5 785 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Sälja bostadsrätt. Med eller utan mäklare?
Sida 1 av 2
Kommer snart ha en tom lgh som ska ut till försäljning.
Ska renovera lite småsaker invändigt och måla hela lgh vit så alla ytskickt är fräscha och neutrala till försäljningen.
Har hjälp med homestyling samt en egen fotograf som jobbar med detta som ordnar bilder. Har text och allt som behövs för att göra en säljande annons.
2st exakt lika till ytan lägenheter i samma hus har sålts senaste 1-2åren.
Orenoverad från huset byggdes 750.000kr, renoverad och homestylad 850.000kr.
Alltså har jag ett rätt så bra läget för att veta var mitt utgångspris ska ligga.
Tanken är att med någon 4000kr variant få ut den på Hemnet samt annonser på Blocket. Blir den inte såld på 1.5mån tar jag in en Mäklare. Har ingen direkt panik att sälja men behöver slantarna till i Mars.
Några åsikter?
Ska renovera lite småsaker invändigt och måla hela lgh vit så alla ytskickt är fräscha och neutrala till försäljningen.
Har hjälp med homestyling samt en egen fotograf som jobbar med detta som ordnar bilder. Har text och allt som behövs för att göra en säljande annons.
2st exakt lika till ytan lägenheter i samma hus har sålts senaste 1-2åren.
Orenoverad från huset byggdes 750.000kr, renoverad och homestylad 850.000kr.
Alltså har jag ett rätt så bra läget för att veta var mitt utgångspris ska ligga.
Tanken är att med någon 4000kr variant få ut den på Hemnet samt annonser på Blocket. Blir den inte såld på 1.5mån tar jag in en Mäklare. Har ingen direkt panik att sälja men behöver slantarna till i Mars.
Några åsikter?
Jag är måttligt imponerad av mäklare och framför allt vad man får för "value for money" vid att anlita dem så jag ger dig tummen upp för att sälja privat...
Bor inte i norrort.
Just nu lutar det åt http://www.hemverket.se/
5papp för att hamna på Hemnet och Bovision, Det enda jag inte har klart för mig är hur det går till när det ska skrivas papper. Skulle gärna sitta på t.ex banken då så att jag ser att de betalar och att pengar trillar in på kontot och att alla papper blir rätt även fast jag får avtalen från hemverket. Då finns ju även en chans att ställa en fråga till någon kunnig.
Mäklare har ju en timtaxa som borde ligga långt över gränsen för vad som kallas ocker!
Just nu lutar det åt http://www.hemverket.se/
5papp för att hamna på Hemnet och Bovision, Det enda jag inte har klart för mig är hur det går till när det ska skrivas papper. Skulle gärna sitta på t.ex banken då så att jag ser att de betalar och att pengar trillar in på kontot och att alla papper blir rätt även fast jag får avtalen från hemverket. Då finns ju även en chans att ställa en fråga till någon kunnig.
Mäklare har ju en timtaxa som borde ligga långt över gränsen för vad som kallas ocker!
När det gäller kontrakt så är min rekommendation att du anlitar en advokat med inriktning mot fastighetsrätt. Det handlar om ett tiotal timmar samt att han/hon kan vara behjälplig i köpet och transaktionen. Totalkostnaden är långt mindre än att använda sig av en mäklare och nej, deras timtaxa går inte att försvara om du frågar mig.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Själva kontraktet är inte så mycket att fundera över. Men om du eller köparen av ngn. anledning vill ändra i standardklausulerna, då bör du koppla in en jurist med lämplig inriktning, eller ev. en mäklare.
Vid betalningen så är det mycket lämpligt att man sitter på banken, antingen hos din bankman eller hos köparens(det vanligaste tror jag). Då sker betalningen direkt på banken så att påskrift av handlingar och fysisk betalning kan ske samtidigt. Boka med banken i god tid, kolla gärna med banken hur de sköter sådant redan inför kontraktskrivningen (ev. schema på banken kan faktiskt påverka val av överlåtelsedag).
Jag har ingen erfarenhet av hemverket, men har de ingen support som kan hjälpa till med ev. frågor runt formaliteterna?
Vid betalningen så är det mycket lämpligt att man sitter på banken, antingen hos din bankman eller hos köparens(det vanligaste tror jag). Då sker betalningen direkt på banken så att påskrift av handlingar och fysisk betalning kan ske samtidigt. Boka med banken i god tid, kolla gärna med banken hur de sköter sådant redan inför kontraktskrivningen (ev. schema på banken kan faktiskt påverka val av överlåtelsedag).
Jag har ingen erfarenhet av hemverket, men har de ingen support som kan hjälpa till med ev. frågor runt formaliteterna?
+1hempularen skrev:
Ett standardkontrakt är generellt och min uppfattning är att man ofta har behov av att lägga till en eller flera klausuler för situationen i fråga.
Japp, det är bästa sättet!hempularen skrev:Vid betalningen så är det mycket lämpligt att man sitter på banken, antingen hos din bankman eller hos köparens(det vanligaste tror jag). Då sker betalningen direkt på banken så att påskrift av handlingar och fysisk betalning kan ske samtidigt. Boka med banken i god tid, kolla gärna med banken hur de sköter sådant redan inför kontraktskrivningen (ev. schema på banken kan faktiskt påverka val av överlåtelsedag).
