huset inte är värt en krona mer än det tidigare utgångspriset.

MvH

Henrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.