Vi håller på att bygga ett hus och trodde vi hade valt rätt kakel till badrummen men har nu börjat tveka. Var inne på att ha opolerade kakelplattor i mått 10x10 och 20x20 och på lilla toaletten polerade vitt kakel. Har nu börjat fundera på stora polerade, 60x30. Fråga är om man kommer att tröttna på så stora plattor? Är det någon som har något bra förslag på färg, storlek, opolerade eller polerade? :-/

Vi har halvmatta 20x20, vita med ljusgrå (marmorvit) fog.

Jag tycker personligen inte om så stora kakelplattor på väggen, för jag antar att det är där ni tänkt sätta dem, på golvet skulle jag vara tveksam till den storleken pga. fall mot golvbrunn.
De enda "plattor" jag skulle kunna tänka mig på väggen i den storleken är natursten, dvs. i praktiken marmor, det materialet kan jag tycka är fint i stor storlek och då lagda, i princip kant i kant.

Med keramiskt material så skulle jag hålla mig till max 20x30 cm och då lägga dem "liggande".
Vita 10x10 cm blir kanske lite rutigt om det är en större yta man ska lägga då det i ett badrum är mindre praktiskt med vit fog.
Allt är ju iof. en prisfråga (oftast och för de flesta iaf. ;)) och de udda måtten brukar vara svåra att få som billiga standardkakel.
I vårt badrum valde vi vita, blanka, svagt ondulerade 20x25 cm. plattor(den storleken finns som regel som standard och det gör att priset blir hyfsat) som vi satte i "liggande hammarförband" på väggen med ljusgrå fog, till golvet valde vi ljust blå-turkos mosaik. Vi är nöjda, golvet ger lite intryck av att man tittar ner på en mosaikklädd, vattenfylld poolbotten och det blanka, lite vågiga kaklet reflekterar ljuset bra.
Men till syvende och sist är ju både matt kontra blankt samt storleksvalet i alla stycken en ren smaksak :D

//Christina.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.