11 770 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
God man vid husköp - Strul!!!
Sida 1 av 2
Hej
får väl dra en "snabbversion" av det hela
vi har hittat ett äldre hus med renoveringsbehov utanför umeå, låg ute på hemnet i flera månader för ca 800.000, vi bjöd drygt 700 efter en visning och "säljarna" (7 syskon) godkände det till slut med kravet 1 mån inflyttning, okej...
vi skrev på kontraktet, gjorde en överlåtelsebesiktning dagarna efter, inga nya hemskheter, utan vi bestämmer oss för att vi kör på utan förändring på köpeskilling eller liknade.
ägaren just nu är tydligen en dement gubbe på ett äldreboende och behöver en godman, vi påpekade redan vid visningen att har dom inte det klart kommer det ta tid att få det klart för en god man får inte sälja en fastighet utan överförmyndarnämndens godkännande, men mäklaren har sagt att det löser sig och dom har ansökt om det.
förra veckan kom beskedet att dom haft en god man hela tiden (dom har förväxlat begreppen?) så huset/priset ska bara godkännas av överförmyndarnämnden, men deras vecka för att skriva på kontraktet har gått ut för länge sen, handpennningen skulle varit betald förra veckan, men utan kontrakt kan vi ju inte betala den!
hur ska man göra, vi har ju ett litet underpris på huset så vi vill ju inte tappa huset men utan nån som skriver på ett kontrakt med mandat så är det ju fullt möjligt. trots att mäklaren och säljarna säger att vi är dom som får köpa huset.
sen kan man inte heller skriva nått sort sidokontrakt att vi får köpa huset för priset, då ingen person existerar för att godkänna ett sånt kontrakt.
drar dom sig ur kommer advokat kontaktas iaf men hoppas det inte går så långt, är ju lagt ut pengar på överlåtelsebesiktningen och även förlorad inkomst mm mm pga det här
hur skulle ni har gjort? tar emot tips och råd..
dom vill just nu att vi ska flytta in 1dec men vi kommer kräva en framflytt av det då vi inte har något besked/kontrakt
hoppas att jag inte krånglat till det för mycket men känns som en knepig sits det här.
/Thomas
får väl dra en "snabbversion" av det hela
vi har hittat ett äldre hus med renoveringsbehov utanför umeå, låg ute på hemnet i flera månader för ca 800.000, vi bjöd drygt 700 efter en visning och "säljarna" (7 syskon) godkände det till slut med kravet 1 mån inflyttning, okej...
vi skrev på kontraktet, gjorde en överlåtelsebesiktning dagarna efter, inga nya hemskheter, utan vi bestämmer oss för att vi kör på utan förändring på köpeskilling eller liknade.
ägaren just nu är tydligen en dement gubbe på ett äldreboende och behöver en godman, vi påpekade redan vid visningen att har dom inte det klart kommer det ta tid att få det klart för en god man får inte sälja en fastighet utan överförmyndarnämndens godkännande, men mäklaren har sagt att det löser sig och dom har ansökt om det.
förra veckan kom beskedet att dom haft en god man hela tiden (dom har förväxlat begreppen?) så huset/priset ska bara godkännas av överförmyndarnämnden, men deras vecka för att skriva på kontraktet har gått ut för länge sen, handpennningen skulle varit betald förra veckan, men utan kontrakt kan vi ju inte betala den!
hur ska man göra, vi har ju ett litet underpris på huset så vi vill ju inte tappa huset men utan nån som skriver på ett kontrakt med mandat så är det ju fullt möjligt. trots att mäklaren och säljarna säger att vi är dom som får köpa huset.
sen kan man inte heller skriva nått sort sidokontrakt att vi får köpa huset för priset, då ingen person existerar för att godkänna ett sånt kontrakt.
drar dom sig ur kommer advokat kontaktas iaf men hoppas det inte går så långt, är ju lagt ut pengar på överlåtelsebesiktningen och även förlorad inkomst mm mm pga det här
hur skulle ni har gjort? tar emot tips och råd..
dom vill just nu att vi ska flytta in 1dec men vi kommer kräva en framflytt av det då vi inte har något besked/kontrakt
hoppas att jag inte krånglat till det för mycket men känns som en knepig sits det här.
