Hej hopp,

Efter ha läst tråden om glas som stänkskydd funderar jag nu på något i koppar fast jag är lite fundersam hur den står emot tidens tand etc. Någon som har sett något liknande?

Gummigum skrev:
Någon som har sett något liknande?
Japp! 8) Restaurang Mando i Malmö har kopparinredning. Den har med tidens tand blivit väldigt mörk. Kopparn oxiderar som bekant. Vill du behålla den fina färgen på kopparn kan du klarlacka den. ;)

Om den klarlackas måste du uppmärksamma
- att lacken inte kommer att hålla på de ytor som regelbundet torkas av; den kommer att slitas ojämt och måste syras ner för att därefter omlackas (tror inte köket är en lämplig plats för detta)
- den lackade kopparn får aldrig lika vacker färg och lyster som nyputsad koppar
- olackad koppar oxideras, speciellt i ett kök, precis som Gummigum skriver; dessutom i princip hopplös att sköta

Mycket dyrt köksmaterial som troligen snabbt ger dig mer problem än glädje.

Idén är ändå kul och du kan ju testa med att beställa en väggskiva på ett ställe. Utvärdera själv hur mycket skötsel du behöver lägga ner på detta parti de första åren.

Senare tillägg ... Sorry! Jag upptäcker att du skrivit "stänkskydd" och inte hela köket i koppar ... Varje stänkdroppe kommer att synas ...

Todeloo Yonna,

Jag hade funderingen på en halvoxiderad koppar :D men - det är nog snyggare återigen än praktiskt! Funderar på om någon oxiderad 'annan' plåt kan se ut som koppar i färgen....hmmm.....

Tack för alla funderingar,

Hälsar Ingrid

man kan få rätt snygga nyanser genom att "blånna" (vet inte om det är riktig svenska) en plåt föreslagsvis rostfritt. Det går till så att man hettar upp plåten med en gasolbrännare och får då olika nyanser beroende på plåt material och värme.
Ang. koppar: tänk på att den koppar som används idag är så ren att den blir svart när den oxiderar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.