10 061 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Vad ska ingå vid köp av bostadsrätt?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Är du helt säker på detta?jaso skrev:Det är jordabalken som styr frågan om vissa saker tillhör lägenheten (fastigheten egentligen) eller om de inte tillhör lägenheten och därmed kan vara föremål för diskussion.
2 kapitlet jordabalken reglerar frågan om vad som är tillbehör till fast egendom. Det som är tillbehör till fast egendom ägs egentligen av bostadsrättsföreningen även om bostadsrättshavaren har långtgående skyldigheter och rättigheter att förvalta och förändra saker inom lägenheten.
I 2 kap. 4 § ser man att det en nyttjanderättshavare (dvs bostadsrättshavaren) tillför fastigheten inte är fast egendom så länge det tillförda inte hamnar i fastighetsägarens hand. Utgångspunkten är alltså att bostadsrättshavaren får ta med sig allt som denne tillför lägenheten eftersom det tillförda ägs av nyttjanderättshavaren.
I praxis har dock HD skruvat ihop en princip innebärande ungefär det du nämner. Dvs att det som annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten - och som är ägnat för stadigvarande bruk och som ej kan tas bort utan att fastigheten skadas - blir fastighetstillbehör ändå. HD har dessutom kommit fram till att man i sådana fall kan inläsa en gåvoavsikt hos den som tillför saken på fastigheten... annars skulle ju inte resonemanget hänga ihop.
Det blev lite extra kuriosa som jag inte förväntar mig att någon orkar läsa... men klart är i vart fall att jordabalken - och endast jordabalken - styr vilka saker som tillhör fastigheten och därmed inte får tas med av avflyttande bostadsrättshavare oavsett vad som kommit överens med köparen.
Köplagen styr sen mycket riktigt det köprättsliga tillsammans med bostadsrättslagen. Men jordabalken trumfar dessa eftersom man inte får ta med föreningens egendom.
Att torktumlaren är ett tveksamt fall är helt klart... men vi bör åtminstone ha klart för oss vilken lagstiftning som styr frågan.
Köp av bostadsrätt har i samtliga fall som jag kommit i kontakt med jämställts med köp av lös egendom och jag har aldrig hört att jordabalkens regler har tillämpats på det sätt du beskriver. Tex är ju inte jordabalkens regler kring dolt fel tillämpliga - det borde dom ju vara om det är som du påstår.
Däremot har det dragits analogier med jordabalkens regler i samband med tillämpningen av Bostadsrätts- och Köplagen.
Men som sagt, enligt min signatur ska man ju inte tro på något jag skriver så du kan mycket väl ha rätt.
Men det är väl så att jordabalkens bestämmelser gäller fast egendom, vilket bostadsrätt inte är. Bostadsrätt är lös egendom, så då är inte jordabalkens bestämmelser användbara i denna frågan.
Men kan någon här ge några laghänvisningar för den undersökningsplikt som köparen av en bostadsrätt har?
Men kan någon här ge några laghänvisningar för den undersökningsplikt som köparen av en bostadsrätt har?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Jordabalken gäller indirekt. För sådant som enligt jordabalken ingår i fastigheten "ägs" av bostadsrättsföreningen. När du säljer en bostadsrätt så säljer du rätten att bo i en lägenhet. Reglerna som styr vad du får ta med dig ut ur lägenheten är då i princip desamma som för en hyresrätt. Det som hör till fastigheten har varken köpare eller säljare med att göra.
Fast det som tillhör en förening är väl bara sådant som är fast anslutet och/eller vitvaror av typ som fanns vid färdigställande av byggnationen av fastigheten och om det inte ingick tvätt och tork då när man kunde för första gången flytta in i föreningen så kan man ju senare inte kräva att det ska finnas där om man inte på annat sätt blivit lovad det vid visning eller senare inna köpet går igenom. Eller?
Ibland känner jag att min pedagogik verkligen suger när du fick den uppfattningen trots mitt inlägg. Tur att jag inte jobbar som lärare...Total0koll skrev:
Försöker förenkla. Om man vill veta vad säljaren får ta med sig eller måste lämna kvar måste man först veta vad som tillhör bostadsrättsföreningen och vad som tillhör bostadsrättshavaren. Här styr jordabalkens andra kapitel och bostadsrättslagen.
När man vet vad som tillhör bostadsrättshavaren kan man sen gå in på frågan vad nuvarande bostadsrättshavare (säljaren) får ta med sig och vad som ska lämnas till kommande bostadsrättshavare (köparen). Och då kommer man in i lagar som avtalslagen, köplagen och bostadsrättslagen.
Köplagen 20 §.
Hehe, pedagogik kan vara A och O ibland
.
Tack för laghänvisningen!
Tack för laghänvisningen!
Klicka här för att svara