Redigerat:
En kollega till mig sålde sin lägenhet privat utan mäklare. Han löste avtalsbiten med att ta med sig köparen till HSB (som förvaltade huset). Personalen där hjälpte till gratis med att lösa kontraktet, hur smidigt som helst.
Sålde min lägenhet precis nyss och jag valde att ta hjälp av mäklare. Detta är något jag inte ångrar, de hade bl.a. proffsfotograf som ordnade kanonbilder, sen så annonserade mäklaren i lokaltidningen helgen före visning. Att annonsera i papperstidning är nog lite underskattat i vissa fall, jag tror nämligen inte alla letar på exempelvis hemnet... Det ingick även ett större antal reklamblad med fokus på just min lägenhet och dessa delades ut i närområdet. Kan ju faktiskt vara så att någon som egentligen inte var på jakt efter en lägenhet råkar se reklambladet eller annonsen i tidningen och blir intresserad ändå, och sedermera går på visningen och bjuder... Alla är ju inte hemnet-slavar...
Själv fick jag ett slutpris som var mer än 40% över utgångspriset för lägenheten trots att det inte var något "lockpris" som begärdes. Detta hade jag knappast löst på egen hand... Troligen så var det bilderna, marknadsföringen, en engagerad mäklare, samt lite tur som gjorde detta. Att mäklaren sedan tog sina 5% och gjorde storkovan bjuder jag gärna på... d^_^b
Sålde min lägenhet precis nyss och jag valde att ta hjälp av mäklare. Detta är något jag inte ångrar, de hade bl.a. proffsfotograf som ordnade kanonbilder, sen så annonserade mäklaren i lokaltidningen helgen före visning. Att annonsera i papperstidning är nog lite underskattat i vissa fall, jag tror nämligen inte alla letar på exempelvis hemnet... Det ingick även ett större antal reklamblad med fokus på just min lägenhet och dessa delades ut i närområdet. Kan ju faktiskt vara så att någon som egentligen inte var på jakt efter en lägenhet råkar se reklambladet eller annonsen i tidningen och blir intresserad ändå, och sedermera går på visningen och bjuder... Alla är ju inte hemnet-slavar...
Själv fick jag ett slutpris som var mer än 40% över utgångspriset för lägenheten trots att det inte var något "lockpris" som begärdes. Detta hade jag knappast löst på egen hand... Troligen så var det bilderna, marknadsföringen, en engagerad mäklare, samt lite tur som gjorde detta. Att mäklaren sedan tog sina 5% och gjorde storkovan bjuder jag gärna på... d^_^b
maal: i ditt fall så ser du direkt ett värde som mäklaren skapat för dig och du tycker det varit värt det, kanon! Men det funkar bättre och sämre på olika ställen, med olika mäklare, bostäder, etc. Men grattis iaf! 40% upp är inte fel...
maal skrev:
Hehe, påminner mig om när jag skulle sälja mitt förra hus... Mäklarna misslyckades 2 kontraktsperioder.. (3 mån styck).
jag tog då tag i saken själv och annonserade överallt, satte upp lappar, annonserade i lokalblaskan, och DN... Huset låg lite avskiljt i ett samhälle, så jag trodde det fanns några intresserade 08,or....
DN var förresten billigare att annonsera i än lokalblaskan....However....
Jag ljuger inte om jag säger att minst ett 30 tal Stockholmare ringde.... ALLA skulle dom komma och titta,,, ingen kom.....
En som ringde och lät intresserad, förklarade jag i vanlig ordning att köket var endast 4 år gammalt nya vitvaror, diskmaskin och alla bekvämligheter, och i Källaren var det både Tvättmaskin och torkskåp.... samt att Ved/Olje-pannan var placerad i källaren oxå.....
Då frågar den fan.......: "Finns det EL indraget i huset"....... ?
Jag blev då stött och sa...:" Nej vi har stampat jordgolv,,,, Du ska inte köpa mitt hus, ring på ett annat...."
Detta var bara en liten parentes .. Ursäkta TS, jag fick bara upp gamla minnen, hur det var när jag annonserade i papperstidningen...
Han menar säkert att när man tittar på hur mycket en mäklare tar för att sälja en lägenhet och dividerar med det antal timmar mäklaren lägger ner blir det en mycket hög timlön. Nu ska man väl inte dra alla över samma kam--det finns säkert mäklare som lägger ner massor med tid, men andra som gör det minsta möjliga.Milkshaken skrev:
Jodå LURK, jag har nog tänkt så oxå, men dom flesta mäklare får nog lägga ned ett antal timmar på ett objekt, men visst, precis som bilar kan vara kioskvältare så finns det såklart LGH,s oxå som är det....
Jag tycker bara att det är fel att dra alla över en kam.
Jag tycker bara att det är fel att dra alla över en kam.
Precis så.lurk12345 skrev:Han menar säkert att när man tittar på hur mycket en mäklare tar för att sälja en lägenhet och dividerar med det antal timmar mäklaren lägger ner blir det en mycket hög timlön. Nu ska man väl inte dra alla över samma kam--det finns säkert mäklare som lägger ner massor med tid, men andra som gör det minsta möjliga.
Jag kan ju ta ledigt två veckor från jobbet och sköta allt själv. Annonsera i varenda tidning jag hittar. Sälja lägenheten själv och sen åka till Thailand och fortfarande ha pengar över för vad en mäklare tar