/Thomas
Spontant, det är bara att vänta... Alternativt jaga på överförmyndarnämnden.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Det är som timmelstad säger bara att kontakta överförmyndaren och driva på ärendet. Något sidokontrakt är inte juridisk möjligt (ej bindande) och det är ingen idé att kontakta en advokat. Om köpet går i stöpet får ni själva stå för de kostnader ni haft.
vill poängtera här att ni inte köper till underpris, ni köper till marknadsvärde. Har huset legat till försäljning under en period och det högsta bud som inkommit är 700, ja då är det marknadsvärdet.(det ngn är villig att betala för det)
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Min erfarenhet av försäljning med överförmyndare inblandad är att överförmyndaren godkänner med vändande post. I vårt fall var det en advokat som skötte kontakten med överförmyndaren. Advokaten var inblandad av andra skäl, just överförmyndardelen var den enkla delen för oss. Frågan är om det är sant att överförmyndaren "strular", det kan vara någon av syskonen som tvekar.
Redigerat:
Du får ligga på hos överförmyndaren, vi köpte vårt hus av förvaltaren och överförmyndaren var minst sagt överambitiös och tog bra lång tid på sig att handlägga ärendet. Kontakta överförmyndaren och fråga hur det ligger till!
tackar för alla tips, och som du sa hubbe så köper man sällan något till underpris, det här är marknadsvärde 
ska ta och ringa överförmyndarnämnden och kolla läget om vi inte hör nått från mäklaren snart, känslan man får är att nån av syskonen har krånglat till allt men mäklaren tycker jag inte tar sitt ansvar, borde ha sett till att allt sånt här ska vara 100% klart innan objektet läggs ut för försäljning, sen våra tidigare erfarenheter av överförmyndarnämnden är att det tog 6 månader innan ett beslut
ska ta och ringa överförmyndarnämnden och kolla läget om vi inte hör nått från mäklaren snart, känslan man får är att nån av syskonen har krånglat till allt men mäklaren tycker jag inte tar sitt ansvar, borde ha sett till att allt sånt här ska vara 100% klart innan objektet läggs ut för försäljning, sen våra tidigare erfarenheter av överförmyndarnämnden är att det tog 6 månader innan ett beslut
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Iofs så tror jag att överförmyndaren bedömmer en bestämd affär, dvs det skall finnas ett kontrakt innan överförmydaren tar ställning.
njea kanske, vår mäklare sa att allt sånt var klart, att han kontaktat nämnden tidigare, att säljs huset inom en viss prisram så är priset rimligt och på så vis kan dom godkänna affären före ett kontrakt, men jag kan ha fel
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
I vårt fall ("vårt" dödsbo säljer) så skickade advokaten in kontraktet, och redogjorde för hur huset hade marknadsförts, och budgivningen, så vitt jag vet så var det allt och överförmyndaren godkände typ samma dag.
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 454 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 454 inlägg
Överförmyndare godkänner INTE en överlåtelse i förväg. Du måste bifoga än det ena, än det andra bland annat ansökan om ÖF:s godkännande, kontrakt i orginal + vidimerad kopia, oberoende värdering m.m. Har för mig att det också ska bifogas ett papper från Tingsrätten på att gode mannen verkligen är god man för personen. Allt jag räknat upp kanske inte är en komplett lista och kan säkert variera mellan kommuner förstås.
När ansökan kommit in och behandlats av tjänstemännen, tas beslut av Överförmyndarnämnd då det finns, annars av enskild Överförmyndare.
Beslutet bör väl inte dröja alltför länge, men en bekant fick vänta i 2 månader för att nämnden inte hade möte i Juli... 6 månader låter lite vääl.
När ansökan kommit in och behandlats av tjänstemännen, tas beslut av Överförmyndarnämnd då det finns, annars av enskild Överförmyndare.
Beslutet bör väl inte dröja alltför länge, men en bekant fick vänta i 2 månader för att nämnden inte hade möte i Juli... 6 månader låter lite vääl.
det är en av syskonen som är en god man, men nu verkar allt bli löst imorgon då dom har ringt oss och sagt att det tillslut blivit godkänt, efter att vi ringde till överförmyndarnämnden så fik vi reda på där att ärendet gick till tingsrätten på sensommaren så det har tagit sin tid, men nu hoppas jag det blir klart som sagt, så om allt går bra blir inflyttning om en och en halv vecka 
Det är ganska vanligt att skriva kontrakt med (svävar) vilkoret att ÖF måste godkänna färäljnigen gör dem inte det skall köpet gå åter, och deponerad handpenning skall återbetalas. Mäklaren låter inkompetet.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Om det gått till tingsrätten så låter det som att någon inte är övverens, och att denne har överklagat överförmyndarens godkännande.