1 915 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Skåpsockeln för låg. :(
Jag byggde mitt kök delvis på gammalt golv och det har förstås satt sig lite på mitten. Följaktligen krävs det mer sockel på vissa ställen eftersom vi valde att ändå göra bänkskivan vågrät....
Självklart var behovet som störst på en synlig kortsida där det inte går att lämna ett hål ovanför sockeln.
Jag löste problemet genom att limma på en extrabit jag sågat ur en annan sockelbit. Vet man inte att skarven finns där syns den inte. Jag får själv leta efter skarven ibland...
På ytor där springan inte syns skulle jag låta det vara just en springa.
Självklart var behovet som störst på en synlig kortsida där det inte går att lämna ett hål ovanför sockeln.
Jag löste problemet genom att limma på en extrabit jag sågat ur en annan sockelbit. Vet man inte att skarven finns där syns den inte. Jag får själv leta efter skarven ibland...
På ytor där springan inte syns skulle jag låta det vara just en springa.
Flera kökstillverkar har idag en standradsockel som lämnar en glipa mellan sockeln och underkant skåp. Det syns sällan, men man kan ju ana hur det ser ut uunder efter ett tag. Själv satte jag upp ett Myresjökök åt en polare för inte så länge sedan. Där skulle det ha varit just den typ av sockel du beskriver, men jag åkte och köpte vita melaminskivor på Byggmax och sägade till så att de passade istället.
Jo just det, det var en sak jag glömde. Ballingslöv har socklar som är extra breda (minns inte hur breda), det har säkert andra tillverkare också. Så vill man inte limma kan man lösa det ändå (jag gjorde både och faktiskt).
Ursäkta mej, men så går det när man inte får hjälp av en riktig kökskonsult.......Och om ni verkligen har fått hjälp av någon säljare där (vilket jag betvivlar) så borde den jäveln ha en spark i röven. Hur gick det till egentligen? Köpte ni skåpen på IKEA och bänkskivorna någon annanstans?
Jag vidhåller att det finns fler kökstillverkare som har samma system, även fast de har "kökskonsulter". "Problemet" är lätt ordnat genom att köpa "täcksidor" till högskåp som kapas i "rätt" höjd. På så sätt tar man även upp den höjdskillnad som ofta finns i golvet i äldre hus.
Klicka här för att svara